Hoe heet het als je totaal geen interesse hebt in relaties/vrouwen?

Ik ben nu bijna 32 en heb nooit interesse gehad in een vriendin of een relatie. Ik heb gewoon geen zin in dat gedoe. Is er een naam voor?

een jaar geleden
4.1K
Pieterke
een jaar geleden
In de volksmond wordt dat "de eeuwige vrijgezel" genoemd. Je bent dus niet de enige en raar is het zeker niet.
Inekez1
een jaar geleden
Bewust single. Of happy single.
erotisi
een jaar geleden
Als je een relatie of vrouw inderdaad alleen als 'gedoe' ziet dan valt er misschien toch nog meer te ontdekken......mss iets van liefde.......

Antwoorden (2)

Ik geloof niet dat er een naam is voor "geen zin in het gedoe van relaties hebben" is. Als je geen enkele behoefte hebt aan seks heet dat "aseksueel" - maar dan kun je nog wel relaties hebben...
En misschien komt er nog wel eens een hele leuke vrouw of man langs, met wie je een liefdesrelatie aan zou willen gaan, en misschien gebeurt dat wel nooit. Het leven kan raar lopen, en het meeste is wel "normaal".
een jaar geleden
Het relatieloos door het leven willen gaan, is van alle tijden. Daar is niets mis mee.
Een probleem is er pas als sprake is van niet-relatieloos door het leven kunnen/durven gaan. Met andere worden: door jouw omgeving kan zoveel druk op jou worden uitgeoefend dat je toch een relatie aangaat, die kan overgaan in een vaste/duurzame relatie, een lat-relatie of een huwelijk. Er zijn mensen die een lat-relatie hebben of getrouwd zijn, die beter zonder relatie hadden kunnen blijven.
Het woord dat de lading dekt is: relatieloos, maar dat komt in de Van Dale niet voor.
Een woord dat in de buurt komt is: relatievrees (gamofobie): beklemmende vrees voor (langdurige) partnerrelaties.
Bronnen: mijn boek 'Op zoek naar een partner' (pag. 84) (1990, auteur Sent Wierda uitg. Zomer & Keuning).; Van Dale
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
"Het woord dat de lading dekt is: relatieloos"
Ben ik het niet helemaal mee eens in dit geval. Relatieloos = zonder relatie.
In de vraag gaat het niet alleen om het niet hebben van een relatie, maar ook om het niet willen hebben van een relatie.
Mensen die geen relatie hebben, maar wel zouden willen, zijn ook relatieloos.
SentWierda
een jaar geleden
@Inekez1. Een prima argumentatie.
Ik vermoed dat als Van Dale het woord 'relatieloos' zou opnemen, er twee betekenissen zijn:
1. Het niet hebben van een relatie
2. Het niet willen hebben van een relatie.