Is er nog een leerstoel voor parapsychologie op een universiteit ergens in Nederland ?

De laatste mij bekend was prof. dr. W.H.C Tenhaeff aan de RUU, maar dat is lang geleden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ja hoor, die leerstoel is er nog steeds. Stefan Schmidt is nu hoogleraar Parapsychologie.

Toegevoegd na 9 minuten:
De rijksuniversiteit van Utrecht is de enige universiteit in Nederland waarbinnen parapsychologie een status heeft. Na prof. Tenhaeff (bijzonder hoogleraar vanaf 1953) werd in 1974 een gewone leerstoel ingesteld (Prof. Martin Johnson) waardoor de parapsychologie erkend werd als universitair onderwijs en onderzoeksgebied. De leerstoel werd ondergebracht bij de subfaculteit Psychologie van de faculteit Soc. Wetenschappen. Door alle perikelen rond de opvolging van Tenhaeff werd ook de bijzondere leerstoel weer ingesteld die sinds 1978 door prof. van Praag werd bezet.
Prof. v. Praag heeft het Parapsychologisch Instituut in Utrecht opgericht (zelfstandig opererend en in de lijn van Tenhaeff, hetgeen betekent onderzoek met paragnosten).
Daarna werd de functie bekleed door Dick Bierman, een kernfysicus die naast zijn werk aan de Universiteit van A'dam een eigen instituut voor parapsychologisch onderzoek had.
In 2010 is Bierman na 15 jaar met pensioen gegaan is Stefan Schmidt. Hij is hoofd van de werkgroep voor evaluatie van complementaire geneeswijzen aan het medisch centrum van de universiteit van Freiburg. Tevens leidt Schmidt het Center for Mindfullness, Meditation and Neuroscience Research. Hij is de vierde hoogleraar van deze leerstoel, die in 1953 bij koninklijk besluit is opgericht en ook bekend staat als de SPR-leerstoel (Society for Psychical Research).

Toegevoegd na 11 minuten:
"In 2010 is Bierman na 15 jaar met pensioen gegaan is Stefan Schmidt" moet zijn:
In 2010 is Bierman na 15 jaar met pensioen gegaan. Zijn opvolger is Stefan Schmidt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitvoerige antwoord! Dat is precies wat ik weten wilde. Persoonlijk dacht ik dat deze tak van wetenschap tegenwoordig niet meer zo serieus zou worden genomen, maar het tegendeel blijkt dus waar.