Bestaat de 'neutrale kijker' bij wedstrijden?

Ik heb het idee dat mensen altijd (ook al is het maar heel weinig) enigszins neigen naar één van de twee ploegen in een wedstrijd. Of bestaat de 'neutrale kijker' wel echt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In mijn gevoel ga ik een heel stuk met je mee. Er is namelijk altijd wel een van de sporters die meer sympathiek overkomt dan een andere, of de ene ploeg toont mooier spel, of een van de twee tennissers is knapper dan de ander... redenen genoeg om, ook al is het maar een klein beetje, je toch iets meer in te leven in een van de twee dan de ander.

En daar zit nu net het punt waar het om draait: inleving en inlevingsvermogen van de kijker.
Iemand met weinig inlevingsvermogen zal gemakkelijker neutraal kunnen kijken dan iemand die zich graag identificeert met anderen of iemand met veel inlevingsvermogen.

Het bestaat dus, en hoe minder empathisch vermogen, hoe neutraler iemand zich kan opstellen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel verhelderend antwoord! +1

Andere antwoorden (2)

Ja bestaat. Waarschijnlijk ben jij er ook eentje.

Als er niets op tv is, dan kijk ik wel eens naar Eurosport. Dan hebben ze bijvoorbeeld een wedstrijd met worstelen, snooker, tennis, etc. Soms speelt er een Nederlandse team tussen, maar vaak ook niet.

Ik snap de meeste sportregels wel van deze sporten, maar kijk er normaal nooit naar. Dus, ik ken de ploegen niet en weet niet wat hun sterkste punten kunnen zijn. Ik kijk dus onbevooroordeeld en dus neutraal naar zo'n wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken mezelf er juist niet in, zelf kies ik altijd op de een of andere manier partij. Ongeacht de nationaliteit of akomst van de teams/spelers...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij snooker heb ik dat meestal niet, ik geniet van de schoonheid van het spel. Maar dat is dan ook een heel ander soort sport dan bijvoorbeeld voetballen.
Enkele neutrale (niet partijdige) personen zijn de scheidsrechter en de grensrechters.
Eventueel een scout of iemand van de FIFA.