Hoe gaat slachtofferhulp te werk bij het verwerken van een verlies?

Hoe verwerk je het beste een plosteling verlies van een dierbare door een ongeluk/ramp?
Hoe gaat slachtofferhulp hierin te werk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Slachtofferhulp herkent door hun training/ervaring bepaalde patronen in het 'ontvangen van het bericht' : de eerste reactie van mensen kan heel verschillend zijn. Aan de hand daarvan weten ze, hoe ze iemand het beste kunnen opvangen, en na de eerste reactie kunnen begeleiden.

Doordat er voor degenen die hulp ontvangt daardoor bijna direct een gevoel van 'geaccepteerd en begrepen worden' ontstaat, kan op de meest adequate wijze hulp en opvang geboden worden.

Sommige mensen ontkennen slecht nieuws (dit kan niet waar zijn, ze vergissen zich, ze hebben de persoon verwisseld), anderen uiten het gelijk door enorm emotioneel te reageren (schreeuwen, huilbuien), sommigen worden heel boos en opstandig, en sommigen slaan helemaal dicht, en lijken helemaal niet te reageren.
Om te kunnen beginnen met verwerken moet eerst een aanvaarding van het verdrietige feit zijn, dus dat zal de eerste opvang zijn.

Verschillende culturen reageren ook nog eens heel verschillend : sommige culturen móéten 'iets' van de overledene (bij een ongeluk, vliegtuigcrash oid) zien, al is het maar een vinger, vóór ze überhaupt geloven en weten, dat het om die bepaalde persoon gaat.

Dus waar een goedbedoelende leek zomaar begint te 'helpen', heeft slachtofferhulp een aantal handvaten hoe je deze persoon het beste kunt benaderen en helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (5)

Ze laten je over je gevoelens praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slachtofferhulp laat je in je eigen waarde.
Ze stellen je op je gemak.
En zorgen op een bepaalde manier dat er een gesprek komt, dat je als persoon open word en erover durft te praten.
Slachtofferhulp gaat vragen stellen en langzaam steeds dieper.
Dat er echt vragen tussen zitten die een 'normaal' mens die je zo op straat tegen zou komen niet stelt.

En als verwerkende heb je van de slachtofferhulp een stukje aandacht, je kan je verhaal kwijt.
Slachtofferhulp bied een luisterend oor, reageert daarop
en wilt laten merken je als verwerkend persoon echt te willen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slachtofferhulp wil er voor zorgen dat je de mogelijkheid hebt om er met anderen over te praten en zo tot een verwerking te komen. De hulp hangt veel af van de persoon, die je helpt (invoelingsvermogen) en de hulp, die zij/hij wil en kan geven. Iemand helpen kan alleen maar als de ander ook geholpen kan worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat gaan pasklare oplossing voor het verwerken van een verlies. Daarvoor is dit te persoonlijk en zal ieder mens hier weer anders op reageren. Dus op de vraag, hoe je dit het beste kan verwerken is geen antwoord te geven.
Mijn ervaring met slachtofferhulp is dat ze goed luisteren naar het slachtoffer, je de kans geven alles te vertellen wat je kwijt wil en vragen stellen om je verder te kunnen helpen. En ook praktische oplossingen bieden, waar je wat mee kan.
Wel gebeurde het bij mij dat ik zelf om de slachtofferhulp moest vragen, politie was niet op het idee gekomen (na een mishandeling, dus was een 'duidelijk geval') Dat vond ik wel jammer want pas na 2 jaar heb ik de stap genomen, omdat het zelf nemen van de stap moeilijker is dan wanneer het je aangeboden wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slachtofferhulp probeert je de gebeurtenis te laten verwerken door middel van praten, confrontaties en afleiding en weer in het normale leven en ritme te komen in de maatschappij.