Nee, niet. Behalve de q, en dat het beide gebruikt wordt in de psychologie. Maar ze hoeven geen invloed op elkaar te hebben. Een kan hoog zijn en de ander laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, 3 mogelijke antwoorden:

* Er is een negatieve correlatie tussen IQ & EQ: Mensen die geniaal zijn in wiskunde zullen minder sociale vaardigheden hebben. (Vb. intelligente autist)
* Balkaniseringshypothese: Er is geen verband. Het ene domein staat los van het andere. (vb. ?)
* Er is een positieve correlatie. Overdrachten naar verschillende domeinen, intelligentie heeft dus een positieve invloed op sociale vaardigheden. (vb. de vlotte joviale professor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oftewel IQ gaat over je verstand en EQ over je gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heb je wat aan deze site? (engels)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn al meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. Het blijkt dat er geen verband (correlatie) is tussen die twee. Als dit al te vinden was, bleek dat dit statistisch gezien aan het toeval toe te schrijven was. Men kan dus aannemen dat er geen verband is tussen IQ en EQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast bestaat er natuurlijk wel een zgn 'spurius-verband'tussen de twee. D.w.z., beide zijn van invloed op of beïnvloed door een aantal dezelfde factoren. In dit geval: Zowel IQ als EQ zijn tools om te kunnen overleven in de huidige, steeds complexer wordende wereld.

De eerder genoemde opmerking dat er geen verband bestaat omdat dat niet gemeten is, vind ik wat kort door de bocht. Beiden, IQ en EQ, zijn nogal wazige grootheden, waarvan het soms niet helemaal helder is hoe je ze vaststelt, wat een meting nu werkelijk betekent en of een meting volledig is. Beiden zijn een soort schematische weergave van een veel ingewikkeldere werkelijkheid.
Wanneer je je IQ laat testen, is je achterliggende vraag vrijwel nooit: "wat voor cijfertje zou er uit een willekeurig testje komen?", maar bijna altijd "ben ik slim genoeg om me te kunnen redden in omstandigheid x?". En de vraag of het cijfertje uit de test je precies dáárop een sluitend antwoord geeft, is nog steeds aanleiding tot enorm veel discussie...