In wat voor opzicht kan een helderziende mensen beinvloeden?

Kunnen ze echt de toekomst voorspellen, is het iets waarmee je geboren word of kan iedereen dit leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Helderzienden en andere 'paragnosten' en 'mediums' kunnen een enorme invloed op mensen hebben. Sommige mensen nemen zelfs voor elke beslissing in un leven, hoe banaal ook, een paranormaal raadgever of astroloog oid in de arm. Daarmee kun je dus in theorie iemand gehele handelen wandel bepalen - al zullen als puntje bij paaltje komt en de boel spaak loopt ALLE mediums hun verantwoordelijkheid op alle mogelijke manieren ontkennen of afwijzen.

Iedereen kan dit leren ; het is een spelletje van manipulatie, een bepaalde manier van vragen stellen en op de reacties van je slachtoffer letten, (cold reading) Barnumbeweringen gebruiken (uitspraken die voor bijna iedereen gelden of die iedereen graag wil horen) en natuurlijk en stukje mensenkennis en uitstraling. Geen echt hogere wiskunde zal ik maar zeggen, meer psychologie van de koude grond, en natuurlijk zijn sommige mensen er beduidend beter / overtuigender in dan anderen. Een medium als de populaire Char is natuurlijk voor geen haar 'paranormaal begaafd', maar ze heeft wel een ontegenzeggelijk unieke gave om mensen onbewust allerlei bruikbare informatie te laten geven en die zeer praktisch toe te passen, waardoor echt veel mensen moeite hebben om het bedrog te doorzien. (De momenteel erg populaire Ogilvie is iets makkelijker te betrappen, maar ook daar doet zijn publiek weinig moeite voor - ze zijn veel te gretig om te horen wat ze willen horen, en dat krijgen ze ook altijd. )

En nee, ze kunnen de toekomst niks beter voorspellen dan jij of ik. En hoe beter je iemand kent / hoe meer gegevens je over hem of haar hebt hoe beter je - vooral met wat ervaring - kunt 'voorspellen' welke kant hij of zij in zijn leven opgaat. Daar heb je geen speciale gaven voor nodig, hooguit gezond verstand en wat menselijk inzicht.

Pas echter op met zogenaamde opleidingen tot helderziende : dat is op dit terrein wel de allergrootste oplichterij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Een helderziende kan pas mensen beïnvloeden als deze mensen geloven in het bestaan van helderziendheid. Sommige mensen zijn van nature goedgelovig, anderen kunnen met veel overredingskracht overtuigd worden en bij weer anderen valt er geen eer te behalen voor mensen, die zeggen helderziend te zijn.

Wetenschappelijk is het nooit bewezen, dat helderziendheid bestaat. Dit beantwoordt indirect je laatste drie vragen.
13 jaar geleden
Verreweg de meeste helderzienden flessen de boel en doen voorspellingen op basis van wat bekenden over jou vertellen.
Ik heb ervaring met enkele echte voorspellingen en ik zou iedereen afraden zich met het voorspellen in te laten; het is niet goed voor geen van de betrokkenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijzonder hoe oordelend de antwoorden kunnen zijn.

Mensen kunnen door velen beïnvloedt worden dus ook door mensen die je vertellen wat wel en niet waar is.

Wat zegt jouw eigen gevoel en wat is volgens jou het beste antwoord?
Naar mijn idee is het geloven belangrijk. Je geloofd wel of niet in een helderziende.
En zoals met elke geloofsovertuiging zijn daar negatieve en positieve kanten aan.

Of het aangeboren is? Of of je het kunt leren?
Misschien even kijken op wat spirituele sites waar ze dat breed uit kunnen leggen.
Het zou alleen maar een mening zijn tegen over een andere mening wat ik hier zou schrijven.
Er zijn geen bewijzen van maar alleen ervaringen..

succes

Toegevoegd na 2 uur:
laat het vooral duidelijk zijn dat ik ben voor de voordelen die je hebt van het helderziende raadplegen over jouw toekomst.
Of er voordelen zijn dat mag jij zelf beoordelen.
Met een beetje logisch nadenken kom je heel ver.

Het is juist alleen zo vervelend dat de meeste mensen die ergens in 'geloven' denken dat ze ómdat ze geloven zo sterk zijn om het leven aan te kunnen. En dan zoeken ze de goeroe die aan hen het geloof uitlegt, hen de regels leert.
Das toch helemaal niet logisch wanneer je weet dat je zelf je toekomst nog het meest in de hand hebt en kan beínvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!!! +
Ze kunnen alleen mensen beïnvloeden die lichtgelovig zijn of mensen die makkelijk over te halen zijn.
Mensen die met beide benen op de grond staan zijn moeilijk of helemaal niet door hen te beïnvloeden.
Wat betreft toekomstvoorspelling: niemand kan in de toekomst kijken gewoonweg omdat het nog niet is gebeurd en correct me if I'm wrong, volgens mij kan dat ook niet volgens een vd wetten vd thermodynamica.
Last but not least: helderzienden bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helderziendheid is tegen alles waarvoor de westerse beschaving staat. Helderziendheid impliceert het niet hebben van een vrije keus. Je kan alleen iets van de toekomst zien als het vast ligt.
Je kunt zonder enig probleem zeggen, dat helderzienden ( vaak gestoorde ) oplichters zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is nee, de toekomst valt niet te voorspellen.
Een mens heeft een eigen vrije wil, en elke keuze die gemaakt wordt, creëert een eigen toekomst.
Dat is van te voren niet te voorspellen.
Het grote gevaar is dat mensen gaan leven naar wat de helderziende voorspeld, en dat tast de vrije wil en eigen keuzes maken aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In antwoord op je eerste vraag: als mensen geloven wat de helderziende verteld, en het advies ook uitvoeren, dan beïnvloedt dat mensen.
Of ze echt de toekomst kunnen voorspellen.... het is nooit door de wetenschap bewezen, maar is dat dan een bewijs van niet? Ongetwijfeld is er veel kaf onder het koren....
Word je ermee geboren of is het aan te leren.... ik denk, dat je ermee geboren word. En misschien geldt dat wel voor iedereen in meer of mindere mate. Als dat zo is, dan is het meteen ook niet meer "speciaal" of "bijzonder", maar "gewoon" en "normaal".
Maar niemand zal je zekerheid kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een kwestie van geloof. Geloof je erin, kan het je beinvloeden. Geloof je er niet in, dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die je dingen vertelt over de toekomst, of het nu duimzuigerij is of niet, beinvloedt je keuze.
Daardoor kun je keuzes maken die verkeerd kunnen uitpakken.
Mensen die helderziend-getinte uitspraken doen kunnen dus je keuzes en daardoor je leven sturen.
Dat kan ook de verkeerde kant op zijn.
Water kan niet zuiverder zijn dan de bron waar het uit komt.
Dit alles is niet beledigend maar wel relativerend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn in meerdere of mindere mate te manipuleren en een zgn. helderziende die b.v. goed is in "cold reading" (= d.m.v. goede observatie van de cliënt,een goed inschattingsvermogen én een goede dosis ervaring),kan iemand die daar een beetje gevoelig voor is,altijd imponeren én dus manipuleren door zgn. "van boven doorgekomen berichten" op een overtuigende manier over te brengen.

Nog nooit is op overtuigende manier proefondervindelijk en aantoonbaar (m.b.v. onweerlegbaar bewijs) helderziendheid vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die naar een helderziener toe gaan, hebben hun deurtjes al open staan voor informatie, liefst geen slechte maar alleen maar goede.
Veel mensen hebben hier zo een sterk geloof in, dat het hun hele leven gaat bepalen, ze laten alles af hangen van wat er voorspeld wordt, in dit opzicht kunnen helderzienden een mens zijn leven aardig in de war schoppen.
Toch is het niet allemaal onzin, er bestaan mensen die bepaalde dingen in de toekomst kunnen voorspellen, maar dat moeten wel dingen zijn die op dit moment van belang zijn, dus eigenlijk een vervolg van het heden en dan alleen maar indien dit voor de persoon belangrijk kan zijn om beter in het leven te staan.
Mogen ze andere zaken ontdekken, dan zal de helderziener het voor zich houden.
Nog iets belangrijk, voorspellingen voor de toekomst, zijn voorspellingen die waarschijnlijk zo kunnen gebeuren, maar de mens heeft een eigen vrije wil en kan zijn toekomst ombuigen een andere richting heen, zodat de voorspellingen niet uitkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
de mogelijke aanleg hiervoor om soms iets zinnigs te voorspellen is meestal aangeboren en zie je in wel 3 of 4 generaties terug.
Net zo iets als de aanleg om muziek te maken of een schilderij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten wij er vanuit gaan dat je naar een goeie helderziende gaat .
Omdat er ook veel neppers rondlopen .
Een helderziende kan jou weinig beinvloeden .
Als hij of zij iets tegen jou zegt wat in jou toekomst staat daar kun je zelf niet op reageren omdat het gewoon gebeurd .
Als hij of zij zegt dat je een liefde of een nieuwe liefde ontmoet daar kun je zelf niet door laten beinvloeden het gebeurd gewoon .
Je moet een helderziende zien als een persoon die je er even aan herinnerd hoe jou toekomst er uit komt te zien .

Toegevoegd na 6 minuten:
Iedereen is er mee geboren maar bij sommige personen wordt het ontwikkeld maar bij de andere niet .
Bij wie het ontwikkeld wordt krijgt de taak in het leven mee om andere mensen te helpen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heldeziende kan de toekomst niet veranderen .
Hij kan niet ingrijpen in het verdere leven van jou .
Hij geeft alleen inzicht in jou leven .
'Helderzienden' kunnen gevaarlijk zijn als ze gebruik maken van mensen die in een moeilijke periode van hun leven zitten en zich daarom aan elke grashalm vastklampen die ze maar te pakken kunnen krijgen. Als dit laatste zo is dan kunnen ze wel degelijk invloed uitoefenen op deze mensen.

Ik geloof zelf niet in helderziendheid want dat zou moeten betekenen dat de toekomst een rotsvast gegeven is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laats op Discovery ging het er over. Er werd gezegd dat er nog nooit een moord is opgelost door een helderziende.
Wel zijn er veel verhalen die aardig vervagen als je ze na pluist.