Waarom is dromen een werkwoord en nachtmerries niet o.0?

Als je een droom gehad hebt, zeg je:
Ik droomde over...
Maar als je een nachtmerrie had, zeg je:
Ik had een nachtmerrie en dat ging over..
waarom niet:
Ik nachtmer(riet) over...

Ik ga er zelf nog even een nachtje over nachtmerrieën

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik heb mijn vorige antwoord verwijderd.. hier misschien een betere versie..
Een droom en nachtmerrie zijn beide een zelfstandig naamwoord.
Maar je moet ze in dit geval niet met elkaar vergelijken/ relativeren.

Aangezien het toeval is dat van het zelfstandignaamwoord
''droom'' ook een werkwoord is, betekend dit niet dat dit bij een nachtmerrie ook zo is.

Een droom kun je hebben,
Een nachtmerrie kun je hebben,
maar je kan ook dromen (wat dan niet gelijk betekend dat het iets moois is..maar gewoon een soort fantasie).

Toegevoegd na 57 seconden:
Trouwens, nog de groeten en fijne feestdagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een nachtmerrie is een droom met een naar verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkwoord is dromen. Het zelfstandig naamwoord is droom voor een positieve droom en nachtmerrie voor een negatieve droom.

Simpelweg gezegd gaat het werkwoord dromen uit van het positieve. Deze worden als leuk ervaren en deze worden zodoende als de standaard gezien. Dromen zijn leuk, dus noem je het een droom.

Toen er ook mensen waren die nare dromen hadden, bedachten ze daar een ander woord voor: nachtmerrie. Dit woord heeft een negatieve lading, omdat het van een positief geladen woord afkomstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitleg is leuk! Wie zegt dat, waar staat het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar, dromen schrijf je niet en staan niet geschreven, nachtmerrie is een aanvulling van dromen.
koeien zijn dieren maar dieren zijn geen koeien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk antwoord!:")+
dromen is een werkwoord en een concept, je kan het zien als een homoniem en nachtmerries is alleen een concept wat net als dromen als concept onder dromen valt. het dromen als werkwoork is een geestelijke activiteit die je tijdens het slapen uitvoert, en die activiteit word gerealiseerd door dromen of nachtmerries. eigenlijk is een nachtmerrie gewoon een vervelende droom met een andere naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is maar net hoe je het zegt.

Je ligt te slapen en je droomt.
Die droom kun je onderverdelen
a. in een leuke droom
b. een droom waarvan je je na afloop niks meer kunt herinneren
of c. een nachtmerrie waarvan je zwetend wakker wordt.

Nachtmerrie op zich is geen werkwoord, maar omdat het onder een droom is toch weer wel. Ik heb gedroomd en ik had een nachtmerrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms brengt een zelfstandig naamwoord het tot werkwoord maar dat is geen regel.
Met de fiets kun je wel fietsen maar met de auto niet autoën.
Het is dus helemaal niet vanzelfsprekend dat er een werkwoord van nachtmerrie zou bestaan.
Waarom het ene zelfstandig naamwoord zich laat vervoegen en het andere niet kan ik niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik zal proberen kort maar krachtig te zijn…

Drómen is het werkwoord en je kan een leuke droom hebben gehad of een enge/slechte droom. Die 'niet leuke' droom wordt nachtmerrie genoemd. Je kan dus niet 'nachtmerriën', maar wel een nachtmerrie gehád hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen kan je zo neer zetten:
Ik droom
hij/zij/het droomt
jij droomt
enzo...

nachtmerries:
ik nachtmerrie
nee dat kan niet en dat moet je toch wel met elk ww kunnen.

En nog wat; dromen kan je doen, een nachtmerrie kan je krijgen als je droomt