Bestaat er een geur die bij iedereen vertrouwen oproept?

Iedereen wil dus zeggen: iedereen zonder een aantal uitzonderingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee, zeer waarschijnlijk niet. Iedereen heeft andere herinneringen aan geuren en er is altijd wel iemand die een slechte herinnering aan een geur heeft. Er zal altijd een uitzondering zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (35)

Ik denk een scheet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...de geur van je eigen moeder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat bij een kopje vers gezette koffie. Dat aroma dat daarvan af komt... dat voelt als thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is vanille.

Is onderzoek naar gedaan en met name bij mannen en kinderen geeft het een gevoel van vertrouwen en geborgenheid.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vanille schijnt wel heel veel effecten te hebben op mensen. Lees dit maar eens.
http://www.psycholoog.net/?p=94
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil beginnen om te zeggen dat je een leuke foto geplaatst hebt.
En nu om je een antwoord te geven, de geur van appeltaart of van gebakken brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk de lekkere lente geur.
verse bloemetjes, gemaaid gras. het vertrouwde lente/zomer gevoel.
14 jaar geleden
Roma!
De geur van vertrouwen maakt ook wel iets sexueels in je los!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe moet ik me de "geur van vertrouwen" voorstellen?
De geur van baby-olie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het altijd met de geur van groene appels en meubelwas, van die Pledge®. Dat geeft mij zo´n lekker vertrouwd gevoel. Koffie wat minder maar dat komt omdat je die geur veel vaker ruikt ook buiten je vertrouwde omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwitsal of andere baby geurtjes...... naar mijn idee is dit de meest onschuldige geur die er is (is mijn ervaring en idee)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat zo'n geur bestaat. Geurbeleving is zo persoonlijk!

Maar voor mij:

Het lichte ozonluchtje na een fris lente-buitje. Mmmm. Met de belofte van zwoele zomeravonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geuren zijn vaak de sleutel voor de bij ons opgeslagen informatie, het kan ons terug brengen in de tijd van vroeger.
Nog steeds is het effect van geuren sterk onderschat.
Alleen een geur die bij iedereen het vertrouwen oproept, lijkt me niet mogelijk, omdat de bij ons zelf opgeslagen informatie bij iedereen verschillend is.
Dus past de sleutel niet bij iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die geur bestaat niet. De mens is van nature wantrouwig. De eerder genoemde geuren roepen niet bij iedereen vertrouwen op. Mogelijk roept het wel een fijne herinnering aan vroeger op.
Er zijn op deze aardbol mensen zonder smaak en reukzin. Dus iedereen zonder een aantal uitzonderingen ga je nooit of te nimmer halen! Wel zal er een bepaalde geur kunnen zijn die bij veel mensen een vertrouwd gevoel oproept. Maar dat is wel iets anders. Veel ervan zijn reeds genoemd in dit topic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste MarieAnne,
De geur van hete braadboter en het aanbraden van stooflappen geeft mij een echt gevoel van nostalgie (en een soort van vertrouwd gevoel)
Ik denk dat er niets is dat voor iedereen geldt. Er zijn altijd uitzonderingen. Dat geldt niet alleen voor geuren en vertrouwens, maar voor alle menselijke gevoelens en eigenschappen.
We zijn nu eenmaal allemaal unieke individuen, die op veel punten gelijk lijken, maar ook op veel punten van elkaar verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er een geur is die bij IEDEREEN vertrouwen oproept.
Het heeft ook met herinneringen te maken. Zo heb ik t ook met de geur van motregen, dat doet me denken aan de kleuterschool toen het heel erg warm was en de juf de brandslang pakte om ons af te koelen.
Of als je langs een bakker rijdt, die net brood bakt. Baby olie, heerlijk. Maar ik denk dat mensen uit afrika dat niet hebben. Er zijn stammen waar de vrouwen zich nooit mogen wassen, dus die zullen hele andere geuren hebben die voor hen vertrouwd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geur is het ondergeschoven kindje van de zintuigen en dit is vaak onterecht. Geur wordt door de mens meer gebruikt dan we denken. Bij smaak is het voor 90 % de geur die de smaak bepaalt. De tong kan alleen zout, zuur, bitter en zoet proeven. Ook onbewust spelen geuren, zoals feromonen, in ons leven een rol. Bij aantrekkingskracht tussen de seksen speelt geur een belangrijke rol. Dit gebeurt echter onbewust, deze geur wordt namelijk niet geroken.

Elke mens heeft zijn eigen geur, dit is vergelijkbaar met een vingerafdruk. Volgens de meest recente theorie is de geur van ieder mens op indirecte wijze gekoppeld aan de voor ieder mens unieke genen. De genen van het immuunsysteem zijn bepalend voor de samenstelling van de bacteriën op de menselijke huid. Deze bacteriën breken de door de talgklieren geproduceerde talg af tot vetzuren. Hierdoor ontstaat een voor ieder persoon unieke samenstelling vetzuren, die zijn geuridentiteit bepaalt.

Geuren kunnen bij de mens meer dan beelden of geluid herinneringen aan vroeger naar boven halen.

Read more: http://www.lenntech.nl/geur.htm#ixzz0hXKbq5Mz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een gevangenen door het ruiken van de geur van een sinaasappel zich doet voelen alsof hij daar twee weken op vakantie is, lijkt mij dat een geur die wel vertrouwend MOET zijn.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk de geur van vers gebakken brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft vertrouwen in zijn of haar eigen geur!

Ruik aan kleding die een ander aangehad heeft, en het ruikt vaak vreemd of onprettig. Ruik eens aan je eigen kleding die je de vorige dag gedragen hebt. En merk dat die geur vertrouwd op je overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van potlootslijpsel op de basisschool. Mensen die later op een basisschool komen, krijgen bijna vanzelf nostalgische herinneringen door deze geur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vertrouwde geur van sudderend draadjesvlees wellicht.
En...., natuurlijk op 'n petroleumstelletje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vers gebakken appeltaart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want geur is vooral herinnering... Aan geuren worden herinneringen opgehangen, gekoppeld en je kunt niet een herinnering ophangen aan een geur die je niet kent...

Onraad is de meest vertrouwenswekkende geur die er is... Iedereen vertrouwt op de waarheid van onraad... Niemand twijfelt eraan... Iedereen ruikt onraad ooit en vroeger of later...

(Het is niet makkelijk wat XiniX schrijft, dat klopt, maar als je het geen kans geeft dan kan ik er ook niets aan doen)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hier klopt echt niets van. 'Onraad ruiken' is een uitdrukking, maar het geeft in werkelijkheid geen geur af. En onraad kent ook al geen waarheid. Ik ruik nu ook onraad, maar dat gaat meer over dit gebazel.
Moet je de film PERFUME kijken.

info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Perfume:_The_story_of_a_murderer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van baby's! Dat maakt wel bij iedereen iets los, vooral bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk enkel en alleen de geur van plas, poep, zweet en maagzuur, maar ik weet niet of dat echt vertrouwen oproept maar het zijn denk ik de enige geuren die iedereen kent... jammergenoeg

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is niet helemaal antwoord op de vraag hea? sorry allemaal voor deze vrij nutteloze bijdrage
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het gevoel dat je bij een geur hebt is voor een groot deel afhankelijk met associaties die deze geur oproept. Deze associaties zijn bij iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is natuurlijk wel een heel gemakkelijke vraag:

Het is:

De geur van geld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nivea creme zowel voor huidverzorging als voor de aftershave. Geuren uit een ver verleden met het vertrouwde blauwe doosje en die typische zachte creme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja een geur van baby
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de geur van vers gemaaid gras
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt natuurlijk van de persoon af. De lucht van koffie, wijn, wierook en mest zijn b.v. voor mij vertrouwingwekkende geuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van je THUIS

(niet te verwarren met de geur van je huis)