Kan men door spirituele ervaringen en ontwikkeling intelligenter worden?

Intelligentie is een algemeen begrip. Het is een vermogen om problemen op te lossen en verbanden te zien, het is ook talent.
Talent van bewegen (dansen of sport) , talent voor talen, kunst etc etc.
Intelligentie is schoonheid.
Je kan een probleem oplossen op een effectieve maar lelijk (gewelddadig, grof of ingewikkeld) manier maar je kan ook een "intelligent" of "elegant" effectieve oplossing gebruiken.
Is het mogelijk dat spiritueel verlichting die vaak dieper inzichten geeft op het oplossen van ingewikkelde problemen, verhoogt de intelligentie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Er gaan steeds stemmen op die beweren dat
intellectuele intelligentie en de emotionele intelligentie tezamen nog niet zoveel zeggen over een mens.

De menselijke intelligentie wordt volgens hen beter in kaart gebracht als we onze spirituele intelligentie daarbij betrekken.

Spirituele intelligentie blijkt zelfs meetbaar te zijn.
Wetenschappers aan de Universiteit van Californië hebben een heuse ‘God spot’ in de menselijke hersenen ontdekt, die zich binnen de neurale verbindingen in de temporaalkwabben van de hersenen bevindt.

Iedere keer als we iemand als de Dalai Lama proberen te begrijpen, lichten deze gebieden op.
Een spirituele G-spot die reageert op prikkeling.
Dat wil overigens (nog) niet zeggen dat dus bewezen is dat er een God bestaat. Maar wel dat bij mensen blijkbaar een behoefte aan " iets hogers" bestaat.

IQ, EQ, SQ, talige intelligentie, intrapersoonlijke intelligentie..
Wat is intelligentie nou eigenlijk?

Intelligentie is meer en meer dat wat testen meten.
Het klinkt redelijk om mensen slim te noemen die op meerdere intelligentie schalen goed scoren.

Maar worden ze er ook wijzer van?

"Computers hebben een hoog IQ: ze kennen de regels en kunnen die volgen zonder fouten te maken. Dieren hebben vaak een hoog EQ: ze voelen de situatie waarin ze zich bevinden aan en weten hoe ze er adequaat op moeten
reageren.
Maar computers noch dieren vragen naar het waarom van deze regels of situatie, en ze vragen evenmin of het ook anders of beter zou kunnen.
Zij werken binnen de grenzen van het spel, terwijl een spiritueel intelligent persoon de kwaliteit heeft om ‘grenzen te verleggen’. "

Aldus mevrouw Zohar.
(Een dame die Multinationals als Shell en Volvo adviseert in hun bedrijfsvoering. Zij zal het dus wel weten... of wordt er in ieder geval een boel wijzer van ;)

Ik denk dat spiritueel ervaren mensen zich vooral completer voelen.
Spiritueel ervaren mensen voelen zich een deel van een groter geheel. Zij realiseren zich dat er iets van de ander in zichzelf zit.
Van iedereen, ook al is het een monster, of een lafaard, of een bitch.
Ze accepteren andermans fouten en tekortkomingen makkelijker en daarmee die van zichzelf.
Ze negeren hun donkere kanten niet, maar accepteren, integreren en transformeren.
Ze voelen zich meer verbonden met de ander.. en met zichzelf.

Volgens wiki is DAT wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wellicht. Als je uitgaat van spirituele zaken als echt bestaande dingen. Dan leer je meer ver de weereld zoals je hem ziet en leg je verbanden tussen dagelijkse zaken en een spirituele verklaringen.

Veel mensen die niet spiritueel zijn zouden zeggen dat je minder intelligent wordt, omdat je opeens niet bestaande zaken erbij gaat halen om alledaagse verschijnselen te verklaren.

Het is geheel afhankelijk van je gzichtspunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja
Wanneer een spirituele ervaring ook de diepere inzichten met meebrengt levert dat absoluut een toename aan intelligentie op
Je noemt spirituele ervaringen dan ook "bewustzijns -verruiming"
Problemen worden gezien vanuit een wijdere blik, waardoor ze gemakkelijker kunnen worden opgelost.
Hoe ruimer het bewustzijn (wordt ontwikkeld), des te eenvoudiger het leven wordt bezien.
Uiteindelijk blijft slecht DE EEN-voud over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk neemt je IQ niet heel veel toe, maar je EQ wel, omdat je je vermogen om dingen aan- en in te voelen gaat ontwikkelen.
Daardoor kom je tot oplossingen die via beredeneren (IQ)
slecht of niet te bedenken zijn.
Tevens ga je van "begrijpen "meer over op "weten "
welk laatste ik dan als intuïtieve inzichtsvorming beschouw. Het weten is dieper dan begrijpen (weten is begrip en kennis)
De grap is dat ik van zowel voor als na mijn spirituele ontwikkeling gegevens heb over het IQ, die is echter
nadien hoger geworden.
De stijging van het EO was echter veel groter.
Dit beeld zie ik ook bij anderen.
Vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spirituele ervaringen kunnen soms meer inzichten geven, waardoor je meer ruimte en tijd krijgt om over dingen na te denken, het kan je meer rust geven en overzicht, mogelijk kan je helderder denken en juist daardoor lijkt het mischien dat je intelligenter bent geworden, zeker als je de rust en de ruimte hebt gekregen door spirituele ervaringen.
Bewuster denken kan mogelijk je intelligentie verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door elke hersenactiviteit wordt je intelligenter. Als je onder spiritueel verstaat: hersenactiviteit klopt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof zeer zeker van wel, mijn motto is problemen los je op door er geen probleem van te maken, probeer te relativeren en te leven in heden.