Hoe werkt concentreren?

Als ik me ergens op probeer te concentreren wordt ik heel snel afgeleid door dingen in de omgeving.
Soms ook door mijn eigen gedachten.
Maar er zijn ook veel mensen die zich zo concentreren dat ze geen geluid meer om zich heen horen.
Vandaar mijn vraag: hoe werkt concentreren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Concentreren is focus en loslaten tegelijkertijd.

Je kan het oefenen en oefening baart kunst. Zenmeditatie is een eenvoudige manier om te oefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord! mee eens. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de tip

Andere antwoorden (2)

Concentratie is een geïnteresseerdheid/gerichtheid op één punt.

Als je je op 1 punt moet richten terwijl je er niet dusdanig in geïnteresseerd bent dat dit vanzelf gebeurd, zal dit veel moeite kosten.

Naarmate het onderwerp je meer interesseert zal je concentratie erop automatisch toenemen. Je kunt het dan ook het best via deze weg aanpakken. Je kunt interesse kweken in wat je maar wilt, ga ervoor openstaan en leer.
Het maakt dat het concentreren minder energie kost, het een leukere tijd is (je doet iets wat je interesseert) en je dus meer plezier in je leven hebt.

Een kwestie van houding, hoe sta je tegen over dat wat je moet doen. En je houding is volledig in jouw handen. Als je iets eigenlijk niet wilt doen zullen je gedachten er ook van weg willen (je raakt afgeleid). Je gedachten houden je als het ware een spiegel voor. Kijk erin en werk met jezelf.

Als je het toch moet doen, kun je het net zo goed leuk maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Concentreren is je aandacht richten op een ding en dat gedurende langere tijd. Hoe doe je dat? Vermijdt alles wat je afleidt en zorg dat je geen zaken aan je hoofd hebt die je aandacht vragen.