Waarom heb ik zo'n slechte concentratie?

Tot en met de middelbare school kon ik redelijk goed leren, haalde nooit een onvoldoende, al was mijn score op de cito toets verbazingwekkend maar 521. Maar goed krijg je als je leraar ineens stopt je les te geven.

Maar sinds de middelbare school (mogelijk ook omdat toen ook m'n migraine aanvallen/depressies etc. begonnen en ik de zomer daarvoor een hersenschudding had gehad), is mijn concentratie echt met de seconde meer aan het dalen. En vandaag de dag, is het zelfs zo erg, dat ik na het lezen van 1 zin, al die hele zin vergeten ben, al zijn het maar 5 woorden. Ze willen niet blijven steken, vallen zo een bodemloze put in. Maar, waarom snap ik niet.

Neem bijvoorbeeld mijn grootste passie fotografie, ik wil graag erover bijleren, wil namelijk betere foto's maken, maar elke website die ik tot nu toe heb afgelezen, die, zitten er niet meer in. Mensen hebben me talloze tips gegeven hoe ik iets kan fotograferen, maar, ik kan ze niet herinneren.

Though, volgens testjes is er niks mis met mijn geheugen. Maar er is wel een vorm van autisme geconstateerd.

Nu, is het niet te erg meer, want ben van school af, heb de diploma's die ik wil hebben, maar binnenkort moet ik weer de boeken induiken voor mijn rijbewijs, welke ik in 1 keer echt wil halen (geld + wil echt geen melding meer missen). Maar, de angst dat ik faal is nu zo groot, dat ik nu al weet dat ik feitelijk gewoon ga falen.

Dus waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb weinig tijd om uitgebreid te antwoorden want ik heb zometeen examen maar ik zag je vraag staan en kon het niet laten hem te beantwoorden.

Je vertelt dat je klachten erger zijn geworden na de zomer met de hersenschudding. Iets wat naar mijn weten vaker over het hoofd gezien wordt is dit: Een hersenschudding kan schade veroorzaken aan je prefrontale cortex, je temporale kwabben en de cortex singularis anterior. Dat zien gebieden in de hersenen, je kunt hun functie opzoeken op Wikipedia.

Schade aan deze gebieden veroorzaakt klachten zoals depressie en problemen met je geheugen, motivatie, concentratie. Als geconstateerd is dat de klachten door hersenschade of veranderingen in de hersenen zijn ontstaan, kan er gestart worden met een behandeling met anticonvulsieve of stimulerende medicatie. Zo'n behandeling is vaak behoorlijk effectief.

Ik raad je sterk aan om dit met je huisarts te bespreken, of om je door te laten verwijzen naar een neuroloog en eventueel een hersenscan te laten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Ik heb hier ook eens wat over gelezen. Zeker een optie +1

Andere antwoorden (4)

Dat je je minder goed kan concentreren komt doordat je niet zo lekker in je vel zit dus daar zal je aan moeten gaan werken. Zoek hulp van een psycholoog of therapeut. Wat je kan doen om dingen beter te onthouden is voor jezelf lijstjes maken. Bijvoorbeeld die fotografeertips; schrijf ze in een lijstje onder elkaar en kijk ze geregeld na. Als je een tekst leest en je denkt dat je het zo weer kwijt bent haal dan een markeerstift over de belangrijkste dingen zodat die eruit springen als je even wilt terugkijken maar niet alles weer van a tot z lezen. Doe dit ook met de boeken voor je rijbewijs, dus lijstjes en tekst markeren. Je moet in jezelf geloven; dan wordt die faalangst ook kleiner of verdwijnt zelfs helemaal. Als je je weer happy voelt wordt ook je geheugen weer beter. Succes hoor.
12 jaar geleden
Er zijn van die trainingen die je helpen om er weer boven op te komen. Ook werkt soms een weekje eruit. ontspannen en dingen rustig overdenken... Ik hoop dat het snel beter gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vervelend voor je.
Behalve dat je je concentratie dus snel verliest, lijdt je ook nog eens aan faalangst.
Een tip: misschien kan neurofeedback je van je klachten afhelpen.
Neurofeedback is een therapie waarbij de hersengolfactiviteit wordt omgezet in beelden, geluiden of trillingen. Met behulp van deze “feedback” zou men via operante conditionering de eigen hersenactiviteit kunnen beïnvloeden. Bepaalde soorten hersengolven hangen namelijk rechtstreeks samen met bepaalde hersenactiviteiten. Zo blijken de trage corticale golven, ofwel de slow cortical potentials (SCP), verband te houden met slaap en ontspanning, terwijl de snellere betagolven juist duiden op concentratie. De bedoeling van neurofeedback nu is om de golven die met een bepaalde klacht verband houden te onderdrukken en de golven die de klacht verminderen juist te versterken.

Jij maakt waarschijnlijk teveel langzame (teta)golven aan, waardoor je je concentratie niet lang vast kunt houden.
Neurofeedback kan je helpen (er zo goed als) vanaf te komen. Google er maar eens op, want ik spreek uit ervaring: het werkt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Computeren is soms ook de oorzaak van slechte concentratie. Teveel informatie willen zien en zoeken. Zeg maar zappen op internet. Ik betrap mezelf ook wel eens door een krantenstuk niet meer helemaal te lezen maar diagonaal.