Is gevoel voor humor meetbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, die vond ik niet grappig genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Misschien is het te meten in de hersenen.
Onderzoek naar de relatie humor en hersenfuncties suggereert dat vooral de mediaal prefrontale cortex actief is als mensen naar gesproken grappen luisteren. Dit deel van de hersenen is ook actief bij beloning, en is vermoedelijk vooral betrokken bij het verwerken van de affectieve component van humor.

Daarnaast blijken ook de taalgebieden in de temporale kwab actief. Dit deel van de hersenen lijkt vooral verbonden te zijn met de cognitieve kant van humor: dat wil zeggen het begrijpen van de betekenis van taalkundige grappen. Wellicht zullen die activiteiten in de hersenen bij iedereen verschillend zijn. Zo zou men gevoel voor humor kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top!

Andere antwoorden (2)

Aan de ene kant zou ik zeggen van niet, wat de één grappig vind, vind de ander flauw. En wat in China grappig is daar halen wij onze schouders bij op.

Maar aan de andere kant, als je verschillende grappenmakers voor een publiek van 100 mensen zet kunnen ze natuurlijk gewoon een evaluatielijstje invullen, daaruit zal blijken welke volgens de meerderheid het grappigst was.
Dus op die manier is het wel meetbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt niet iemand zijn of haar humor meten.
al wordt het wel gezegt "zij/hij heeft meer gevoel voor humor dan hij/zij.."
maar eigenlijk is dat iets wat men iet kan zeggen aangezien, ieder persoon een ander gevoel voor humor heeft gecreëerd..
iedereen heeft net zoveel humor, alleen heeft elke persoon het anders ingedeeld.