In de psychologie wordt de menselijke geest beschouwd als een cognitieve vrek als gevolg van de neiging van mensen om problemen op eenvoudigere en minder moeizame manieren te analyseren en op te lossen dan op geavanceerde en betere manieren, ongeacht de intelligentie. Net als een vrek probeert te vermijden dat geld uitgegeven wordt, probeert de menselijke geest vaak om cognitieve inspanningen te vermijden.

De term werd voor het eerst geïntroduceerd door Susan Fiske en Shelley Taylor in 1984.