Wat is schrikken medisch gezien? Is dit therapeutisch te behandelen als je snel van iets schrikt?

Hevig schrikken kan traumatisch zijn of erger, via opzettelijk laten schrikken dan wel door een vreselijke gebeurtenis.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik ben geen medicus. Maar volgens mij heeft dit puur betrekking op de psyche van de mens...

In feitte is het heel simpel. De mens is, maar een angstig wezen van nature. En zeer zeker als je nog jong bent. Net zo als schrikken is het een nieuwe ervaring die een x-aantal en complexe reacties op roept in het brein. Het is de connectie tussen de complexe schakelingen in de hersenen die bepaald, of dat iemand schrikt van een bepaald gebeuren...

Wanneer je dusdanig schrikt dat het een traumatische ervaring oproept dan moet er echt van meer sprake zijn dan alleen maar iemand plotseling laten schrikken. Ondanks dat het allemaal razend snel gaat zijn de complexe connecties in de hersenen te treeg om dit uit te laten groeien tot een traumatische ervaring...

Zolang die ene noodzakelijke connectie ontbreekt -'het zien'- zal het ervaren -voor zover ik uit de toenmalige studieboeken begrepen- heb één traumatische ervaring uitblijven...

Het is zeer goed mogelijk dat het plotseling schrikken een vervelende ervaring is. Maar dit zal niet leiden tot één traumatisch schrikken. Er van uit gaand dat het een volwassene betreft, waarvan de hersenen uitontwikkeld zijn in groei. Tot welke traumatische ervaringen dit allemaal kan leiden bij kinderen is iets, waar ik mij tijdens mijn studie psychologie niet toe heb gericht. Dit is echt een apart vakgebied, waar je een roeping voor moet hebben...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schrikken bij kleinere dingen zorgt ervoor dat je lichaam paraat wordt. Bij grotere dingen zal het zo erg worden dat je in schock komt, waar je ernstige gevolgen aan over houd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snel van dingen schrikken KAN met het basiszelfvertrouwen te maken hebben.
Dit is in de meeste gevallen therapeutisch te behandelen.
Maar in mijn praktijk zie ik dat er vaak meer aan de hand is.
Het kan heel goed het gevolg zijn van een eerdere traumatische ervaring, en dan traumatisch in de ruimste zin van het woord. Het kan goed zijn dat de client zich hier niet van bewust is.