Waarom sla ik woorden over bij het typen van tekst?

Rare vraag mss maar het feit is dat ik dit doe. Ik ben nu bijna 45 en heb dit al sinds ik kan schrijven. Ik sla vaak lidwoorden over en het woord "ik". Ik heb altijd gedacht (door zelfdiagnose) dat ik iets wat dyslectisch ben. Een voormalige partner noemde het laks.

De reden van vragen is dat ik onlangs in functie ben terecht gekomen waar ik dagelijks met de directie van het bedrijf moet corresponderen. Hierbij kan ik dit soort missers niet gebruiken en het kost te veel tijd om elke mail van 10 regels een half uur te bestuderen op fouten.
Daarom wil ik weten; hoe dit komt/waarom ik dit doe, als het meerdere oorzaken kan hebben, hoe ik het kan testen en hoe ik dit kan voorkomen.

Uiteraard ben ik dankbaar voor een antwoord
(all spelling checker btw... ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk komt dat omdat je sneller denkt dan typt. En door dat snelle denken vergeet je woorden die niet zo belangrijk zijn. Ook kan het zijn dat je meer een beelddenker bent zodat je de kern van je betoog wel voor je hebt maar daar geen woorden aangeeft. Probeer wat geconcentreerder de zinnen voor de geest te halen voor je ze opschrijft.

Het komt bij mij erg bekend voor uit mijn directe omgeving. Meestal is het echt GEEN slordigheid, maar een vorm van dyslectie. Je kan het voor een belangrijk deel opvangen door korte zinnen te schrijven en als je klaar bent de tekst in stukjes na te lezen, eventueel hardop. Als je de tekst terug leest (mailtjes even UITPRINTEN EN NIET op het scherm lezen) moet je de tekst grotendeels afdekken met een vel blanco papier, zodat je niet verdwaalt in de volledige tekst.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100