Hoe kan je dingen die je niet durft, toch doen?

Laatst was ik op een feestje waar iedereen een ballon moest opblazen tot die knapte. Ik durfde dat echt niet, hoe kan je dat (en andere dingen die je eigenlijk niet durft) toch doen?
Met andere woorden, hoe kan je een niet reeële ansgt overwinnen en zo'n opdracht toch doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dwing jezelf ertoe. Zie bijvoorbeeld die televisieprogramma's waarin mensen met hoogte-angst over een brug moeten lopen, en over de rand naar beneden moeten kijken. Of mensen met vogelangst die in een duiventil moeten staan. Geleidelijk opvoeren. Heel moeilijk, maar alleen zo kom je door je angst heen. Bij jouw balonnenangst kun je jezelf beschermen met een capuchon die je hele gezicht bedekt, of met een handdoek om je gezicht, of met een vuilniszak over je hoofd die alleen een gat heeft voor je mond. En met oordopjes. Dan de ballon kapotblazen. Als dat lukt, paar keer doen tot de angst heel klein is. Dan de bescherming een klein beetje verminderen. Herhaal. Andere mogelijkheid: laat een ander een ballon kapotblazen. Ga op zo'n afstand staan dat je het eng vindt, maar dat je het - met de grootste zelfbeheersing - nog net kunt opbrengen. Herhaal. Net zolang tot het niet meer zo heel erg is. Ga dan een stap dichterbij. Enzovoort. Uiteindelijk zelf proberen, eventueel met de bescherming zoals hierboven beschreven. Succes!

Gewoon doorzetten hoe eng het ook is. Oftewel, je angst overwinnen. Kan soms moeilijk zijn, maar als je is gelukt geeft dat wel een goed gevoel.

Verstand op 0 zetten (of genoeg moed indrinken... is ongeveer hetzelfde) en het toch doen. De voldoening van iets volbrengen dat je eigenlijk niet durfde is super.

zorg dat je de gedachte "ik durf niet" niet in hoofd komt! Als je dat eenmaal hebt, wordt het steeds moeilijker. Ja maar net dacht ik nog: ik durf niet, dus durf ik nu nog niet. Zal ik het doen? Nee ik heb al 2 keer gedacht dat ik het niet durf.

Voor een hoop dingen die je niet durft geldt ook dat als anderen je steunen en aanmoedigen, het wat gemakkelijker gaat.

Jezelf inprenten dat je het gewoon gaat doen.

het is de drang om je angsten te overwinnen, + de adrenaline die je er van krijgt, daardoor durf je het toch. gr

Visualiseer je hoe je je voelt als je iets wel gelukt is! Maar, persoonlijke noot : ik zou er niet warm of koud van worden als ik net zoals die hele meute mensen die ballon opgeblazen zou hebben.. Je angsten kun je alleen overwinnen als iets voor jou belangrijk is, en niet voor andere mensen, ben eigenwijs!

Ha, die Markje; Ik zou niet weten hoe. Ik vind het ook helemaal niet belangrijk om dit soort angst te overwinnen. Of zou je leven er zoveel beroerder uit zien als je wist dat je nooit een ballon zou durven stuk te blazen? Voor jou is die angst toch wel reëeel? Wees niet bang voor je angst. Doe er alleen wat aan als je er echt last van hebt.

Goed afwegen wat de risicos zijn, die afwegen op de kansen en overwegen of de winst die kans overstijgt. In het geval van de ballon is het risico niets en de winst is...nou ja; de winst (oh ja, en je angst overwinnen). Maar vaak heeft een angst en goeie reden en moet je goed nadenken of het de moeite van het overwinnen waard is... De angst zit tussen je oren, de sleutel tot het overwinnen daarvan ook.

Vraag aan je pappie of mammie of ze je hand willen vasthouden, dan lukt het wel. Of aan een vriendje. Succes, Markje!

Waar je bang voor kan zijn tijdens zo'n proefje is dat er een stukje ballon in je oog schiet, het geluid van de klap en het toch schrikken van iets waarvan je weet dat het komen gaat. Je zou tijdens de uitvoering watjes in je oren kunnen stoppen en je ogen dichtknijpen vanaf het moment dat je enigszins mag verwachten dat de ballon gaat knappen. Je neemt dus van te voren een schrikgezicht aan.

Ik heb ooit een spreuk gelezen die mij altijd helpt om enge en moeilijke dingen te doen: Het is niet omdat iets moeilijk (of eng) is en dat we het daarom niet durven. Het is omdat we iets niet durven, en daarom is het moeilijk (of eng).

Ik snap het wel, zo'n gevoel. Kijk heel erg indringend en goed naar de mensen die het durven. Wat overkomt ze? waarschijnlijk niks. Prent dat in je hoofd. Stel het je dan in gedachten uitgebreid voor, dat je het zelf doet, 10 keer achter elkaar. En dat er hetzelfde gebeurt bij de klap als bij de anderen. Niks dus. Als je het dan doet, doet je brein het niet voor het eerst, het weet wat er komt. En dan ben je niet bang meer:) zal je zien... Het blijft wel spannend maar je durft het toch. Goed in gedachten oefenen, goed kijken naar anderen... in je gedachten vele keren doen.... Probeer maar ...

met alcohol!

Gebruik je ratio ipv je gevoel. Je gevoel daar zit angst. Je verstand weet wel beter.. dus in dit geval is het verstandiger om naar je verstand te luisteren en niet naar je gevoel. Angsten overwin je het beste door hetgeen je bang voor bent te gaan doen. Hoe meer je het doet, hoe meer routine er komt en hoe meer routine je hebt, hoe minder eng het zal zijn. Het wordt "gewoon".. de zoveelste keer.. Maar hoe langer je wacht met iets wat je moeilijk vindt, hoe groter de angst zal worden. Want angst leeft in je geest en voedt zich met angst.. Ratio dus.. die maakt angst kleiner.

Door te bedenken wat het risico is. Wil je dat nemen en vind je het resultaat zoveel waard? Ik heb hoogtevrees maar loop wel over een spoorbrug die over het water gaat. Het is een metalen doorkijkrooster en je ziet de rivier eronder. Ik ga pas nadat ik heb vast gesteld dat het veilig is. Ik kies er dus zelf bewust voor om het risico te nemen. Zo klim ik ook op torens en vind het prachtig om uit te kijken over het landschap. Het moet veilig zijn, anders doe ik het niet.

De Rationele Emotieve Therapie van Albert Ellis gebruiken. De RET staat voor -A-B-C-D-E- A staat voor activiteit B staat voor belief/geloof dit is gerelateerd aan IB & RB IB=irrationeel belief/geloof en RB staat voor rationeel belief/geloof C staat voor Consequentie (hetgeen je gelooft/bang voor bent) D staat voor discussion (ga discuseren over het geen je gelooft cq bang voor bent) E staat voor effect (van de discussie) Wat is de activiteit? Ben je er bang voor? is het een rationele of irrationele angst waarom je iets niet durft? (is eigenlijk niet zo belangrijk) In deze ben je bang en je wilt het overwinnen... Wat is de consequentie hetgeen je gelooft, van je angst? Vind je het leuk dat dit met je gebeurd? Nee natuurlijk niet...!! Dan ga je met jezelf discuseren... daar staat de D voor. Wat is het ergste wat je met je zou kunnen gebeuren/overkomen? Eigenlijk helemaal niets.. En zo voer je de discussie op totdat je een punt hebt bereikt dat je van jezelf overtuigd bent dat je jezelf aansteld! Daar staat de E voor is effect van de discussie... leuke tool die kan iedereen gebruiken.

Gewoon je grenzen wat hoger verlengen. Toegevoegd op 03-05-2009 14:02:21 verlengen moet natuurlijk zijn verleggen.

Door gewoon door te zetten en er niet aan te denken.

Je kunt proberen het gevaar dat je loopt zo goed mogelijk in te schatten en je kunt kijken naar anderen die de ballon stukblazen. Het helpt als je bedenkt dat er weinig reëel gevaar bestaat en als je ziet dat anderen het ongeschonden overleven.

Door niet te geloven dat je het niet durft... Hoe simpel kan ik het zeggen... Geloof gewoonweg niet dat je het niet durft...

door een vorm van sociaal wenselijk gedrag denk ik. Je wilt misschien stoer doen, omdat je je angsten kan overwinnen. misschien wel voor je vrienden om ze niet teleur te hoeven stellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100