Is naïf zijn het omgekeerde van diepzinnig zijn?

Mijn vriendin zegt dat ik niet diepzinnig ben omdat ik naïf ben. En toch heb ik het gevoel dat ik diep denk. Maar ben ik nu echt naïf? Ik geloof alleen dingen als iemands sarcastische toon helemaal niet sarcastisch klinkt, en klinkt zoals hoe die persoon altijd praat. Ik geloof alleen kleine dingen zoals: ik zeg "ik heb een smartphone" en de andere zegt op een niet sarcastische toon "ik ook" terwijl hij het niet meende, dit zou ik wel geloven. Maar stel nu dat ik zeg "haat je mij?" en de andere terwijl hij het meent "ja ik haat je nu heel erg" dan zou ik het niet geloven. Ben ik naïf? En als je naïf bent, kun je dan ook tegelijkertijd diepzinnig zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
en al zou diegene die zegt "ja ik haat je nu heel erg" het niet menen, zou ik het ook niet geloven.

Toegevoegd na 2 uur:
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat ik het alleen geloof bij stomme kleine dingen, zoals dat voorbeeld van de smartphone, wanneer iemand zijn sarcastische toon niet opzet. En als de rest wat men zegt zou ik niet geloven al staat zijn/haar sarcastische toontje op of niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha volgens mij is die vriendin even langs gekomen om alle antwoorden eens flink te minnen :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het tegengestelde van naief denk ik aan "door de wol geverfd".

Het beste antwoord

Nee. Naïef betekent dat je te goed van vertrouwen bent, je neemt meteen voor waarheid aan wat een ander jou vertelt.
Diepzinnig betekent dat je grondig kunt nadenken over bepaalde zaken, maar het duidt niet aan dat je op je hoede bent bij wat anderen jou proberen wijs te maken. Het is nog net zo goed mogelijk het meteen te geloven, en er uitgebreid over te fantaseren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Danku! Joeppie, door jou win ik misschien in de discussie met mijn vriendin! Ik hou van je! <3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plaatsvervangende + voor je amadea!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriendin zei, de vorige keer, toen ik bij haar was dat als je diepzinnig bent gaat nadenken over wat anderen zeggen en je daarom niet naïef bent. Ik geloof jou eerder. Maar is wat zij zegt ook juist?
Amadea
11 jaar geleden
Nee, wat zij zegt klopt niet. Als je diepzinnig bent dan ben je niet oppervlakkig. Dat is iets heel anders dan naïef zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft mij hoop! Ik heb altijd al gedacht en zelfs geweten (omdat anderen het zeiden) dat ik diepzinnig was, maar nadat mijn vriendin het tegendeel beweerde zit ik er over te denken. Het voelt als iets dat ik dacht dat ik had en er zelfs zeker van was, maar uiteindelijk toch misschien niet bleek te hebben. Dit ligt zwaar op mijn maag. Ik kan niet meer studeren! En jij hebt mij net hoop gegeven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt best naïef en diepzinnig tegelijk zijn. Naïef is hooguit een gebrek aan levenservaring, of een weigering om het slechte in de mens te zien. Veel diepzinnige mensen vinden dat laatste trouwens helemaal niet naïef ;-)
Kristal
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Ben je diepzinnig, dan ben je serieus, denk goed na over dingen. Je kunt het zelfs filosofisch noemen...kortom je gedachtengang is diepgaand en meestal neem je niet zomaar iets aan wat je verteld wordt.

Ben je naïef, dan neem je klakkeloos aan dat wat je verteld wordt 'waar' is.
Je ziet vaak nergens kwaad in, bent te goed van vertrouwen, ongekunsteld en natuurlijk.

In feite zijn het tegenstellingen van elkaar, dus ja, het omgekeerde.

In dat opzicht heeft jouw vriendin gelijk.

Ook als je naïef bent, ben je best in staat diep te denken, jouw inborst is echter geneigd altijd het goede van de mensen aan te nemen. Jouw instinct waarschuwt dan vaak niet als iemand je wilt misbruiken of je in de maling neemt. Je bent te onbevangen en onschuldig om anderen direct te doorzien.
Jouw laatste zin geeft aan dat je het niet geloven zou als iemand zou zeggen je te haten....misschien is dit ook wel naïef? Wat als die persoon je werkelijk haat?
Maar ik voel wat je bedoelt, je voelt zelf het beste in hoeverre je anderen vertrouwt en als je voor jezelf kunt zeggen dat je ook een gezond wantrouwen hebt bij sommige mensen, ben je toch niet zo naïef als anderen misschien denken. Dat kan je zelf het best bepalen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat van dat haten was maar een voorbeeld, een slecht voorbeeld. Ik herinner niet zo goed voorbeelden die ik zelf heb meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het komt er eigenlijk gewoon op neer dat ik het alleen geloof bij stomme kleine dingen, zoals dat voorbeeld van de smartphone, wanneer iemand zijn sarcastische toon niet opzet. En als de rest wat men zegt zou ik niet geloven al staat zijn/haar sarcastische toontje op of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben helemaal niet optimistisch, ik bekijk de wereld pessimistisch. Maar ik uit mij optimistisch, daarom dat velen denken dat ik vrolijk ben, al ben ik het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
amc
11 jaar geleden
Denk je dat iemand die diepzinnig is altijd pessimistisch is?
Of begrijp ik dat verkeerd? Vroeg het me af omdat je ineens met pessimisme aankomt. Ook al ben je altijd optimistisch, dan kan je best diepzinnig zijn namelijk. Het heeft niet veel met elkaar te maken. Geloof mij maar, ook al ben je niet naïef en nog zo waakzaam, iedereen denkt wel eens;" Hoe kan ik dat niet hebben voorzien, wat ben ik naïef geweest"! We zijn altijd geneigd toch in het goede van de mens te geloven en sommigen zijn zo doortrapt dat je om de tuin geleid wordt. Het is de meest allerte mensen wel eens overkomen! Als je werkelijk naïef zou zijn, zou je een sarcastisch toontje niet eens herkennen.
Word je altijd in de maling genomen en hebt het nog steeds niet door...ja, dan kan je jezelf rustig naïef noemen.
Nee. Het omgekeerde is oppervlakkig zijn. Als je naïef bent ben je kinderlijk dommig, onschuldig.
Positief aan naiif zijn is dat je dan niet achterbaks en berekenend of manipulerend bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk dat je er positieve dingen aan toevoegt, bij het naïf zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Ik had een naïeve collega maar zij was ook zo lief door het naïeve. Het is niet alleen maar slecht. Eigenlijk is het ook best een mooie eigenschap. Jammer dat het altijd negatief wordt opgevat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat Dandas zegt idd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie voor de positieve reacties.
:-)
Kristal
11 jaar geleden
+1
Je vraagt twee dingen: een taalvraag en een psychologisch beoordeling van jezelf gebaseerd op jouw stukje tekst.
Het eerste is al voldoende beantwoord. Wat betreft de vraag of jij naïef bent, je geeft in één van je reacties aan dat nadat je vriendin dat zei, je dat zo zwaar ter harte nam dat je niet meer kon studeren. Nu er antwoord is gekomen dat die woorden geen tegenhangers van elkaar zijn heb je hoop gekregen op het winnen van de discussie. Drie dingen komen hierin voor mij naar boven.
1. Je lijkt erg weinig in je zelf te geloven, daarom geloof je graag wat anderen je vertellen.
2. Je lijkt een gevoelsmens te zijn, net als mijn vriendin. Wanneer ik haar met een geërgerde toon vertel dat ze lief is, vertrekt haar gezicht en ze reageert geërgerd terug. Ze vangt voornamelijk de toon en de non-verbale signalen op. Wanneer ik haar dus een ongeloofwaardig verhaal vertel met een oprechte toon en gezicht, gaat dat er in als zoete koek. Het klinkt stom maar dat is het beslist niet. Er zitten ongelofelijk veel mooie kanten aan. Kijk bijvoorbeeld naar de synoniemen van naïef (waar zeker niet alles van toepassing is, onthoud dat het een rijtje synoniemen is en niet een profiel van jou) goedgelovig zit er bijv. bij, maar dat linkt weer door naar: vol vertrouwen. Verder: ongekunsteld, onbevangen, natuurlijk; eigenschappen die deze wereld hard nodig heeft. Veel meer dan bijv. een tegenhanger: cynisch (2e bron).
3. Als laatste, je lijkt je aangevallen te voelen door haar bewering en dat is logisch. Door er een discussie van te maken hoop je haar mening te kunnen veranderen en beter over je zelf te denken vanwege punt 1. Maar het antwoord op jouw taalvraag is niet een tegenargument voor iemands mening. Vertel haar hoe je er over voelt en hou dat alleen bij jezelf. Niet beschuldigend. Je stelt je dan kwetsbaar op, maar het geeft ook veel zekerheid. Je weet tenminste zeker hoe jij jou voelt. Haar eerste reactie kan beschuldigend/verdedigend zijn maar dat geeft niet. Als je in het gesprek bij jezelf blijft zal het een goed einde krijgen.

Iedereen heeft belangrijke kwaliteiten en het ligt aan jezelf in hoeverre je die benut, of verzandt in je negatieve eigenschappen. Je lijkt me een mooi mens en wanneer je dat zelf gelooft, pas dan gaan anderen er ook in geloven. Niet andersom!

PS: Google maar ns wat rond met die termen, uiteraard kan de info wat zweverig zijn, het gaat om te wijsheid die je eruit filtert. Er zitten vaak handige truukjes en weetjes bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh en over punt 2; ik kan nog wel uren vertellen waarom mijn vriendin de meest diepzinnig en mooiste persoon op aarde is. Haar naïviteit doet daar niks aan af, het maakt het wellicht juist mogelijk. Want door bijvoorbeeld rond te lopen met veel wantrouwen, wat veel meer mensen hebben als gevolg van onzekerheid, sla je een heleboel kennis af. En rondlopen met een bord voor je kop is één van de meest ondermijnende factoren voor je ontwikkeling die ik kan bedenken. Een beetje off-topic maar zelfvertrouwen is sowieso ook een rijpingsproces. Tot 20-25 jaar zit iedereen veel meer in de knoop met zelfvertrouwen dan er na. Natuurlijk blijft het de belangrijkste rol spelen in de mens zijn gedrag, maar verhoudingsgewijs krijg je een enorme boost tijdens, maar vooral na je puberteit.
Ik denk dat de mooiste ontwikkeling van zelfvertrouwen voor de meesten tussen de 20 en de 30 ligt. Uit ervaring van mijn omgeving: vrienden, school en werk, blijkt dat dan iedereen veel rustiger wordt; dat ze veel minder hyped-up bezig zijn met wat anderen van hen vinden. Ik dacht ik voeg dat nog even toe, wellicht geeft het hoop, dat het namelijk ook vanzelf meer zal komen ;)
Kristal
11 jaar geleden
Mooi doordacht antwoord. +1 En fijn dat je bereid bent haar hoop te geven ;-))
Het is mij wel eens opgevallen dat naïeve mensen zeer diepzinnig kunnen zijn.
Zo was Albert Einstein op sommige punten naief.
Het zijn dus geen tegenstellingen.
Soms zijn Asperger Autisten die erg diepzinnig kunnen zijn op andere vlakken naief.

Kortom, naief is niet het tegengestelde van diepzinnig.

Naief is wel het tegengestelde van doortrapt of de zwakkere vorm daarvan , berekenend.

Schijnbaar kijken naieve mensen met andere ogen naar de wereld, zien vaak kwaad/kwade bijbedoelingen niet , omdat dat soort gedachten niet in hen opkomt.
Naieve mensen zijn vaak ook niet jaloers maar hebben een soort kinderlijke onschuld over zich maar worden wel bevangen door bijvoorbeeld schoonheid.

Mensen die oppervlakkig zijn voldoen niet aan bovenbeschreven eigenschappen, oppervlakkige mensen zijn vaak wel op (eigen) voordeel uit en denken niet na over wat hun handelen met een ander doen, anders zouden ze dat nalaten.

Ik zou naïviteit geen slechte eigenschap willen noemen, zulke mensen vind je niet snel in kringen van roddelaars, graaiers en andere geslepen individuen.

Ik heb het over gemiddelden en over mensen die ECHT naief zijn.

Albert Einstein schijnt gezegd te hebben toen ze hem president van Israel wilden maken , dat hij zichzelf daar te naief voor vond en dat formules niet liegen en daarom zijn voorkeur hadden.

Omdat ik verschillende boeken over hem gelezen heb kan ik niet exact aangeven waar ik wat gelezen heb.
Hij was een groot pacifist en ten onrechte de vader van de atoombom genoemd (dat was Ennio Fermi)

Ik heb het maar even via een persoon beschreven die tot veler verbeelding sprak en dat nog doet, de uiterst diepzinnige en naieve grootste geest uit de 20e eeuw.

Ik vind de vraag die je stelt ook niet van oppervlakkigheid getuigen, je zoekt dingen uit, misschien met een kinderlijke nieuwsgierigheid.
Daar is niets mis mee maar oppervlakkigheid kan een volk om zeep helpen.

Niets is beledigend bedoeld.