Is het geheugen van de mens oneindig?

Een van mij ouders studeert opnieuw. Ze studeert psychologie en heeft tegen mij en mijn zus gezegd dat het geheugen oneindig is. Dat het nooit vol raakt. En dan vraag ik mij af : is dat wel echt zo?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.1K
Amadea
2 jaar geleden
Aangezien de gemiddelde mens slechts tien procent van zijn of haar geheugencapaciteit gebruikt is de kans dat alles in beslag raakt bijzonder klein.
gvrox
2 jaar geleden
Dat van die 10 procent is een wijd verbreid broodje aap ( https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_percent_of_the_brain_myth )

Antwoorden (3)

Met die oneindigheid valt het wel mee. Ik ben in al die jaren al weer genoeg dingen vergeten...
Dingen vergeten geeft ook weer ruimte in nieuwe dingen op te slaan.
Wat wel zo is, is dat het geheugen geen harde limiet heeft. Het is flexibel, onthoud belangrijke, grove zaken makkelijker dan onbeduidende details. Daarnaast kan het die details, na vergeten te zijn, ook weer beredeneren en inpassen in bestaande herinneringen. Dat proces is alleen niet feilloos en gaat vaak mis.
Maar door dat proces LIJKT het geheugen wel eindeloos.
Toegevoegd op 10 januari 2022 19:32: tekst
Nee, het is niet oneindig (het aantal cellen is begrensd, alsook de informatie per cel) maar het raakt ook niet vol omdat je ook weer dingen vergeet.
2 jaar geleden
Volgens onderzoekers zijn er wetenschappelijke bewijzen dat onze hersenen veel meer informatie kunnen opslaan dan we in onze huidige levensduur kunnen verzamelen. In 2010 stond in een artikel in de Scientific American Mind dat de opslagcapaciteit van ons brein volgens één schatting ongeveer 2,5 miljoen gigabyte is. Dat is vergelijkbaar met drie miljoen uur (meer dan 300 jaar) aan opgenomen tv-programma’s. En dat getal zou zelfs een flinke onderschatting kunnen zijn. Maar het laat zien dat onze hersenen zijn ontworpen om veel meer informatie te verwerken dan we in slechts 70 of 80 jaar verzamelen.
een jaar geleden