Heeft karakter mogelijk te maken met wat je overkomt in het leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag ed! plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hangt van je definitie van het woord "karakter" af. De dingen die je tot nu toe meegemaakt hebt, hebben wel invloed gehad op hoe je nu bent.
En op welke manier ze je beinvloed hebben, heeft weer te maken met aangeboren eigenschappen. Ik heb wel eens wat gelezen over het enneagram; een model waarin mensen worden ingedeeld in manier waarop ze omgaan met dingen die gebeuren. Daarin worden 9 typen mensen gedefinieerd, die elk hun eigen manier van reageren op gebeurtenissen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus voor je leuke en interessante vraag Ed!

Het beste antwoord

Ja, karakter wordt namelijk ook gevormd zolang je leeft.
Het is jouw persoonlijkheid, jouw identiteit, de manier waarop je je gedraagt in het leven. Karakter is datgene dat stabiel is in je gedrag, zoals iemand gewoonlijk is en wat iemand onderscheidt van anderen.
De persoonlijkheid of het karakter, is niet alleen biologisch bepaald maar ook sociaal.
Karakter is een geheel van aanleg (erfelijkheid, constitutie)en verworvenheden (omgeving, opvoeding) dat zich ontwikkelt en steeds verandert onder invloed van het biologische rijpingsproces dat iedereen meemaakt (puberteit, volwassenheid, menopauze enz) en van de persoonlijke ervaringen die je meemaakt en ondergaat.
Zo kan iemand die 'van karakter' weinig zelfvertrouwen heeft (vooral bepaald door de opvoeding/omgeving) door 'hard eraan te werken' middels scholing/therapie een ander karakter krijgen waarin diegene zelfbewust wordt en daardoor ook meer zelfvertrouwen krijg. Het oorspronkelijke karakter kan dan zelfs helemaal verdwijnen.
Ik was vroeger bijv. als kind erg verlegen, té zacht en daardoor gevoelig en kwetsbaar.
De tijd en de maatschappij hebben mij verandert in een persoon die meer weerbaar is geworden. Ben zelfbewust en mede door mijn werk en ervaringen ben ik gesterkt in het feit dat ik er mag wezen en ook serieus genomen wordt. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik ooit verlegen geweest ben. Tóch blijf ik diep van binnen mijn gevoeligheid houden en kan bij mooie muziek gewoon mijn tranen laten lopen omdat dat me altijd iets doet. Dit zijn zo van die karaktertrekken die mijns inziens nooit veranderen. Er zijn altijd elementen in je ware inborst die je namelijk niet kunt veranderen volgens mij.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus karakter is aan verandering onderhevig gedurende het leven, maar bepaalde aspecten ervan zijn genetisch bepaald en onveranderlijk? Begrijp ik dit zo goed?
amc
11 jaar geleden
Ja, zo zie ik het tenminste. Bepaalde eigen trekjes zitten vast in het genetische patroon van jezelf en hoe hard je je best ook doet, die zijn gewoon met je verweven en zullen altijd ineens weer op kunnen duiken. Zo kwam bij mijn moeder bijv. altijd het puntje van haar tong naar buiten als ze ingespannen met iets bezig was. Heb ik ook en kán het niet afleren. Ondanks plagerijtjes van man en zoonlief, het LUKT NIET! Net als het luisteren naar mijn intuïtie/instinct.....al zegt de hele wereld anders, ik volg ALTIJD mijn instinct. Dat zal nooit veranderen omdat ik dan altijd goed zit. Deed mijn moeder ook haar hele leven, ondanks dat het bij haar niet altijd zo feilloos werkte. Als het vast in je zit, kan je niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Danks!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc juist een genetisch bepaald patroon, waar je ,als je ouder wordt, leert mee om gaan, hierdoor verandert je karakter niet echt, die blijft het zelfde.
Als er bij mooie muziek de traantjes rollen, komt je eigen ' ik' weer boven, dat is wie je bent en altijd zult blijven. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de velen geweldige antwoorden koos ik die van jou, alleen al om je laatste paar regeltjes....toch blijf ik diep van binnen.............enz.
bedankt.

Andere antwoorden (11)

Ja dat kan er zeker mee te maken hebben. Als je veel heftige dingen hebt meegemaakt zul je een sterker karakter hebben dan iemand die niks heeft meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En iemand die kapot is gegaan aan dat gene wat hem overkomen is tijdens zijn leven? Waarom is die er dan niet harder van geworden? Je kan ook beweren dat karakter aangeboren is en datgene wat er in je leven gebeurd dan laat zien wat voor karakter je hebt. In jouw verhaal dus iemand die met een heel sterk karakter geboren is en dus de heftige dingen heeft kunnen doorstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoezo sterker? Wat is sterker? Sterker dan wat? Iemand kan ook gebroken zijn door alle heftige dingen en heel meegaand zijn (ik weet nog steeds niet wat een sterk karakter is) kortom het kan alle kanten op gaan door wat je hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Tomaat en Pelle. Waar de een sterker uit komt, breekt de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bepaald door zijn karakter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door dingen die je meemaakt in je leven kan de een agressief worden, de ander bang, de een lief en meegaand, de ander eigenwijs en dominant.
Waarom die verschillen er zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat je geen gelijk hebt door te zeggen: ''Als je veel heftige dingen hebt meegemaakt zul je een sterker karakter hebben dan iemand die niks heeft meegemaakt.'' Ik heb vrij veel meegemaakt al, en ik ben nou niet echt een sterk persoon/heb geen sterk karakter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje: "sterk" is een zeer subjectief begrip.... misschien ben je in mijn ogen juist wel enorm sterk....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar Wendy, het is inderdaad subjectief
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Nee. Dingen overkomen je in je leven sowiso, je karakter maakt hoe je daar mee om gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je karakter bepaalt hoe je ermee omgaat? Of Hoe je ermee omgaat bepaalt jouw karakter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
ik denk eigenlijk dat dat wel zo is.
door je karakter ga je met bepaalde gebeurtenissen om op jouw manier en door gebeurtenissen wordt je karakter weer bepaald, en daardoor kan je zeggen dat je meemaakt in je leven wat je "overkomt" door je karakter, dus ook door je reacties.

misschien kan je zeggen dat iemand gevormd wordt door het leven dat hij/zij leidt.
dus als je vraagt
"Heeft karakter mogelijk te maken met wat je overkomt in het leven?"
denk ik wel te kunnen zeggen: ja, het heeft allemaal invloed op wie je bent en hoe je overal mee om gaat en zo beinvloed je je eigen leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'en zo beinvloed je je eigen leven ' ......tot op zekere hoogte neem ik aan, je kan met je manier van reageren op dingen toch geen invloed hebben op wat er gebeurt met je en om je heen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht net aan kleinere dingen dan het groter geheel, bijvoorbeeld: net werd een vraag van mij verwijderd, bezwaar gemaakt, afgewezen. nou kan ik daar heel boos over worden en een rot avond/tijd daardoor over mij zelf afroepen, of ... je raad het al, ik bepaal dus hoe ik reageer hierop. maar ook denk ik als je "grotere" dingen gebeuren. bijvoorbeeld, ontslag, ik heb het meegemaakt (ben ik ook hier weer ervaringsdeskundige...).
als dit bij jou heel diep zit (bij mij dus) zit/loop je jaren met dit probleem, terwijl (nuchter/rationeel) het dus niet persoonlijk is, crisis is crisis, geen ander werk kunnen vinden, het zij zo, maar afhankelijk van jouw karakter is hoe je daar verder mee om gaat "dealt". waar het op neer komt (naar mijn idee) is dat het aan "jou" is, hoe je ergens mee omgaat, niet of het gebeurt, nee daar heb je geen invloed op, wél in hoeverre en hòe het jouw leven raakt!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dát ben ik helemaal met je eens.
Blijft een moeilijke materie, toen mijn man 8 jaar terug overleed, heb ik volgens mijn karakter, mijn rug gerecht en schouders eronder.
Afgelopen jaar heb ik daar de gevolgen van ondervonden, ik ben totaal ingestort.
Terwijl dat 'sterke' karakter als positief wordt gezien, keerde het zich flink tegen me. Dus denk je, ik ga hier goed mee om, blijkt dat het toch niet te zijn.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp je, de mensen/omgeving geven vaak ook verkeerde signalen af.
toen mijn moeder overleed, ook 8 jaar geleden, was ik in tranen, continue, mijn oudere zusje niet. ik werd door iemand als de zwakkere "betiteld", nou daar wordt je ter plekke ook niet vrolijk van (zeker als je alles altijd regelde, alles regelt en nog steeds), maar wat ik bedoel is dat het goed is om je te uiten, ook al moet je sterk zijn, ook al moet je "alles" aan kunnen, volgens jezelf en volgens de "hele ´goe´ gemeenschap".
ik heb zelf een burn-out meegemaakt (20 jaar geleden), die niet herkent werd (u bent overspannen mevrouw !), nou weet ik niet, nelly, of bij jou de juiste diagnose is gesteld, probeer daar zelf achter te komen, er zijn nu meer mogelijkheden: internet/google etc., in verhouding tot 20 jaar geleden kan je nu natuurlijk zelf veel meer bereiken. vraag eventueel om een second opinion.
als je meer informatie wilt ( of iets anders, wat dan ook - even je hart luchten kan ook ) : stuur een pb. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus, alsof ik zelf zit te praten!!!
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je ed :) en ook de andere plusser !
Goeie vraag! Toch een wat dubbel antwoord van mij. Ik denk dat een groot deel van je karakter gevormd word door wat je overkomt in het leven. Tegenslagen zorgen ervoor dat je sterk moet zijn, zeker als je geen vangnet hebt. Heb zelf een zware tijd in het gezin doorgemaakt en ik moest door, hoe moeilijk het ook was, instorten was geen optie.
Aan de andere kant, een lieve vriendin, een echt zondagskind, alles wat haar hartje begeerde, prachtmens, maar tegen een dodelijke ziekte helpt een sterk karakter ook niet, alleen de manier waarop je dit draagt, dan weer wel.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is "sterk zijn" naar jouw idee?
En zijn mensen, die instorten, niet sterk, of hebben ze gewoon veel teveel te verwerken gekregen?
Ik denk, dat sterk zijn zeer subjectief is....
jodyenboyke
11 jaar geleden
Ben het met je eens dat sterk zijn zeer subjectief is. Ik bedoel in mijn antwoord eigenlijk dat je soms gewoon door moet gaan en weer opkrabbeld, de een kan dat keer op keer, bij een ander lukt dat niet. Karakter, aanleg? Maar wat is teveel te verwerken gekregen, dat is ook persoonlijk. Iedereen gaat hier verschillend mee om, zelfs in dezelfde situatie. Verdriet, ellende, tegenslag is niet te meten in hoe "sterk" iemand oogt of niet. Kan me dan ook geheel aansluiten met de antwoorden hier onder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heemaal met je eens; teveel is ook subjectief. Maar als iemand instort, omdat het voor hem/haar teveel is, dan kan ik niet zeggen dat deze persoon niet sterk zou zijn.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Klopt als een bus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een dikke plus voor je antwoord en bedankt.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Dank je!
Karakter is een combinatie van nature en nurture, van wat 'ingebakken' is en van wat je overkomt. Je aanleg bepaalt hoe je omgaat met wat je overkomt, maar wat je daar van leert is voor iedereen anders en bepaalt weer hoe je er uit komt.
De ene mens maakt tijdens zijn leven een hele karakterontwikkeling door, de andere mens heeft zijn hele leven lang een 'vaste onderstroom' wat karakter betreft.

Ik ken een voorbeeld van een man die geboren is na het overlijden van zijn vader, die qua karakter zo veel op zijn vader lijkt dat de hele familie het 'bijna occult' vindt. Hoe ouder hij wordt, hoe meer hij op zijn vader gaat lijken. En dat terwijl hij zijn vader nooit gekend heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zelf ben van mening , dat het overgrootste deel van wie je bent, genetisch wordt bepaald, dus ook je karakter.
Zo ga je vaak steeds meer op een van je ouders lijken, of je wil of niet.
Ook al heb je ze nooit gezien. +
Ja, dat is zeker zo. Ik geloof dat ''opvoeding'' je ook overkomt. Dat zijn dingen waar je in je jongere kinderjaren geen vat op hebt, dus dat overkomt je.
In je jongere jaren vorm je je karakter grotendeels, door invloeden om je heen en dergelijke. Dus door je opvoeding vorm je ook je karakter.

Wat betreft heftige gebeurtenissen of juist hele blijde gebeurtenissen denk ik ook dat het je karakter vormt, maar helaas zijn ze er nog steeds niet uit wat nu karakter is en wat persoonlijkheid.
Als je bijvoorbeeld een heftige gebeurtenis meemaakt, kan het zijn dat je daardoor een trauma oploopt. Door dat trauma word je (bijvoorbeeld) erg bang in bepaalde situaties, het bang zijn uit zich misschien in onzekerheid, en dat wordt je karakter.
Gelukkig kun je je karakter veranderen, soms zelfstandig, soms met hulp, soms gaat het helemaal vanzelf (door gebeurtenissen)

Maar als je echt antwoord op jouw vraag wilt is het: JA, absoluut!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft genetische aanleg naar jouw idee niets met het karakter van iemand te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja zeker wel! Alleen wordt er gevraagd naar dingen die je overkomt en niet genetisch bepaalde eigenschappen. Maar die horen er zeker bij hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee; ik miste dat in je antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat miste ik inderdaad ook.
je genetische aanleg voor een bepaald karakter is de basis.
+
Eerst zou dan duidelijk moeten zijn, wat het woord "karakter" precies betekent.
En daar begint dan meteen het punt: bij onderstaande site maar liefst 25 mogelijkheden....
http://www.encyclo.nl/begrip/karakter

Alleen al bij nummer 19: 1) Adel 2) Aanleg 3) Aanleg van nature 4) Aangeboren neiging 5) Aard 6) Aard-letter (crypt.) 7) Complexie 8) Chinees schriftteken 9) Deel van het lichaam 10) Eigenschap 11) Figuur 12) Geaardheid 13) Gemoed 14) Gestel 15) Gemoedsaard 16) Geest 17) Gemoedsgesteldheid 18) Hoedanigheid 19) Innerlijke geaardheid 20) Inborst 21) Innerlijk 22) Inslag

Als je uitgaat van de betekenis "aangeboren"of "aanleg van nature", dan zou je karakter eigenlijk niet kunnen veranderen omdat je dan geboren zou worden met een kant en klaar "karakter" en zou het antwoord op je vraag "nee" zijn.

Maar vaak ook wordt "karakter" gedefinieerd als "persoonlijkheid" en dan wordt het geheel wat anders naar mijn idee. Een persoonlijkheid wordt gevormd door de aangeboren aanleg (genetisch bepaald), maar ook door de levenservaringen, de opvoeding, de geestelijke mogelijkheden etcetc. en dan zou mijn antwoord op je vraag "ja" zijn, maar aan meer dan alleen wat je overkomt in het leven.
Een gebeurtenis is een Gebeurtenis: wat je ermee doet in Gedachten, Gevoelens, Gedrag en Gevolg (de 5 G's) is dan bepalend en heeft weer te maken met je genetische pakket, je levenservaringen èn wat je er geestelijk mee doet/gedaan hebt.
Een karakter is dan het gehele leven in ontwikkeling en aan veranderingen onderhevig.

Iemand, die in aanleg bijvoorbeeld introvert wordt geboren zal niet enorm extravert worden gaandeweg het leven, maar zal wel door versterkende levenservaringen (waaronder de opvoeding) op die gebieden meer extravert kunnen worden.

Mijn antwoord: ik denk, dat karakter het totaalpakketje is van aangeboren aanleg en persoonlijke levenservaringen, hetgeen constant in ontwikkeling en aan veranderingen onderhevig is (een leerproces) binnen de grenzen van het haalbare in een persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Goed gezegd! Ik denk persoonlijk ook dat karakter het totaalpakketje is. Hoe vaak hoor je niet dat iemand zo anders van karakter is geworden na een traumattische of ingrijpende gebeurtenis. Een persoon kan dan helemaal omslaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral voor je laatste vier regeltjes een plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had ik dát tevoren geweten zeg, dan had ik me het hele voorstaande verhaal kunnen besparen hahahaha.
Dank je Ed en de beste wensen!
Ik denk het zeker wel! Ik vind het ook een goede vraag om over na te denken. Sommige dingen zitten in je karakter (daar word je mee geboren) en daar valt dan weinig aan te doen, maar als er dingen gebeuren in je leven, kan dat ook zeker bijdragen. Door veel tegenslagen, kun je er sterker uitkomen doordat je al veel overwonnen hebt. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik zou een heel ander persoon zijn als ik sommige dingen niet had meegemaakt. Alle dingen gebeuren met een reden en uiteindelijk maakt alles wat je meemaakt, de persoon die je nu bent :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi diepzinnig antwoord! +
Absoluut,Ed!
nature, nurture(opvoeding) en culture bepalen wie je bent.
Langzamerhand begint men meer waarde toe te kennen aan epigenese ( erfelijk doorgegeven inzichten) naast je inborst. maar je opvoeding (of erger , gebreken daaraan) en de cultuur waar je in zit bepalen je keuzes en vormen je tot wat je bent.
Life events (belangrijke gebeurtenissen in je leven zijn natuurlijk ook sterk bepalend maar het is ook HOE je daarmee omgaat wat bepaalt of je er sterker van wordt of er blijvende schade door lijdt.
Ondanks dan je je kinderen het allerbeste gunt maakt tegenslag een mens weerbaarder dan wanneer alles voor de wind gaat.
Wij hebben armoede en (relatieve) rijkdom gekend en hebben in beide situaties het hoofd boven water gehouden.
Het is best moeilijk om goed met rijkdom om te gaan , onderzoek wees uit dat hoofdprijswinnaars uit loterijen er uiteindelijk even goed voorstonden als mensen die in een rolstoel belanden of ander ernstig leed ondervonden.
Dit is zeker niet spottend bedoeld, het is knap lastig als je na de hoofdprijs (als het geld dus op is) nog een stuk leven voor de boeg hebt.
Neen dan de reclame van de man van 10 miljoen op de bank naar een euro in de bank (chesterfield) welke met blijmoedigheid zich aanpast aan de nieuwe armoediger situatie.
Geld en zelfs gezondheid maken niet gelukkig maar liefde en respect wel.
Die kernwaarden horen in de opvoeding thuis, je kunt dan met goede moed je leven aan, als het mee , maar ook als het tegen zit.

Immers van wat je goed doet leer je niets, van je fouten (hopelijk) wel.
Maar dit is volgens mij gesneden koek voor je.
Hartelijk dank voor je mooie Kerstkaart, de kunst van het leven heb je volgens mij
goed onder de knie, daar kan ik wat van leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Ed, hoe is het met je, ben sinds tijden weer eens ingelogd hier.
Vwb je karakter, ik denk dat het voor een groot deel vast ligt. Het zijn min of meer erfelijke eigenschappen die je hebt meegekregen en specifiek bij jou identiteit horen, bij jou zijn horen, maar ze zijn te beïnvloeden, maar dan moet je daar wel lang en hard aan werken.
Ik zag veel mensen met specifieke karaktertrekken, die ookal probeerde ze er iets aan te veranderen, uiteindelijk toch weer bovenkwamen. Het is onderdeel van je aard, de gereedschappen waarmee je moet werken indit leven.
Groet Pieker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je mooie antwoord+
Uiteraard. Er is altijd een bepaalde chemie tussen een individu en zijn omgeving. Je persoonlijkheid kan zich uiten in, ook onbewust, je lichaamstaal, je stem, je manier van communiceren met anderen en vast nog veel meer. Dit zorgt voor een bepaalde reactie vanuit je omgeving. Er zijn natuurlijk grenzen. Introvert zijn zorgt er aanvankelijk niet voor dat je in een auto-ongeluk terechtkomt bijvoorbeeld.

Denk ook aan o.a. persoonlijkheidsstoornissen/-problemen. Als je hier last van hebt heb je letterlijk bepaalde gedragingen geïntegreerd in je karakter die je vervolgens in de weg kunnen zitten in je functioneren.

Je karakter kan invloed uitoefenen op hoe je in het leven staat, hoe je carrière er uitziet , wat voor mensen je leert kennen e.d. Belangrijk is ook dat er op een onbewust niveau zoveel communicatie is tussen een individu en zijn omgeving; en dan bedoel ik niet slechts intermenselijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt +