Waarom als mensen tevreden zijn gaan ze zich dan toch nog af vragen of het beter kan?

Heeft dit te maken met een evolutionair gedrag, een soort overlevingsdrift omzeker te weten dat alle "rivalen" en dingen zijn uitgeschakeld.
Ik denk dat het namelijk zo in elkaar zit..
Ben benieuwd wat jullie denken..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag... 2 plus 1 is 3, dan kun je nog een vraag stellen vandaag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou , doe ik er 1 bij :)

Antwoorden (7)

als je tevreden bent heb je die angst denk ik niet, omdat tevreden betekent dat je vrede hebt met de huidige situatie. als je je gelukkig voelt kan je wel snel allemaal twijfels krijgen hoe lang dat gevoel aanhoud en of je het vast kan en wil houden omdat dat vaak een breekbaar gevoel is wat je geen 24 uur per dag kan volhouden, je weet dat er mindere en gewonere gevoelens nodig zijn om de dagen door te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het denken steekt zo in elkaar... Er gebeurt wat en als het voorbij is gaat het denken op zoek om er iets van te claimen of te verbeteren, of zomaar iets te rationaliseren...

Dat is de aard van de mind om van alles wat het meemaakt achteraf gaan te sleutelen...

En ja het is wel degelijk overlevingsdrift, maar dan van de mind zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is gelukkig als er iets te wensen overblijft. Als je alles al hebt word je daar niet gelukkig van.

Als mensen al tevreden zijn, betekent dat niet dat ze niets meer te wensen hebben. De tuin kan altijd nog mooier worden gemaakt, noem maar op.
Als het puur gaat om 'meer te hebben dan de buren' dan zijn de mensen niet tevreden, dan is er afgunst.
14 jaar geleden
Berusten kan altijd nog. Een mens is creatief en verandering af en toe is ook wel leuk, ondanks dat je tevreden ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er blijft altijd de menselijke drang naar meer en de vraag :Kan het beter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens wil altijd meer en daar speelt de industrie mooi op in. Heb je net een nieuwe camera gekocht, is er twee maanden later weer eentje die net weer iets meer kan.

Ik ga eens in de zoveel tijd naar Afrika, dat is heel erg goed om weer even met twee benen op de grond te komen. We komen daar wel eens door sloppenwijken, waar kinderen zo blij zijn als ze een ballon krijgen. Ook waren we eens bij iemand in zo'n wijk, die ons niet wilde laten gaan voordat we wat thee gedronken hadden. Die mensen hebben haast niets en zijn vriendelijker en vrijgeviger dan menig rijkaard.
Na mijn eerste sloppenwijk, vond ik dat mijn camera bij nader inzien nog prima voldeed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevreden zijn betekent niet dat de situatie continu moet blijven. Zonder verandering geen vooruitgang.
Als ik nu lekker tevreden zit te genieten van mijn boterham met hagelslag, dan wil ik morgen misschien wel 2 boterhammen met hagelslag. Of ik ben zo tevreden met de hagelslag dat ik morgen weer opensta voor iets nieuws: een boterham met pindakaas bijvoorbeeld.
Flauwe voorbeelden misschien, maar juist door tevredenheid kun je je weer openstellen voor nieuwe dingen die soms beter kunnen zijn. Gewoon omdat je jezelf vanuit een goed gevoel ontwikkelt.