Waarom klinken de afvoer en luchtinstallatie op het dak soms echt als stemmen?

Waarom klinken de afvoer en luchtinstallatie op het dak soms écht als menselijke stemmen? Hoe kan dat?

3 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wellicht doordat ze geluid maken als de wind er over blaast.
En je verbeelding natuurlijk.

Het beste antwoord

Dat is een verschijnsel genaamd 'Pareidolie'. Mensen hebben snel de neiging om iets herkenbaars te zien/horen bij onduidelijke waarnemingen
"Auditieve pareidolia

Het verschijnsel kan zich ook in auditieve vorm voordoen. Men kan bijvoorbeeld stemmen horen in het geluid van allerlei apparaten of in het geruis op geluidsbanden. Een bijzondere vorm van auditieve pareidolie is dat men berichten denkt te horen in (vrijwel altijd opzettelijk) achterwaarts gespeelde grammofoonplaten."
Toegevoegd op 14 maart 2021 08:09: tekst