Waarom zien sommige mensen bepaalde dingen wel, en valt het ze op, en andere mensen niet?

Dat naar aanleiding van een vraag over wáárom er 3 aansluitingkjes aan een accu van een telefoon zaten.
ik had dezelfde telefoon, en ook de 3 aansluitinkjes gezien, maar het was niet in me op gekomen wáárom dat nou precies was...
waarom verwondert de ene persoon zich daarover, en de ander niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaak ook de interesse in een bepaald iets. Zelf ben ik gek op techniek dus zal ik een technisch onderwerp veel aandachtiger bekijken dan een voorwerp dat mij totaal niet interreseerd, zoals mode. Daarnaast speelt nieuwsgierigheid uiteraard ook een rol, zoals al eerder vermeld werd.

Ook kan het zijn dat men op zoek is geweest naar een bepaald voorwerp (in jouw voorbeeld een telefoonlader) waardoor er verdiept is in verschillende telefoonlader. Zo komt je met vragen waar je normaal niet over na zou denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het heeft met nieuwsgierigheid en leergierigheid te maken. Je ziet dat bij kinderen al vroeg ontstaan. Bijvoorbeeld dat ze een klok uit elkaar willen halen, om erin te kijken hoe deze werkt. Herken het ook van mezelf, ik wilde dat vroeger ook en ook nu wil ik graag weten hoe iets werkt, ook al is het nut om dat te weten minimaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bekijk ook altijd alles van alle kanten en wil weten hoe het werkt.Wat heb ik aan een apparaat waar ik niet van weet waar wat voor dient?Ik pluis alles uit,het apparaat,de gebruiksaanwijzing enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen willen iets voor elkaar krijgen. Ze gaan recht op hun doel af. In het voorbeeld: er is een accu, die moet in de telefoon, en kijk, dan kun je telefoneren. Doel bereikt, klaar. Op naar het volgende doel.

Dit geeft verbetering op de korte termijn.

Andere mensen willen weten hoe iets werkt. Ze zijn nieuwsgierig naar de achtergronden. Ze willen kennis opdoen. Daarmee kun je op de wat langere termijn dingen verbeteren. Je kunt dan je doelen sneller bereiken, of beter, of comfortabeler.

Dit geeft verbetering op de lange termijn.

Beide typen zijn nodig binnen de mensheid. Het eerste type om zonder dralen iets te bereiken, het tweede type om onszelf te verbeteren en uiteindelijk méér te bereiken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Er zijn personen die het boekje helemaal lezen en alles bekijken. En er zijn personen die weten waar de aansluiting zit om op te laden en doet er verder niets mee, bijv. foto's over zetten naar pc of muziek downloaden.

De 1 heeft iets meer technisch inzicht en wil alle snufjes weten van dit apparaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je interesseert dat valt je op... Zo zit dat... Je ziet zaken die je kent, zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo simpel is het
+1
Sommige mensen vinden 't interessant,
en sommigen weer niet.! Dat hangt puur van de persoon zelf af...