Wat is een goede eerste stap om te doen, wanneer je een hekel aan je leven hebt, en dat willen veranderen?

Wat is de wijsheid om het verschil te kennen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zulke dingen die je nu en gisteren steeds zegt,mag jij als rechtsgeaarde christen helemaal niet zeggen en denken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las eerder je zelfmoordgedachtes-vraag. Goeievraag.nl is niet het juiste medium om jouw of diegene waarover het gaat met deze problematiek te helpen. Ik zou jou/diegene sterk aanraden om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de huisarts. Die kan jou/diegene doorverwijzen naar een professional, die samen met jou/diegene deze vragen kan beantwoorden en jou/diegenen weer op weg kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Barcelonaman. Ook hij is een mens met zijn gevoel en beleving! Wel of niet geloven in een God/Allah, het leven kan soms donker zijn, dat je alle vertrouwen even zoek bent, juist daar ben je mens voor........Wees dankbaar dat Babyfaced iets onderneemt en mensen om hulp vraagt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je volkomen Jeanette,maar als christen mag je dit gewoon niet zeggen,maar ik ben blij dat Babyfaced hulp zoekt hier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Barcelona, Dank voor je begrip maar leg mij eens uit waarom je dit niet mag zeggen.

Het beste antwoord

Maak een lijstje voor jezelf, wat je wel zou willen veranderen. Welke hindernissen je bij jezelf uit de weg wilt gaan, en wat je doel is. Bijvoorbeeld sociale contacten hervatten. Wat vaker de deur uitgaan, etc.
Begin dan eerst met een onderwerp van je lijstje. Neem de tijd, laat desnoods iemand je helpen.
Wanneer je die hindernis kan overwinnen zul je je misschien al wat krachtiger voelen en het tweede punt van je lijstje overwinnen.
Hopelijk wordt je hekel aan het je leven steeds wat minder, en misschien lukt het je uiteindelijk wel om eens met een (professioneel) persoon hierover te gaan praten. Die kan je naar je luisteren en samen met jou een plan van aanpak opstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (34)

langs de huisarts, leg het voor hij kan evt doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een stap het positieve uit het leven te halen, en je agressie/boosheid/woede-energie in iets positiefs om te zetten. het is moeilijk, maar er gewoon voor gaan, er komt altijd weer wat goeds, ik zou natuurlijk ook doen wat hier boven staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee categorieën in het leven: zaken die je MOET doen en er zijn zaken die je NIET moet doen. Bekijk alles wat je doet en NIET doet en herbezie of dat alles wel in de goede categorie zit bij jou. En als je ziet dat iets in verkeerde categorie zit, plaats het dan in de andere.

Succes met het sorteren van je zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je NovemberGraye...
Nou Babyfaced, je moet me niet zo laten schrikken, dat klinkt depressief!! Verdorie, lees eens wat van die Assagioli of ik zoek nog iets voor je op, moment

Het gras onder mijn voeten, van Bruno Paul de Roeck.

Het is nog te koop via bol.com en te lenen in de bibliotheek.

En verder een bezoekje aan de huisarts, voor alle zekerheid dat je niet een of andere vitamine mist of zol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jezelf een schuderklopje dat je goed bent en daarna een schop onder je kont. Niet blijven hangen in depressiviteit. Als je je leven wilt veranderen dan moet je NU beginnen.

Ga eindelijk de dingen doen die je altijd al wilde doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer kom ik terug op de zelfkennis.
Je zal uit moeten vinden wat goed voor je is, en wat niet.
En dit is niet zo voor de hand liggend als je zelf denkt.
Soms kan je kapotgaan aan de dingen die op het eerste oog goed voor je kunnen zijn, zaken of mensen waar je van houdt.

Als je eenmaal hebt uitgediept welke dingen in je leven positieve of negatieve emoties oproepen, dingen die je energie geven of juist ontnemen, zul je alles wat slecht voor je is moeten elimineren en je moeten omringen met al dat je goed doet.

Analyseer ALLES in je leven. Hoe klein of groot dan ook, maar hou het om te beginnen dicht bij jezelf.
Je baan, je slaappatroon, eetwijze, de kleur van je muur, de plek waar je woont, de dingen die je doet, de kleding die je draagt, de spullen die je koopt, je huisdier, de boeken die je leest, de muziek die je luistert, de manier waarop je loopt en praat en eet, de mensen waarmee je je omringt, verzin het maar.

Vindt uit waarom je doet wat je doet.
Wat zijn je motieven, heb je ze uberhaupt wel?
Zinloze bezigheden en andere rotzooi (materieel of psychisch) moeten je leven uit.
Alles waar jij niet beter op wordt, direct of indirect, moet weg.
Wees (een periode) puur op je eigen geluk gericht, zoek uit hoe je het verkrijgt en pak het dan.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin eens met een fijne vakantie, en zorg dat je rust in je hoofd krijgt! Probeer nieuwe mensen toe te laten in je leven, deze kunnen vaak leuke en goede impulsen geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de oorzaak bij jezelf zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga praten met een vertrouwd persoon. Dit kan bijvoorbeeld je huisarts zijn. Hij/zij kan je altijd doorverwijzen naar een goede professionele hulpverlener. Jij hebt trouwens geen hekel aan je leven. Je hebt het op dit moment gewoon heel erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kleine aanvulling op de andere tips. Misschien dat het helpt in beeld te brengen de dingen die je wel koestert. Kan iets heel kleins zijn zoals bijvoorbeeld de zonsopgang, de vogels die fluiten e.d.. Probeer daar van te genieten. Misschien dat dit een heel klein beetje kan helpen om het gevoel/het denken aan iets wat je niet hebt te verminderen?? En probeer met een voor jou vertrouwd persoon te praten over jouw gevoel en gedachtes. Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je nu wel zeggen wat ik denk. Maar dat doe ik niet. Ik schrijf je alleen dat ik iedereen een fijn en gelukig leven toe wens.je leeft alles is mooi het is maar hoe je het bekijkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Babyfaced, ik zit in een vergelijkbare situatie, maar ook weer volledig verschillend. Ik moet een operatie ondergaan, die ik niet zie zitten en waar het resultaat heel naar kan zijn. Ik ga maandag bij mijn huisarts de formulieren inleveren waardoor grenzen aan mijn behandeling en reanimatie worden gesteld.

Ik heb ook een hekel aan het leven van een oude man, het verschil met jou is, dat ik GEEN toekomst heb en jij nog wel. Jij bent depressief, zoals velen, daaruit zou je door goed naar jezelf te kijken en waarschijnlijk met hulp van een antidepressiva wel uit moeten kunnen komen.
Maar zitten janken in je eentje helpt niet. Ga naar de dokter en begin een behandeling. Bedenkt vooral, velen in jouw omgeving hebben dat probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De realisatie dat je niet een leven 'hebt', is een goed begin.

Je bent niet jouw verhaal...

Zo kun je een werkelijk dramatisch verslag maken van dat wij jij allemaal ervaart!, en dan nog ben je dat nog niet, en nooit geweest!

Laat het verhaal los (van jou) en kijk nog eens.
Wat blijft over?

Iemand zei ooit: Just remove the I!
Kijk naar jouw situatie en haal jezelf er tussen uit..
Is het dan ineens een heel andere situatie?

Jij HEBT geen relatie (als je jou ertussen uit haalt)
je hebt niet eens kinderen (als je jou ertussen uit haalt)
je hebt geen leven (als je jou ertussen uit haalt)

wat blijft er over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet natuurlijk te weinig van je om te weten hoe diep je zit,maar probeer in ieder geval te stoppen met piekeren en zorg voor afleiding.Sporten zou heel goed zijn bijvoorbeeld hardlopen,het liefst fanatiek en probeer roken,drugs en alcohol te mijden.
Probeer een vast slaap patroon te krijgen,door iedere ochtend op een vaste tijd uit bed te komen,hoe kort je ook geslapen hebt en hoe moeilijk het ook is.
Kortom,zorg voor een gezond lichaam,daar begint het mee.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen bekijk jezelf allereerst eens goed onder de loep en kijk waar, waardoor en waarom je leven zo'n tragische wending genomen heeft.

Wanneer je dat bij jezelf ontdekt hebt en je acht jezelf in staat dat te veranderen probeer je je leven weer wat op de rails te krijgen.

Kun je dat niet alleen, roep dan deskundige hulp in.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de eerste plaats moet je er echt iets aan willen doen, als je het zelf niet wil dan komt het niet goed, idem met het volgen van therapie
probeer de dingen positief te zien, hou je vast aan mooie gevoelens, mensen die je graag ziet, geuren, smaken ,dingen waar je van houdt. Doe dingen die je leuk vind, die je opvrolijken
deel je gevoelens met iemand, ik ben vrijwilliger als het nodig is
je kan contact opnemen met het centrum algemeen welzijnswerk om een met hen te spreken, of een mail sturen als die drempel lager ligt, ze zullen luisteren en je doorverwijzen indien nodig
probeer positief te denken
ga ook eens op zoek naar de reden van je ongelukkig gevoel, wat loopt er precies fout in je leven
vooral geloof in de positieve dingen des levens en vooral in JEZELF
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je 1 ding kiezen wat jou heel leuk lijkt en dat dan goed onder de knie te krijgen? Of als je dat al hebt, om van daar uit verder uit te bouwen?

Ik heb best wel een ontzettende hekel aan mijn leven. Iedereen zegt wel steeds van 'bekijk de leuke dingen', 'ga er eens op uit', maar dan doe ik dat en eigenlijk vind ik die 'leuke dingen' niet zo leuk. Maakt mij het uit dat de zon ondergaat. Van mij betreft is het elke dag donker en moet ik rondlopen met een zaklamp.

Ik heb heel lang elke ochtend gehuild, omdat ik uit m'n bed moest komen om naar school te gaan, of naar werk, of naar vrienden. En ook elke avond weer in slaap gehuild, omdat ik het zo'n ontzettende rot dag vond. Op een gegeven moment telefoon er uit getrokken en de deurbel stuk geslagen, want ik moest er gewoon even niets meer van weten.

Na wat gedoe ben ik in een ziekenhuis beland en heeft de huisarts een notitie gehad, die heeft mij weer doorverwezen naar het GGZ.

Moet zeggen dat ik er niet veel aan heb gehad. Tuurlijk wil ik mijn leven veranderen. Ik wil plezier maken denk ik en dat dan ook echt voelen. Maar het enige wat die psycholoog bij mij tot nu toe heeft gedaan, is eigenlijk zorgen dat ik nog meer tegen iedereen lieg en steeds maar zeg dat ik overal 'oh-zo-veel-plezier' aan heb en het 'zo fijn vind om in een bioscoop te zitten' en andere onzin.

Ik heb nu enkele tests gehad in een ziekenhuis en dan willen ze mij misschien antidepressiva geven. Het is alleen denk ik niet dat ik depressief ben, maar doodgewoon nog niets heb gevonden wat ik zo leuk vind, dat ik er ook echt met plezier aan werk en naar toe ga e.d. Misschien is dat ook voor jou zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begint al goed. Je hebt een hekel en je wilt beginnen met veranderen. Derest ligt aan prof. hulp.

suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zo vrij geweest je profiel te bekijken
met daarbij de vragen die je de laatste tijd allemaal hebt gesteld!
ik denk het inderdaad beter is dat jij profesionele hulp moet gaan zoeken.
het is heel vervelend als je een hekel aan je leven hebt
maar positief dat je het wel wilt veranderen
en je eerste stap zal toch richting huisarts moeten zijn er zijn zoveel mooie dingen om voor te leven..toch!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al veel goede dingen gezegd. Twee dingen die ik wil meegeven.

Ten eerste iedere verandering kan beginnen met kleine stapjes. Grote veranderingen in een keer werkt vaak niet en zal leiden tot afhaken omdat het niet vol te houden is. Probeer eerst eens iedere dag iets kleins te doen waar je je prettig bij voelt. Maak dat tot een gewoonte en voeg er iets nieuws aan toe. Dat hoeft maar 5 minuten per dag te zijn. Maar het is een begin. Eis niet teveel van jezelf. Geef je zelf de ruimte. Realiseer je daarbij dat je altijd kan kiezen, maar dat je het ook moet doen.

Ten tweede, kijk naar de zaken in je leven waar je een hekel aan hebt. Schrijf ze eventueel op en kijk dan of het zaken zijn waar je invloed op hebt, dus waar je wat aan zou kunnen veranderen of dat het zaken zijn waar je je wel betrokken bij voelt, maar waar je niets aan kan veranderen. Focus je dan op de zaken waar je iets aan kan veranderen. De andere zaken moet je voor nu accepteren. Die kan je niet veranderen. Als je je dat realiseert kan je je aandacht richten op de zaken waar je wel invloed op hebt en van daaruit de verandering van je leven gaan vormgeven.

Ik heb dit zelf zo herkent en toegepast in een moeilijke situatie waarin ik mezelf bevond. Het is soms moeilijk maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste wat me te binnen schiet is: zoek een (nieuw) doel om voor te leven. Ga lange-afstandlopen, ga iets verzamelen, neem een huisdier, sluit je aan bij een club, verdiep je in dingen die echt je interesse hebben, maar ga niet drinken, slapen of de hele dag achter de pc (GV) zitten.
Door erop uit te gaan, ontdek je vanzelf een nieuwe zingeving in je leven, waarschijnlijk niet meteen en niet uit verwachte hoek, maar opeens komt het, daar ben ik van overtuigd.

Niet opgeven hè en probeer meer aan positieve dingen te denken en niet jezelf in de put praten. Zet lekkere up-tempo muziek op. Zorg voor licht in je kamer, open de gordijnen en ...verander je avatar weer eens in een veel positievere. Ik weet dat je die hebt en dat de vrouwelijke GV-ers er wild van waren ;-).

Het is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd, maar je moet het zelf doen en je kunt dat ook. De eerste stap naar verandering is het moeilijkst. Zet die stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goede eerste stap is :uitvinden, al dan niet met hulp van buitenaf, waarom je een hekel aan het leven hebt. Dan pas kun je stap 2 zetten en er iets aan veranderen
13 jaar geleden
Allereerst door je geen slachtoffer te voelen, en daar dus afstand van te doen.
Jij hebt de sleutel tot het geluk in eigen handen.
Wil je veranderen doe dat dan, en zoek nieuwe mogelijkheden en kansen.
Ik zou er wel hulp bij zoeken, omdat je nu te labiel lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EEn cursus volgen:Opkomen voor jezelf,ieder mens is uniek,haat je eigen zonde,niet je lichaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jezelf op voor vrijwilligers werk in Africa. Je doet wat nuttigs. En je bent dan ook nodig voor al die mensen. Je bent ook even uit de plek waar je je kut voelt. Zie het als een frisse start. waarom niet? Het is voor jou gratis en je hebt niets te verliezen.

Ook helpt het om veel in de zon te lopen, daar wordt je vrolijk van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er over nadenken dat is de eerste stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het boek van Terruwe: De frustratieneurose.
Volgens mij ben jij heel erg miskend in je jeugd, en zit je veel "in je hoofd". Je emoties moeten verder ontwikkeld worden. In het boek van Terruwe vind je zeker antwoorden op vragen waar ook jij mee zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben in therapie gegaan,ook creatievetherapie,en ben weer gaan schilderen,dan vergeet ik tepiekeren,en vergeet ik mijn lichamelijke en geestelijke pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anderen helpen. Klinkt heel stom, maar het schijnt zo te helpen dat als je je gaat verdiepen in andermans problemen, die van jezelf naar de achtergrond verdwijnen. Je relativeert op die manier zegmaar.

Ook gaat je zelfwaarde omhoog, door anderen te helpen krijg je een beter en tevredener gevoel, je bent tot nut.

eh... zag net ook je andere vraag...

Sterkte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast een goed gesprek met een hulpverlener, zou ik het volgende doen:
Bedenk hoe hoog jij je leven op dit moment zou scoren tussen 0 en 10. Wat zou je kunnen doen om het een heel klein beetje hoger te scoren? Bijvoorbeeld 0,5 meer.
Is je leven al eens leuker geweest dan je huidige score?
Wat maakte dat het toen prettiger was?
Wat deed je toen?
Wat dacht je toen?
Hoe keek jij anders naar je leven op dat moment?
Is daar iets bruikbaar van voor dit moment?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard heb ik je andere vraag over zelfmoord gedachten gelezen.

Je zult veel goede adviezen gekregen hebben omdat je nu toch een stap zet naar 'Leven'! Ik ben dankbaar dat jij deze vraag nu stelt!

Ik heb ooit zelf in een depressie gezeten en weet hoe 'donker' het dan is! Hoe moeilijk om het is om uit die 'donkere energie' te komen.

Weet je, je gedachten zijn alles bepalend!

Je wilt soms ondernemen maar wordt geplaagd door de gedachte, geen zin, ik voel me verdrietig, alleen, ben moe, kan geen plezier beleven en ga zo maar door.
Wanneer je iemand niet meer om je heen hebt waar je van houdt, om welke reden dan ook, blijft de gedachte dat je niet meer kunt genieten zonder diegene.

De gedachten is in dit geval je grootste vijand!
Maar je gedachten kan ook je grootste kracht worden!

Met jouw gedachten creëer jij de situatie zoals het is!
Klinkt misschien wat hard maar zo bedoel ik het niet, ik probeer in alle liefde en inlevendheid jouw vraag te beantwoorden.

Begin vandaag nog met je gedachten om te turnen!
Steeds wanneer je een negatieve gedachte hebt, zet je het om in een positieve gedachte.

Wanneer je b.v. denkt;'Ik ben waardeloos.' Denk dan direct of doorbreek de gedachte (je weet wat je gaat denken) met;' Ik ben waardevol!' Want dat bén je!
Denk je;'Geen zin.' zet om in;'Ik mág en zál ook genieten'!'
Mij heeft dit heel veel geholpen. Ik kon het, dan kan jij het ook, we zijn evenveel waard!

Ik heb een boek gekocht;'Gedachten worden dingen.' Darel Rutherford. (Bol.com)
Hij gaat in zijn schrijven mee met jouw gevoel/gedachten, een heel goed boek.

Begin vandaag nog met herhaaldelijk zeggen tegen jezelf;'Ik ben waardevol en geniet optimaal van het leven.'

Ook jij hebt recht op Léven, Liefde! Geloof, WEET! En je zult ontvangen! Je hoeft alleen maar te geloven, wéten!

Ik wens je alle kracht die je nodig hebt, vanuit mijn hart liefdevolle energie voor jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent perfect zoals je bent ook, al als je denkt dat je leven een hel is ( ook daarin ben jij helemaal perfect, maar het helpt je niet echt vooruit hé :) )

een goede stap is, 's morgens op staan, en voor de spiegel zeggen : ik hou van jou.

in het begin vind je dat misschien belachelijk ( vond ik toch ) maar je hebt geen idee wat dat op termijn voor je kan doen. er kan veel los komen ( verdriet, woede, angsten ) maar blijf doorzetten, jij bent het waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de wijsheid om het verschil te kennen? Boeddha misschien? ben hier niet om te promoten want het is geen geloof maar levensstijl

'there is no way to happiness happiness is the way'

Dat je hier op aarde bent is al een straf je zult er iets leuks van moeten gaan maken. wat vind je leuk? wat maakt je tevreden? doe het! ga zuipen (niet te veel) naar de hoeren, scheld een ambtenaar uit en betaal een boete van 100eu, scheld je schoonmoeder uit, maar maak het niet te bond ja. je kan te ver gaan ;)