Sporten is natuurlijk altijd goed, maar is het net zo effectief als medicatie bij ADD?

Mensen met ADD maken een dopamine tekort. Dit hormoon wordt afgescheiden als een mensen sport. Endorfine ook. Maar bij endorfine is dat vooral in het begin het geval, daarna wordt het minder aangemaakt ook als je evenveel blijft sporten. Is dat met Dopamine ook het geval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (4)

ADD en dopamine aanmaak hebben niets met elkaar te maken. ADD is een psychiatrische diagnose. Tuurlijk kan dat komen komen door een dopamine tekort. Maar er zijn ook genoeg mensen die een dopamine overschot hebben en ADD. En andersom.

ADD heeft geen fysieke beschrijving. Laat ik het zo formuleren. Je kunt deze eigenschappen niet afleiden uit een lichamelijk onderzoek. Het is namelijk gewoon een lijst van 18 gedragskenmerken. En als er zes het afgelopen half jaar heb gehad, dan heb je ADD.

De ziekte van Parkinson is bijvoorbeeld wel toe te wijzen aan een tekort aan dopamine.

Tekorten aan magnesium en vitamine B zorgen voor een lagere productie van dopamine. Wanneer we grote hoeveelheden suiker eten, brengt het lichaam het aminozuur tryptofaan van de bloedstroom naar het centrale zenuwsysteem, waar het in serotonine wordt omgezet. Als men op regelmatige basis te veel suiker eet, kan dit tot een chronisch serotonine-overschot en tot een dopamine-gebrek leiden.

Lichamelijke activiteit zorgt inderdaad voor het vrijkomen van dopamine. Namelijk vlak voor het aanmaken van adrenaline. Aerobe beweging doet dit in het bijzonder. Om als aeroob aangemerkt te worden, moeten de oefeningen ten minste 12 minuten non-stop uitgevoerd te worden. Sporten als golf, tennis, voetbal,... zijn niet aeroob, omdat er wisselend stilgestaan en gelopen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus!
Bij mijn weten is hier nog geen studie naar gedaan, maar er zit absoluut een zekere logica in. Ik zou zeggen zorg dat er eens onderzoek naar gedaan wordt, dan weet je het zeker.

Trouwens dopamine komt ook vrij wanneer men verliefd is, in theorie zou je dan dus ook minder last van de ADD symptomen moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn verschillende dingen. Bij ADD kan je beter pillen slikken als ritaline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter veenstra noemt een aantal juiste punten.
Helaas heeft hij een fout gemaakt in de verbranding-beschrijving, pas NA een aantal minuten treedt de ANAEROBE verbranding in werking, de verbranding BEGINT altijd AEROOB, omdat dat een hoger rendement heeft.
Pas als de zuurstof op is worden de brandstoffen omgezet in oa. melkzuur (vandaar de naam spierverzuring) welke de spierschede prikkelt (en bij lang doorgaan aantast) en pijn veroorzaakt.
Het lichaam reageert daarop met de aanmaak van oa. endorfine en andere "prethormonen" zoals serotonine.

AD(H)Ders hebben vaak baat bij fenylfenidaat (Ritalin, Concerta enz,) maar autisten hebben daar geen baat bij , vaak juist werkt dat ongunstiger dan niet gebruiken.

Het verwarrende is dat veel DSM IV stoornissen wel tot het autistisch spectrum gerekend worden maar een geheel andere aanpak benodigt en ander symptomen laat zien dan autisme zelf ,wat inderdaad met een dopaminetekort in de hersenen gepaard gaat. Sport is zeker niet verkeerd maar geen therapeuticum bij deze stoornissen.