Waarom lijkt het of deze foto in 3D is?

Ik heb in Paint dit kunst werkje gemaakt. Op internet zie ik wel eens foto's bijvoorbeeld op een podium met blauw en rood licht.
Dat lijkt de foto net of het 3D is.
Zo ook op mijn kunst werk zeggen meerdere personen die ik dit laat zien.
Het is net of de blauwe krullen verder weg staan dan de rode. Zeker als je er een paar seconden naar kijkt.
Hoe kan dat?
Of ziet niet iedereen dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het lijkt er op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komt het misschien doordat de blauwe krullen iets kleiner zijn en daardoor dus verder weg lijken te staan? Zelf zie ik het trouwens niet, maar dat komt misschien doordat ik je kunstwerkje op m'n telefoon bekijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb juist net het gevoel dat die blauwe krullen dichterbij zijn dan de rode.

Antwoorden (4)

Rood is een agressieve kleur die snel de aandacht trekt en je 't gevoel geeft dat die op de voorgrond aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn hier twee effecten:

1) De blauwe figuren zijn iets "waziger" dan de rode, waardoor ze verder naar achteren lijken te zijn (dit effect zie je ook als je met 1 oog kijkt, en dan zie je geen stereoscopische diepte)

2) Als je brildragend bent: een bril werkt ook een beetje als een prisma, en rood en blauw licht liggen kwa golflengte het verst uit elkaar, en de breking ervan is dus net een beetje anders. Daardoor lijken de blauwe figuren op een andere afstand uit elkaar te liggen dan de rode figuren. Draai je hoofd maar een beetje links-rechts en blijf naar de figuren kijken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het antwoord van cryofiel lijkt plausibel, en het heeft wel met prismawerking (dispersie) te maken, maar niet met of je iets scherp of onscherp op je netvlies krijgt. Zowel de rode als blauwe figuren zijn scherp, alleen omdat de lichtbreking een iets andere hoek heeft, komen ze in je linker en in je rechteroog op een iets andere plaats terecht. Het verschil in beeld tussen links en rechts is wat de hersenen interpreteren als diepte.

Toegevoegd na 40 minuten:
Het effect heeft nog een naam ook (net gevonden): http://en.wikipedia.org/wiki/Chromostereopsis

De wetenschappers hebben blijkbaar al dezelfde discussie gehad tussen wat ik zeg en wat cryo zegt, maar het effect dat ik beschrijf zou de overhand hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/014193829390093K is er ook nog het effect dat heldere objecten dichterbij lijken dan donkere objecten.

Toegevoegd na 10 uur:
Een interessante tekst op : http://www.luminanze.com/writings/chromostereopsis_in_ux_design.html , daaruit heb ik de afbeelding gehaald die uitlegt wat ik bedoel.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Hee, je bent me net een paar minuutjes voor!
;-)
gvrox
11 jaar geleden
Yup cryo, maar jouw antwoord is wat langer :) We denken in dezelfde richting, maar ik denk dat het een net iets andere uitwerking heeft.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord intussen aangepast. In mijn eerste antwoord had ik alles op dispersie gegooid. Dat is technisch weliswaar correct, maar het is niet in eerste instantie het effect dat hier optreedt. Dispersie is kleurschifting. Dispersie zorgt ervoor dat een lens rood licht op een andere plek afbeeldt dan blauw licht. Dat verschijnsel noemen we chromatische aberratie. Het effect dat vraagsteller beschrijft wordt dus veroorzaakt door de chromatische aberratie van zijn brillenglazen. Die chromatische aberratie wordt op zijn beurt weer veroorzaakt door de dispersie van het glas. Ik hoop dat de nieuwe versie van mijn antwoord die ik zojuist heb geplaatst, duidelijker is dan de eerste versie. Nu noem ik namelijk de direct oorzaak: de chromatische aberratie.
Ik gok dat je bijziend bent, en dat je een bril draagt.

Hoe meer bijziend je bent, dus hoe sterker negatief de bril is die je ophebt, hoe sterker je dit effect ziet. Heb je een positieve bril (voor verzienden), dan zie je juist de rode lijnen verder weg staan dan de blauwe.

Wat jij hebt ontdekt, is een verschijnsel dat we chromatische aberratie noemen. Het wordt veroorzaakt door dispersie - dat is het verschijnsel dat ervoor zorgt dat een prisma invallend wit licht splitst in de kleuren van de regenboog.

Chromatische aberratie is de nachtmerrie van elke ontwerper van optische systemen. Het zorgt ervoor dat een lens het rode licht op een andere plek concentreert dan het blauwe licht. Precies dat verschijnsel zorgt ervoor dat voor jou de blauwe kringels op een andere afstand lijken te liggen dan de rode kringels.

Als jouw ogen scherpstellen op het beeldscherm, zorgt de chromatische aberratie van je brillenglazen ervoor dat het rode licht net *achter* je netvlies scherp wordt afgebeeld, en het blauwe licht juist net *voor* je netvlies. Zie het plaatje hieronder.

Wil je de rode kringels scherp zien, dan moet je ooglens het licht wat extra afbuigen, om het rode licht *op* je netvlies scherp te krijgen. Dat jij je ooglens extra moet inspannen om de rode kringels scherp te zien, interpreteren jouw hersenen als: dan zullen die rode kringels wel dichtbij zijn. Bij de blauwe kringels is het net andersom: om die scherp te zien moet je ooglens juist wat minder hard werken. Jouw hersenen interpreteren dat als: dan zullen die blauwe kringels wel wat verder weg zijn.

Bij brillenglazen is de dispersie groter dan bij contactlenzen. Als je zowel bril als lenzen hebt, kun je het verschil zelf proberen - dat heb ik daarnet ook gedaan.

Je kunt dit verschijnsel ook goed zien als je naar de maan kijkt. Kijk niet recht naar de maan, maar kijk door de rand van je brillenglazen naar de maan (daar is het effect sterker dan in het midden). Je ziet dan aan de ene kant van de maan een rood randje, en aan de andere kant een blauw randje. Wat je ziet zijn de rode en de blauwe beelden van de maan die door jouw brillenglazen op een andere plek worden afgebeeld.

Toegevoegd na 6 minuten:

In het plaatje is de paarse lijn jouw netvlies. Je ziet dat het rode licht *achter*, en het blauwe licht *voor* je netvlies scherp wordt afgebeeld.

Cryofiel
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Ik ben er niet van overtuigd dat het met scherpstellen te maken heeft, alles op dezelfde afstand is even scherp (bovendien is er altijd een depth of field, een afstandsgebied waarbinnen alles scherp is). Echter, met dit plaatje is het lastig, want het blauwe lijkt al onscherper te zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb het plaatje zojuist wat bewerkt. Geeft dat de gewenste duidelijkheid?
gvrox
11 jaar geleden
Het geeft me te denken :) Maar dit lijkt weer te geven hoe een bundel wit licht gebroken wordt, en beschrijft dus niet de situatie hier.
Cryofiel
11 jaar geleden
Toch wel. Het geeft weer hoe wit licht wordt gebroken. Het geeft dus ook weer hoe rood en blauw licht worden gebroken. Immers, wit licht bestaat uit rood licht en blauw licht (en nog wat meer kleurtjes). Door weer te geven hoe wit licht wordt gebroken, wordt automatisch weergegeven hoe rood, blauw, en al die andere kleuren licht worden gebroken.
Een foto is natuurlijk een 2D voorwerp. Maar om een 3D effect te krijgen in een foto, zal een fotograaf moeten gaan werken met licht en met schaduw. Zonder deze elementen, zal een foto altijd 2D blijven.
Tekenaars en kunstenaar weten dit ook. Zie de afbeeldingen.

Schaduw (donkere delen) heeft de neiging om naar achteren te gaan in het beeld. Licht staat meer op de voorgrond.
Zo dus ook met jou blauwe en rode kleuren.

Toegevoegd na 1 minuut:
2e afbeelding

Toegevoegd na 2 minuten:
Lukt niet!

http://i64.photobucket.com/albums/h173/Little-_-Devil/Tekeningen002.jpg

http://vreedeveld.files.wordpress.com/2011/02/kelly.jpg

http://www.artsy.nl/wp-content/uploads/2012/09/samuelsilva-2.jpg