Niet alleen een hond hoor, maar eigenlijk elk huisdier. Een huisdier zal niets terug zeggen, maar is er toch voor iemand met een sociale fobie. Een kind met een autistische stoornis of spectrum stoornis, zal wel vaak de kat bij zich nemen, of de hond, of het konijn of whatever. Dieren voelen dit aan en zullen ook vaak naar juist die kinderen toekomen. Ik ken zo'n kind en die is als kleuter eens door een enthousiaste hond besprongen en is dan ook bang voor honden. Het kind is echter wel gek op katten en zijn kater is dan ook zijn vriend. De kat laat alleen bij dit kind alles toe en zit al te wachten tot hij thuiskomt. De eerste gang van het kind is dan ook meteen de kat als hij binnenkomt. Ze zijn altijd samen en het kind verzorgt de kat ook altijd met voer enz.
Dieren hebben daar een soort fijn gevoel voor en zeker honden zijn hier gevoelig voor.
Een hond kijkt je aan, in hondenogen zie je emoties , je kunt er alles aan kwijt zonder commentaar of kritiek te krijgen. Ze kunnen nog net niets terug zeggen, maar het voelt aan alsof een hond je begrijpt. Voel je maar eens ziek, de hond zal ook niet van je weg te slaan zijn en blijft bij je liggen. Onvoorwaardelijke trouw geeft een hond zijn baasje en dat voel je, ook al begrijp je het niet.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Absoluut. Je komt meer buiten. Je maakt ook sneller een praatje op straat. Je heb een gespreksonderwerp. De hond. Daarnaast geeft een hond gezelschap en maakt minder eenzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar alleen als de hond genomen wordt, omdat de eigenaar graag een hond wil en bereidt is er goed voor te zorgen en voldoende tijd aan de hond besteedt, een hond is een gezelsschapsdier en geen probleemoplosser, wel een plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en je kunt met de hond naar een hondentraining!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dat voor geestelijk gezonde mensen geldt is wel bekend, maar hoe weet je dat dat ook geldt voor iemand met een sociale fobie?
Een sociale fobie is een psychische aandoening, dat vermindert niet automatisch wanneer iemand een aanknopingspunt heeft om met mensen te praten of een reden om naar buiten te gaan. Iemand met een ernstige sociale fobie kan bijvoorbeeld zo angstig zijn voor sociaal contact, dat hij/zij juist alle situaties waarin hij/zij mensen tegenkomt vermijdt, denk aan mensen die geen boodschappen durven te doen of stoppen met werken/studeren; zij hadden oorspronkelijk genoeg aanknopingspunten om met mensen te praten, genoeg redenen om naar buiten te gaan, maar zijn die door hun sociale fobie juist uit de weg gaan gaan. Misschien helpt het hebben van een hond wel hoor, maar ik kan me ook voorstellen dat diegene zijn hond nooit zal durven uitlaten en daardoor zal verwaarlozen, omdat hij/zij bang is om aangesproken te worden als hij/zij met een hond buiten loopt. Maar ik weet niet hoe dat zit, daarom vroeg ik me af of je ook aanwijzingen hebt dat het voor mensen met een sociale fobie helpt om een hond te hebben.
al eerder is gebleken, dat het voor de gezondheid van alleenstaande mensen beter is om een huisdier te hebben, dat geldt voor een hond, maar ook een kat, een vogel of zelfs goudvissen bij wijze van spreken kunnen iemand uit een isolement halen.

bij een hond is dat duidelijk, je gaat naar buiten om de hond uit te laten, maar ook voor andere dieren die je dus niet "dwingen" om naar buiten te gaan, moet je af en toe naar de dierenwinkel waar je een praatje maakt over je huisdier en zo is toch meer contact bereikt zonder dat het meteen een "medische behandeling" is of lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond is een zeer gevoelsmatig dier, die heel goed gemoedstoestanden van mensen kan waarnemen en er zijn gedrag er aan aanpassen.
Het feit van het gezelschap, werkt al positief.
Natuurlijk kun je niet eender welke hond, daarvoor gebruiken. Ieder probleem heeft wel een bepaald ras dat er voor geschikt is.
Ook is het wel een voordeel dat de hond een hondentraining heeft gehad, zodat hij ook gemakkelijk luistert of dat hij een gespecialiseerde opleiding heeft gehad, zoals bij een blinde geleide hond.
In hondenscholen zullen ze u wel kunnen vertellen welke rassen, welke eigenschappen hebben en of er bepaalde opleidingen zijn. mischien kunnen ze dan een programma opstellen die het beste bij de patient past
Robby Bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, de allrounder, mits goed opgeleid, want anders heb je een labrador die met zijn eigen geen weg, omdat hij ten dienste wil staan van zijn baasje maar niet weet hoe. Maar zoals je zegt een aanrader
Robby Bb