Wanneer iemand werkelijk bedreigd wordt en wanneer die persoon dat beangstigend aanvoelt kan men dan nog over paranoia of angstpsychose spreken?

Paranoia en angstpsychose is toch een ziekte of stoornis met veelal een waanidee of inbeelding ?
Maar wat wanneer die persoon echt bedreigd wordt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hangt er vanaf. In principe is het zo dat wanneer iemand reële dreiging ervaart, dat geen stoornis is. Maar:
"even a paranoid man can have enemies". Het is mogelijk dat iemand middenin een psychose ook werkelijk met de dood bedreigd wordt. In dat geval is iemand nog steeds psychotisch, maar is de specifieke dreiging van de man die voor hem staat met het pistool, geen onderdeel van die psychose.

Los van dit soort vrij theoretische situaties, draait het bij het inschatten of een angst onderdeel is van een stoornis of niet, altijd om de vraag hoe reëel die angst is. Angst voor een dreiging die er echt is, is geen psychotische angst. Angst die excessief is en niet in verhouding staat tot de reële dreiging, kan dat wel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan is er voor deze specifieke angst geen sprake van paranoia of angstpsychose, dan is de angst gegrond. Hoewel ik me voor kan stellen dat de ziekte op zich hierdoor kan verergeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is dit een terechte angst. Je wordt immers echt bedreigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt natuurlijk af van de proportie en de realiteitszin van je angst.
Als je baas DREIGT je onterecht te ontslaan, is het niet raar om bang, boos of wantrouwend te worden. Wanneer je reactie is om een uitgewerkt moordplan te maken, je huis dicht te plakken met alufolie en te wachten op een teken van aliens om je plan uit te voeren en je baas af te slachten, zou ik niettemin ff contact opmemen metde GGz...

Toegevoegd na 2 minuten:
Excuses voor de tiebvauten, mijn worstevingers zijn nog niet zo compatible met mijn nieuwe telefoon...