Is een psycholoog altijd automatisch ook psychoanalyticus, psychotherapeut en agoog of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Na de studie psychologie moet een psycholoog een postdoctoraalstudie doen om psychotherapeut te worden.
Psychoanalyse is meer het werk voor een klinisch psycholoog, ook een speciale studie.
Een agoog is ech weer heel wat anders dan een psycholoog.
Ofschoon er overlappende kennis is in deze velden zijn het zeer verschillende takken van "sport"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee een psycholoog hoeft geen klinisch psycholoog te zijn.
hij zou ook bijvoorbeeld bij de politie kunnen werken en profielen opstellen.
14 jaar geleden
Sec betekent psychoanalayse de analyse van geestesziekten naar de theorie van de Freudiaanse school. Dat is dus een bepaalde stroming binnen de
psychiatrie. Psychiatrie is een medische wetenschap: het gaat over ziektes. Psychiaters zijn artsen.
Een psycholoog bestudeert hoe de mens reageert op bepaalde prikkels van buiten en hoe die van binnen mentaal/lichaamlijk worden verwerkt. Bijvoorbeeld.
Een psychotherapeut is of een arts of een HBO opgeleide hulpverlener die hulp biedt bij geestelijke /sociale problemen.
Een agoog is of een pedagoog, die zich bezig houdt met de opvoedkunde, of een andragoog die zich vormend richt op volwassenen.
Dan zijn er ook nog geriaters en gerontologen die zich specifiek met de oudere mens bezig houden.
Er zijn in deze geesteswetenschappen veel stromingen. Een belangrijk onderscheid is die tussen de behaverioalisten (gedrag) en de analytici. De eersten zijn
pragmatisch ingesteld, kijken naar input en output en wat er binnen in gebeurt dat is een "black box" voor hen niet het interesante. De tweede concentreren zich nu juist wel op het binnenwerk, zoeken naar de struktuur van iets, bijvoorbeeld van de persoonlijkheid.
Dit onderscheid zie je ook terug in de sociologie en tussen deze en het op het individu gerichte gebeuren zijn ook weer overgangen. En natuurlijk raakvlakken, overeenkomste en verschilen. Op zich al voer voor socio- en psychologen en wordt het pathalogisch oftewel ziekelijk dan voor psychiaters/peuten.
Het antwoord op de vraag is dus nee.
Socioaters bestaan jammer genoeg niet. Die zouden bijvoorbeeld kunnen bestuderen hoe meutes zoals Hooligans ontsporen. Er is wel een wetenschap die zich hierop richt en dat is de groepsdynamika. Maar het is geen beroep. Althans het komt bij mijn weten niet in de beroepenclassifikatie voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vergelijkbare vraag legt Coen Verbraak voor aan verschillende psychiaters in Nederland.

Kortste directe antwoord: ja.

Toegevoegd na 2 minuten:
Pardon.

Ik heb me vergist: psychologen staat er (geen psychiaters).

Mogelijk vind je die serie toch interessant (gezien je eerdere vragen hierover) dus ik laat het staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doet eerst 3 jaar de Bachelor opleiding psychologie. In het laatste jaar kies je voor een profiel (klinische, neuro, sociale, biologische, ontwikkelings). Afhankelijk van je profiel, richt je je op een ander gebied binnen de psychologie. Na je bachelor kan je dan een Master doen (1 of 2 jaar) waarin je je specialisatie definitief maakt als het ware. Om in Nederland therapie te mogen geven of in de gezondheidszorg te mogen werken moet je na je master nog een postacademische opleiding doen (de GZ-opleiding).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoorde is simpel: nee