Door allereerst dat gevoel wat positiever te benaderen.

Door dat gevoel te zien voor wat het is; Een belangrijk signaal dat je niet op de goede weg bent.

Door je vervolgens te realiseren dat dit gevoel je alleen maar verlamd als je er te lang aan toeggeeft.
Het maakt bovendien ook nog eens dat je niet van jezelf kunt houden. En daarmee is ook nog eens de kans verkeken dat je ooit van iets of iemand anders echt zult kunnen houden.

Stop met jezelf te saboteren.

OVERBOORD met dat schuldgevoel dus!

Probeer te achterhalen WAAR je je nu precies schuldig over voelt.
Als je dat helder hebt doe dan je uiterste best het weer goed te maken.
Laat in je handelen tot uiting komen dat je eerlijk probeert te zijn. Naar jezelf en naar de ander.
Doe wat je kunt en wat nodig is.. en laat het dan los!

Zo schep je ruimte voor nieuwe, positievere, betere dingen.
Beoordeel je zelf en de ander niet op wat ooit was... maar op wat IS en wat komen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Opbiechten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf vergeven voor de fouten die je hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je met schuldgevoel blijven rondlopen?
Je kunt het toch gewoon goed maken met de persoon waar het mis gegaan is.
En voor de rest laat je het gewoon achter je.
Plaag jezelf er niet mee, en doe het voortaan gewoon beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door schuld te bekennen, dat kan opluchten.
Kan dit niet of heb je dit al gedaan en werkte het niet probeer dan gewoon je gevoel los te laten. Dit klinkt makkelijker dan het is en gaat ook niet van de een op de andere dag. Vraag jezelf af wat je met je schuldgevoel opschiet.. niets toch? Je bereikt er niets mee dus kan je het helemaal loslaten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je best hebt gedaan hoef je geen schuldgevoel te hebben en anders eerlijk vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die is er, lees goed mee.

Er zijn twee soorten mensen, zij die zich schuldig voelen en zij die zich niet schuldig voelen. Zo ver duidelijk?

Als iemand schuldig is, dan is het iedereen. Als iemand niet schuldig is, dan is niemand dat. Want God heeft iedereen gelijk geschapen in deze.

Dus als jij je schuldig voelt, dan is iedereen dat, so what?
En als jij je niet schuldig voelt, dan is niemand dat, so what?

Probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Ik vrees dat we er alleen maar een probleem bij hebben gekregen.
zondag
13 jaar geleden
Dank je wel voor deze flauwekul MeneerXjanssen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pffft ga me bijna schuldig voelen door dit antwoord.
Durf ook geen minnetje meer tegeven... staan er als zes?!?!?! (ook geen plusje van mij dus)
Als je je schuldig voelt helpt het, zo mogelijk, te proberen je schuld ongedaan te maken. Vraag degene aan wie je iets misdaan hebt om vergeving. Mocht je daartoe niet in de gelegenheid zijn en geloof je in God, vraag Hem dan tenminste om vergeving. Dat lucht op.
13 jaar geleden
Schuldgevoel laat je zien dat je niet zo bent geweest als je eigenlijk zou willen zijn, je misschien niet zo met de mensen om je heen bent omgegaan als je eigenlijk zou willen.
Dit verlangen kan je helpen om het anders te gaan doen. Door het anders te gaan doen zal het schuldgevoel oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt van je schuldgevoel af komen door het toe te laten en te verwerken.Oke,je was schuldig aan iets.Niemand is volmaakt.Iedereen maakt fouten.Als je het goed kan maken,doe dat dan.Als dit niet meer kan(om wat voor reden dan ook)leer ervan en vergeef jezelf.dat lucht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Mayflower!
het ligt er een beetje aan waar je schuldig aan bent..je kan iemand gekwetst hebben zonder het zo bedoelt te hebben en dan kan sorry zeggen al opluchten.maar t kan ook zijn dat je iemand vermoord hebt en je schuldig voelt tegenover de nabestaande(ik noem maar wat)en dan heb je wel een hele weg te gaan.dus het is zeer afhankelijk van de reden dat je je schuldig voelt.maar je schuld erkennen,erover praten,jezelf verbeteren is al zeker een begin om jezelf te kunnen vergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houden van jezelf betekent jezelf accepteren zoals je op dit moment bent. Het is een overeenkomst met jezelf om diegene die je nu op dit moment bent te waarderen, te bevestigen, te accepteren en te steunen. Het betekent leven in het hier en nu.
Kijk niet terug in je leven naar al die dingen die je anders had kunnen doen. Je deed op dat moment dat gene dat je dacht dat het beste was. Maar je verandert en groeit voortdurend en je bent niet meer dezelfde die je toen was. Houden van jezelf betekent schuldgevoelens loslaten.

Je kunt ook teveel naar de toekomst kijken en door het ideale beeld dat je van je zelf hebt, vind je jezelf nu (nog) lang niet goed genoeg. Het verleden kan je helpen als je jezelf die keren herinnert dat je succes had, daardoor schep je positieve herinneringen. En de toekomst kan je helpen als je ziet dat je door je de toekomst voor te stellen een visie van de volgende stap creëert. Veroordeel jezelf niet omdat je het nog niet hebt bereikt.

Alles wat er in je leven gebeurt kan je helpen meer van jezelf te houden. Als er dingen zijn die tegen lijken te zitten, gebeuren ze alleen om je blokkade in de macht die je kunt gebruiken te laten zien. Als ik je zou vragen een lijst te maken met dingen om te doen die ervan getuigen dat je van jezelf houdt, kun je er vast veel bedenken. Er kan een deel van je zijn dat je er aan herinnert dat je die dingen niet uitvoert en dan begint de strijd. Deze innerlijke strijd kan uitputtend zijn, en van jezelf denken dat je niet goed genoeg bent of zelfs slecht en is verkeerd gebruik van energie. Ieder van ons is een uniek wezen. Iedereen is totaal anders. Iedereen is bijzonder en mooi en enig in zijn soort, zoals ieder kristal. Iedereen heeft net als kristal, vele facetten. Iedereen heeft zijn eigen talenten, vermogens en doelen. Als je je eigen uniek- zijn kunt zien, kun je zien dat jouw pad anders is dan dat van ieder ander en dan is het ook gemakkelijker om je los te maken van de gezichtspunten van anderen om je eigen richtsnoer te volgen

.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus Barcelonaman, deze zin is zo waar; Je deed op dat moment dat gene dat je dacht dat het beste was.
Bespreekbaar maken.
Sommige gevallen hoeven niet persé bespreekbaar gemaakt te worden met de persoon om wie je schuldgevoelens hebt. Ga ook eens in gesprek met jezelf. Is het echt wel zo fout wa je gedaan hebt? Waren er omstandigheden waardoor je bepaald gedrag vertoond hebt? En vind jij het fout of denk je dat het maatschappelijk fout wordt bevonden? Ga na of de schuldgevoelens wel helemaal op zijn plaats zijn. Ik bedoel.. wees niet alleen maar streng voor jezelf.
Zijn je schuldgevoelens na dit gesprek volgens jou er nog, dan zul je het onderwerp bespreekbaar moeten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met diegene praten, en zeggen Ik voel me schuldig! Dan geef je jezelf open aan die gene!! Schuldgevoel is het ergste wat je kunt hebben. Maar het is niet de moeite waard om daar zoveel tijd aan te geven, want je helpt er geen andere mensen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die is er. Door begrip voor jezelf te hebben.
Als jij begrijpt hoe je je voelde op het moment dat je iets verkeerd deed, heb je misschien ook begrip voor je akties op dat moment.