Was Hitler geestesziek?

Hoe zouden we zo'n man als Hitler nu in de Psychologie noemen?
Manisch depressief, Borderline of wat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Of megalomanie (grootheidswaanzin). Wordt ook wel vaker van Napoleon gedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

een hopeloos geval met een bijzonder zieke geest die nooit vrij mag rondlopen, een soort Jacques D. die levenslang in Belgie vast zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Narcistisch! Bedacht door Sigmund Freud. Genoemd naar Narcissus die niet in staat was iets anders lief te hebben als zijn eigen spiegelbeeld. Een persoon dus die zichzelf verheerlijkte.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar hij vond de mensen met blauwe ogen, blond haar, fors gebouwd etc. hét superieure ras. Zelf was hij donker, iel... dus verheerlijkte hij zichzelf???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het was vreemd. Hij had zelfs ook nog Joods bloed in de aderen.
Zelfs alle modellen van de psychiatrie passen niet op hem, anders hadden we wel ooit eerder een dergelijke beschrijving gelezen (ik bedoel wij, ouderen). Zelfoverschatting, contactarm, niet in staat tot sexuele interactie (die Eva was in feite een familielid). Hij kon ook goed brullen, dat doet niemand hem na. Is het niet onvoorstelbaar dat zo n gek hele volksstammen achter zich aan kreeg? Wat zegt dat over mensen!
amc
14 jaar geleden
Wanneer je übermenschneigingen gaat vertonen, zichzelf superieur acht en op andere mensen neerkijkt is dat een geval van NPS.(Narcistische Persoonlijkheids Stoornis.
Kenmerken;
Verwacht dat anderen hem op een voetstuk plaatsen,
Eist buitensporige bewondering,
Vindt zichzelf speciaal en uniek en denkt alleen begrepen te worden door gelijksoortige mensen of mensen met een hoge status,
Gebrek aan empathie,houdt geen rekening met anderen, respectloos,
Afgunstig en jaloers, denkt dat anderen dat ook op hem zijn,
Fantaseert over succes, macht, schoonheid en roem,
Gedraagt zich arrogant en hooghartig. In feite verheerlijk je jezelf als persoon en niet je uiterlijk. Er kan echter nog een psychische aandoening bij hem worden vastgesteld en dat is DEMAGOGIE!
Hitler was ook een demagoog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer is demagogie een psychische aandoening?
amc
14 jaar geleden
Je hebt gelijk SuzyQ, het is geen aandoening. Het moet wel in je psyche zitten om mensen zo te manipuleren en zo`n heel volk te kunnen mennen. Het is dus meer een psychische karaktertrek.
hitler was bezeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de verhalen van mijn moeder hoor was dit n hele geestesziekte man waarbij je termen als narcistisch maar tevens borderline rustig kunt gebruiken. Hij expirimenteerde ook door oa mensen verf in hun ogen te doen om te kijken wat er gebeurde. Ik snap niet waarom niemand hem heeft tegen gehouden. Had hij zoveel invloed? Afschuwelijk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Verf in ogen doen, lampenkappen van mensenhuid, daar hield hitler zich niet mee bezig, maar dat was dr. Göbbels.
Hitler hield zich bezig met zijn plannen om de wereld te veranderen in één groot Duitsland, das dritte Reich en hij is toch een heel eind gekomen. Gelukkig was hij te bezeten van zichzelf dat hij de fouten van anderen uit zijn staf niet bemerkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was wel in opdracht van hitler,alles wat er gebeurde was in opdracht van die gestoorde gek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ amc ...dat was Dr Mengele
@ Dreamqueen, Hitler wist voor nog geen 30% van wat er zich afspeelde in zijn naam, de grote roergangers waren,
Himmler, Mengele, Speer, Rommel en Goebels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goebels = natuurlijk Goebbels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij trok wel kwade geesten (personen) aan, die kregen vrij spel.
Wij moeten altijd waakzaam en critisch blijven. De trekken die we nu hebben opgenoemd, kunnen ook in andere mensen in deze tijd naar boven komen. Ik zou nu niemand weten hoor die alles in zich heeft. Weet je wat hij ook nog had, en dat kan ik me totaal niet voorstellen: aantrekkingskracht op vrouwen! Men was collectief verliefd op de man.
amc
14 jaar geleden
Oblomov, je hebt natuurlijk gelijk. Mengele was de beruchte kamparts en Göbbels propaganda minister en een naaste medewerker van Hitler. Die pleegde toen samen met vrouw en 6 kinderen( diens namen alle 6 met H. begonnen) zelfmoord in "de bunker'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aantrekkingskracht op vrouwen? Die creep.dat meen je toch niet?
geen van alle, voor een diagnose moet je iemand op consult hebben gehad en grondig onderzocht. iedere arts die iets roept in de richting van deen diagnose is een prutser. ik zeg niet dat hij niets had, maar het is dus met geen mogenlijkheid meer vast te stellen wat dat evt was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of hij écht geestesziek was zal waarscijnlijk altijd een vraag blijven..volgens mij is hij nooit psychiatrisch behandeld en geenmens kwam in die tijd op het idee om hem dat eens voor te stellen want dan wist je wel zeker dat het met jou ook niet leuk af zou lopen.
Goed snik was hij in elk geval niet.
Mij is vroeger verteld dat hij helemaal bezeten was om alle joden uit te roeien omdat naar verhalen gaat dat hij joden haatten omdat zijn moeder een gyneacoloog had die jood was en zijn moeder is overleden bij de geboorte...hij was van mening dat die jood zijn moeder had vermoord...

Toegevoegd na 21 uur:
Hij had last van grootsheidswaanzin en de mensen om hem heen pikten daar graag een graantje van mee...zo konden ze dus ook hoger op de ladder komen...ze konden experimenteren en mensen afslachten waar ze de kop niet juist van vonden staan of die niet genoeg knikten van ja en amen...maar zijn die dan ook geestesziek te noemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit verhaal ga ik nog eens nalezen, heb ik niet eerder gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klara Pölz is niet gestorven in het kraambed, maar aan borstkanker, toen Adolf Hitler 18 was. Wel had ze toen een Joodse dokter. http://nl.wikipedia.org/wiki/Klara_P%C3%B6lzl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is dus duidelijk dat ik wel de bel gehoord heb maar niet exact wist waar de klepel hing.
De dokter was wel joods alleen geen gyneacoloog...hitler stelde hem wel verantwoordelijk voor de dood van zijn moeder en wilde alle joden laten bloeden voor het dood van zijn moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou juist het bijzondere: volgens mensen die Hitler in die periode (rond 1907) gekend hebben, was hij de arts van zijn moeder juist heel erkentelijk voor de goede zorgen. Zijn antisemitisme laaide pas later op. Ik begrijp dat het aanwijzen van zo'n trauma het begrijpelijker maakt waarom Hitler zoveel jodenhaat had, maar er zijn gewoon geen historische aanwijzingen vor dat zijn jodenhaat inderdaad daarvandaan kwam. Wel aanwijzingen voor het tegendeel. Wat denk ik ook goed is om te beseffen: Hitler was geen eenling die Joden begon te haten en daarna anderen daarin mee kreeg. Hitlers antisemitisme is juist helemaal in lijn met maatschappelijke ontwikkelingen in die tijd. En die maatschappelijke ontwikkelingen hebben niets te maken met één Joodse arts die zorgde voor een moeder die stierf aan een ziekte waar destijds gewoon geen genezing van bestond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies.
Eén ding is zeker; Hitler was een groot leider. Dit was onder andere te danken aan de overtuiging die hij op zijn volk losliet. Hitler sprak in zijn toespraken uit zijn eigen ervaringen, bijvoorbeeld met Joden, waardoor het overweldigend overkwam. Dit kwam goed uit, omdat hij hierdoor al snel een grote groep mensen achter zich wist te krijgen. Het was een vurige en razend intelligente man, en wist precies hoe hij het spel moest spelen om aan de macht te komen.
Het succes van Hitler was ook te danken aan zijn achtergrond. Hij was zelf straatarm geweest (waardoor hij het grootste gedeelte van de bevolking mee raakte, die ook arm was), was een echte doorzetter en had in het Duitse leger gevochten in de Eerste Wereldoorlog. Hierdoor was het een ideale en vooral geloofwaardige leider te noemen.
Echter, deze ingrediënten zijn niet genoeg om zoveel teweeg te brengen, zoals Hitler had gedaan. Hitler’s timing was perfect, hij had namelijk erg veel voordeel van de WOI, het verloop en de gevolgen ervan. Zonder deze oorlog, zou Hitler het nooit zover geschopt hebben. De economie was na de oorlog erg slecht door o.a. de schulden die Duitsland eraan had overgehouden. Het volk was erg gefrustreerd door het verlies dat het had verloren in de WOI. Het land stelde vrij weinig meer voor, onder andere door het Verdrag van Versailles, waardoor Duitsland vrijwel geen vrijheid meer had. Doordat Hitler op een meesterlijke wijze op de gedachten van het volk kon inspelen, kon hij de top bereiken. Het volk werd verblind door de man, die door veel mensen eerder werd gezien als held. Alle propaganda en toespraken hadden er daarna toe geleid dat Hitler zich kon ontwikkelen tot dictator.

EEN GESTOORDE GEESTESZIEKE VERDWAALDE MASSAMOORDENAAR DUS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,maar hij had wel zeer afwijkende ideeën,vooral over het recht van bepaalde bevolkingsgroepen over het al dan niet mogen leven binnen de samenleving,zoals hij die graag zag.
Maar wat te denken van de miljoenen die in zijn denkbeelden meegingen en waarvan er vele ook nog de uitvoerder waren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij was een groot inspirator met een hoop dwaze ideeën. Niet alleen het volk liep achter hem aan, maar ook het groot kapitaal.
In dat opzicht is hij niet te vergelijken met Wilders, die zijn eigen joden heeft, en die ook door een groot deel van het volk achter zich heeft, maar niet het groot kapitaal en niet de intelligentsia.
Wat eerder is gezegd: of hij geestesziek was is nu niet te zeggen.De scheidslijn tussen geestesziek en geniaal is moeilijk te onderscheiden. Bovendien zijn mensen niet zo vrij in hun handelen als men pretendeert te zijn. Het leven is eerder een potje aftrekschaak. Ik zie Hitler eerder als een stuk op het schaakbord van de geschiedenis, die door gebrek aan morele normen volledig immorele dingen heeft gedaan. Ik ben geen bewonderaar van hem, maar dat zegt niet zoveel, omdat ik veel mensen niet bewonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat een doodeng idee is? Dat Hitler én allen die zich onder zijn bewind enthousiast naar de top werkten - anders dan de meeste antwoorders graag zouden denken - wellicht *niet* geestesziek waren...

Natuurlijk waren deze mensen ergens getroubleerd, je besluit niet om een volk uit te roeien omdat je zo houdt van raindrops on roses and whiskers on kittens.

Maar geestesziek? Ik ben bang van niet. In ieder geval niet de hele bende. Probeer maar eens om genoeg gelijkgestemde goed functionerende gekken bij elkaar te krijgen om zo'n operatie van de grond te krijgen. Dat lukt je niet.

Om daarentegen genoeg geestelijk gezonde mensen mee te krijgen met zulke ideeën, dát blijkt wel mogelijk. Dat betekent dat dergelijk kwaad in zovelen van ons schuilt, dat het mogelijk is om iets als Nazi-Duitsland te creëren. Die potentie zit in onszelf, in geestelijk gezonde mensen, en je kunt pas weten of je één van die mensen bent als de situatie zich voordoet.

Hm... Bij nader inzien, het is comfortabeler om te geloven dat Hitler cum sui allemaal stapelkrankzinnig waren. Dan hoeven wij ons niet af te vragen of wij, als puntje bij paaltje kwam, óók monsters zouden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het hem zelf zou vagen zou hij het ontkennen.
Iemand die dat kan doen wat hij teweeg heeft gebracht en ook nog kan ontkennen minimaal geestelijk ziek te zijn, vertoont op zijn minst die kenmerken die nodig zijn om geestesziek genoemd te kunnen worden.
De kenmerken die ik zie zijn; een narcistisch gestoorde persoonlijkheid met trekken van grootheidswaanzin en een sadistische persoon met een zwaar gestoorde of ontbrekende gewetensfunctie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hitler was een psychopaat en een narcist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel, misschien niet.
De vraag is of het iets uitmaakt of iemand al dan niet geestesziek is, want volgens welke standaarden gaan we dan rekenen? In meer of mindere mate kan bij iedereen wel een mentale of persoonlijkheidsstoornis worden vastgesteld, dus ook bij Hitler.
In Nederland heeft men het 'rare' systeem dat het uitmaakt of iemand al dan niet geleid werd door een mentale stoornis bij zijn/ haar daad.
Natuurlijk maakt het tot op bepaalde hoogte wel uit (voor de behandeling/ bestraffing van persoon), maar of het maatschappelijk relevant is of zo iemand, en zeker in het geval van Hitler, een mentale stoornis had, doet m.i. niet ter zake.

de vraag waarom hij de dinge heeft gedaan, die hij heeft gedaan zal nooit 100% helder worden. Waarschijnlijk was het een combinatie van omstandigeheden, maar of hij echt geestesziek was? Ik zou het niet durven zeggen.