Hoe kun je autorijden als je het verschil tussen links en rechts niet kent?

Een vriend kent het verschil tussen links en rechts niet. Als ik rijd en hij geeft aanwijzingen, kan het gebeuren dat hij bij een kruispunt "rechts" zegt. Ik sla dan rechtsaf, waarop hij zegt: "Nee joh, je had hier naar rechts gemoeten!".

Hij kent zijn beperking nu, dus nu geeft hij altijd de aanwijzing "rechtdoor" of "die kant op". Bij de laatste aanwijzing tikt hij mij aan als ik naar links moet, en tikt hij op de ruit als ik naar rechts moet. Werkt prima.

Maar hoe kun je bij het autorijden meteen naar de juiste kant van de auto lopen om in te stappen, en hoe kun je op de juiste weghelft blijven, als je het verschil tussen links en rechts niet kent?

Of andersom: als je weet aan welke kant van de auto de chauffeur zit, en als je weet aan welke kant van de weg je moet rijden - waarom kun je dat dan niet koppelen aan de begrippen "links" en "rechts"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amice! Ik had nog zo gevraagd hierover niets tegen anderen te vertellen! Jammer. Je vriend ;-)

Antwoorden (11)

Natuurlijk ken hij verschil tussen links en rechts. Het is alleen de link tussen links en rechts enerzijds en de woorden links en rechts anderzijds waar hij moeite mee heeft.

Toegevoegd op 27-05-2009 18:00:05
ken > kent

Toegevoegd op 27-05-2009 18:02:26
Tenzij je de vraag als grap bedoelt natuurlijk, want dan heb ik niks gezegd. In dat geval: lol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag is serieus bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je moeite hebt met de koppeling tussen de woorden en de begrippen, kun je die koppeling toch maken met "kant waar je in de auto stapt: dat heet links; kant van de weg waar je rijdt: dat heet rechts". Waarom werkt dat nou niet?
Ik geef als antwoord dat deze vriend waarschijnlijk toch een Engelsman is, die goede Nederlands praat.
Ga eens mee naar een ritje in Londen en dan mag hij links rijden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik weet prima wat links en rechts is, mijn probleem is dat anderen dan weer niet weten dat ik af en toe rechts bedoel als ik links zeg :)

Ik ken het probleem van je vriend, ik heb het alleen als ik kaartlees voor een ander. Als iemand tegen mij zegt Links, dan sla ik keurig linksaf, maar als ik tegen een ander wil zeggen: Links, dan kan het wel eens zijn dat ik de andere kant bedoel.
Meestal geef ik er dan maar een handgebaar bij: Deze links!

Toegevoegd op 27-05-2009 18:09:19
Tussen haakjes, het gaat tegenwoordig wel stukken beter. Alleen heb ik dan weer een vriendin die het ook af en toe fout doet.
Samen op vakantie naar Cuba geweest. Zij rijden, ik zeg Links: Zij gaat rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon, zelf heb je niks met links en rechts te maken.
Het is de omgeving die wil weten wat links en recht is.

Daar zit nu het venijn. Ik moet ook nog altijd denken waar links en waar recht zit. TOM TOM geeft door middel van pijltjes aan waar je naar toe moet rijden. Maar in geval van drukte kan het gebeuren dat er links wordt gezegd en rechts wordt afgeslagen.

Ook met het in woorden aangeven of iemand links of rechts moet gaat het nog al eens mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je hem helpen met de volgende tip:

Steek je hand vooruit met je handpalm naar voren. Buig dan je middelvinger, ringvinger en pink. Je wijsvinger steekt nu omhoog en je duim wijst opzij.

De duim en wijsvinger van je linker hand vormen dan samen de L van 'links'. Zo weet je wat links is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is dyslectisch. Dat gaat heel vaak samen met het verwarren van links en rechts. Hij zal daardoor het verschil tussen p en q niet zien. Dus ook niet het verschil tussen jouw |_ en een _| .
Op zich geen probleem, al zal de reistijd een stuk langer zijn. Belangrijker is om te checken of hij het verschil weet tussen gas en remmen. Dat kan namelijk wel voor problemen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat die man moeite heeft zijn ruimtelijk inzicht (rechter hersenhelft) te koppelen aan zijn verbale vermogens (linker hersenhelft).
Dergelijke problemen kunnen door hersenbeschadigingen ontstaan, maar ik kan me ook goed voorstellen dat de ene mens daar eenvoudig beter of slechter in is dan de andere.
Denk b.v. aan dislexy, waarom zou iemand daar last van hebben terwijl hij toch het hele alfabet kan reproduceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de kleuterschool wist ik dat ik rechtshandig was.
Voor mij de manier om rechts te herkennen.

Toegevoegd op 27-05-2009 18:40:16
Hij zou het op zijn handen kunnen schrijven.
L - links
R - rechts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als hij maar weet wat de voorrang-kant is:) dan is er geen probleem.

en als hij dezelfde vergissing maar niet in het stemhokje maakt......:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als hij zijn schoenen goed aan heeft zou ik me maar niet al te veel zorgen maken... de woorden mogen dan wel niet in de juiste context gezegd worden, maar hij weet wel het verschil tussen links en rechts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rotaluclac;

Ondanks dat het ongeloofwaardig klinkt heb ik wel eens van deze stoornis gehoord. Misschien helpt het als je aan de linker- en rechterkant van de voorruit net in het blikveld een 'L' en een 'R' aanbrengt?