Dan ben je eventjes de weg kwijt en weet je niet meer wie je zelf eigenlijk bent.
Is in een mensenleven een enkele keer het geval. Helemaal niet erg, even pauze, alles weer op een rijtje, en we weten het weer.

Het is wel heel belangrijk om zelf goed te weten wie je bent, dat brengt evenwicht in een mensenleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiermee wordt bedoelt dat je een beetje de kluts kwijt bent. Het kan voorkomen in elke leeftijdsgroep en het roept vragen op bij jezelf waar je op dat moment geen antwoord op weet.
Wat wil ik worden?
Past deze opleiding wel bij mij?
Ben ik gelukkig in deze relatie, zo niet wat moet er anders?
Waarom lopen de kontakten zo stroef?
Wil ik hier wel blijven wonen?
Je kunt daar op dat moment niks mee, het beste is dan om er met anderen over te praten en oplossingen zien te vinden.
Soms helpen rustgevende medicijnen, een ander gaat op vakantie en over het algemeen kom je er wel uit.
Maar even afstand nemen is dan vaak de beste oplossing en dan zie je vaak de dingen weer in een ander daglicht en lossen de problemen weer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je niet weet wat je wilt in het leven. En dat dat maar blijft, het is niets iets van een paar dagen of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bijstellen van je identiteit, waar je op dat moment geen zicht (meer) op hebt. We spelen allemaal verschillende rollen in t leven. Die van kind, ouder, partner. Binnen relaties, op t werk, noem maar op. Het zou zomaar kunnen dat je zo'n rol door verlies bv ineens kwijt bent. Overlijden, werkeloosheid, kinderen uit huis ... Dan zul je zo'n rol moeten loslaten, erover rouwen en opnieuw in moeten vullen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
identiteitscrisis
iden - ti` teits - cri - sis [-zis] de -woord (vrouwelijk) identiteitscrisissen en identiteitscrises toestand van grote twijfel omtrent de eigen persoon en de sociale rol die men speelt
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/identiteits

identiteitscrisis
sterk gevoel van onmacht om verschillende aspecten van de eigen identiteit te kunnen integreren; betreft aspecten als: doelen op langere termijn, beroepskeuze, vriendschappen, seksuele gerichtheid, religieuze overtuiging, morele waardensystemen en groepsloyaliteit; kan gepaard gaan met depressieve klachten, verwarring of opstandigheid. synoniem: i
Gevonden op http://zoeken.dokterdokter.nl/woord/iden

identiteitscrisis
1) Toestand van onzekerheid over de eigen persoon
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groeimoment in je leven waarin je je gevoelens, gedachten en gedrag onder de loep neemt en nieuwe keuzes leert maken over hoe je je leven wilt vormgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een identiteitscrisis is het verband tussen wie je ben en weten wie je bent tijdelijk sterk verminderd.
Dit is heel erg naar, je bent volslagen onzeker over alles
en vindt op dat moment geen referentiekader in jezelf om je ZELF weer terug te vinden.
Het is dan handig, contact te zoeken met mensen die oprecht van je houden EN je goed kennen.
Je kunt dan even hun kompas lenen om je eigen kompas te her-ijken.
Ik heb veel te meken met mensen die deze fase doormaken, medicatie en een goede psychotherapeut helpen ook wel, maar de wachttijd en het belang deze crisis zo kort mogelijk te laten bestaan kunnen via dit PLAN B vrij goed aangepakt worden.
Gebruik NIMMER drugs in deze toestand, vooral niet die op de psyche inwerken, zoals canabis, lsd enz.

Juist de hulp van betrouwbare vrienden (ouders, brusjes,
vrienden waarmee je al vele jaren goed contact hebt enz.
kunnen deze crisis aanmerkelijk bekorten.

Schaam je er niet voor, er zijn waarschijnlijk niet veel mensen die nooit een identiteitscrisis hebben doorgemaakt.
Vooral ouderen waarmee je al lang bevriend bent, kunnen ervaringsdeskundigheid hebben.
Ik zeg wel eens tegen mijn kinderen, ik ken jullie al langer dan jullie jezelf kennen en daarmee een inschatting maken waar ze hoe op reageren, ook mijn kinderen heb ik als volwassenen wel helpen de weg in zichzelf te hervinden.
Het is dankbaar werk mensen in een dergelijke crisis tot steun te zijn, je ziet het resultaat dan.