Wat bedoeld de auteur met de volgende alinea?

Hallo,

ik ben een boek aan het lezen maar ik snap een alinea niet zo goed, kan het niet zo goed interpreteren. Kan iemand mij misschien vertellen wat de auteur eigenlijk duidelijk wil maken met de volgende alinea?

"Of course you want a lover. We all do at your age. And I'm sure you'll find one and live with him for a wee time.
Then you'll discover it doesn't work. We are not made that way. But we all have to learn ourselves I suppose.
What you really need are friends. Friends are the people you rely on. The best set-up is to have a few sexual friends-
people you like and fancy, so you can occasionally sleep with them and spend time with them. While keeping your independence.
I suspect you'll come to the same conclusion."

Ik snap hem niet zo goed, wie helpt me even?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat iedereen verlangt naar een liefdesrelatie, die krijgt maar er achter komt dat die relatie niet werkt. Dat het beter is om gewoon vrienden te hebben, waarvan je een paar vrienden hebt waar je ook een sexuele relatie mee hebt maar zonder een echte relatie te hebben en je vrijheid te behouden, friends with benefits dus ;) dat hij later dan zal merken dat dat een betere situatie is dan een vaste relatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De auteur (of in elk geval het personage dat aan het woord is) wil duidelijk maken dat het normaal is naar een geliefde te verlangen, maar voorspelt daarbij dat het samenleven altijd tegenvalt, en dat je beter goede vrienden kunt hebben met eventueel wat losse sekspartners.

Duidelijk een verbitterd iemand, die nooit de ware liefde heeft leren kennen, of vaak afgewezen is en geen vaste relatie meer durft aan te gaan , of een verkeerd beeld heeft van wat de toegevoegde waarde van een langdurige relatie is, of zelf niet bereid is te investeren in een echte relatie die meer behelst dan vriendschap en se alleen, of dat nooit in dezelfde persoon heeft kunnen vinden of dat zelf eenvoudig niet kan bieden.
Daar kun je dus nog alle kanten mee op.

Hoe dan ook, het klinkt bitter-ironisch; de woorden van een zure ouwe vrijster tegen een romantisch jong meisje.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik ontdek zojuist dat deze frase niet van een vrouw maar van een man afkomstig is, en niet aan een jong meisje maar aan een andere man, en dat het boek in kwestie een briefwisseling is tussen twee homoseksuele mannen.

Dat maakt EXACT deze zelfde tekst niet bitter en teleurgesteld en cynisch , maar meer een vergoelijking van zijn eigen seksuele moraal / gedrag zonder ook maar de minste lust zich te binden. Een buitengewoon decadent standpunt van iemand die leeft in een wereld waar ik me in elk geval persoonlijk geen voorstelling van kan maken, maar die ik wel ken uit de literatuur, en in de homoseksuele context ook niet heel vreemd is. Al zijn er wel degelijk homoseksuele mannen die er wel een langdurige relatie op na kunnen houden en daar ook voor kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik schrik er oprecht van hoeveel mensen al zo verbitterd zijn of zo slecht de liefde kennen dat ze moeten minnen op iets dat zo duidelijk is...... Wat een emotionele armoe moet er zijn in dit land, alleen maar omdat je 'jezelf moet blijven' zonder je hand in hand met iemand anders te kunnen ontwikkelen. Wat koud en pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
By the way, op het einde van de paragraaf schrijft de auteur alnog het volgende: "There is no perfect partner; but there is human love, and only a fool -a man who deserves to re-live for ever his past mistakes- rejects it when it's offered." Wat bedoeld hij met dit?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De volmaakte partner bestaat niet (dat klopt ; je moet er samen zelf iets van maken ; niemand wordt geboren ten dienste van jouw wensen en verlangens alleen). Maar er bestaat wel menselijke liefde/liefde tussen mensen. En alleen een dwaas - een man die het verdient keer op keer zijn fouten uit het verleden te herleven (geldt mijns inziens ook voor vrouwen) - slaat dat af wanneer het wordt aangeboden. Daarmee bedoelt hij dat er wel degelijk echte liefde tussen mensen bestaat, maar dat je niet op zoek moet gaan naar iemand die de perfecte partner is, want DIE bestaat niet.
En je zou wel een sukkel zijn als je de kans op echte liefde afslaat, alleen maar omdat je keer op keer dezelfde fout maakt in je partner de 'volmaakte' te willen zien. Voor mij sluit dit prima aan bij wat ik al eerder schreef ; echte liefde bestaat, maar je moet er wel iets voor doen (en meer dan dromen alleen), of je zult verbitterd achterblijven. Maar de uitspraken lijken van tegenstrijdige aard : begin niet aan een relatie, want je wordt teleurgesteld, maar als je de kans op echte liefde afwijst, verdien je ook niet beter dan steeds teleurgesteld te worden. Hmm....daar moet ik nog even over nadenken. Mag ik alsjeblieft weten uit welk boek en van welke schrijver/ster het is ? Ik heb wel een paar ideeën die de interpretatie zeker zullen beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan namelijk de sexuele morele context niet thuisbrengen ; vooral niet die in echte vrienden en sexpartners, die voor manen en vrouwen niet per definitie inwisselbaar danwel combineerbaar zijn. Er moet dus sprake zijn van een ons (mij) onbekende sexuele moraal, iets als de Decamerone ofzo, of iets in de homo-scene, de hippie-cultuur ; ik kan er de vinger niet opleggen. Maar dit gaat niet over 'gewone, goeie, zo ver mogelijk levenslange relaties'. maar er moet iets van een soort complicaties bij zijn. En die weet ik niet, dus is het moeilijk interpreteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, bingo ! Het is een briefwisseling tussen twee oversekste/ seksueel zeer actieve homoseksuele MANNEN in het nog net pre-aids-tijdperk. Dat is in relationeel opzicht - vooral waar het vaste relaties betreft - inderdaad voor mij onontgonnen (en onkenbaar) terrein, dat inderdaad wel wat specifieke kenmerken heeft die niet stroken met een langdurige liefdesrelatie. Wat niet betekent dat die er niet zijn ; die zijn er wel degelijk.
Van homoseksuele vrouwen zouden deze uitspraken nog veel en veel vreemder overkomen. Uit de mond van een homoseksuele man die er wel pap van lust, en niet van plan is zich te binden (en daar ook helemaal geen trek in heeft) klinkt dit wel als een soort vergoelijking van zijn eigen gedrag ja. En hoe seksistisch of bevooroordeeld je dit ook van me mag vinden : als ik meteen geweten had in welke CONTEXT ik deze tekst moest lezen, had ik hem vermoedelijk anders geïnterpreteerd. Niet als bitter en cynisch in elk geval. Meer inderdaad als een vergoelijking voor het eigen losbandige, ongebonden seksuele gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus eigenlijk is het een egoïstisch persoon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmm, ja, dat mag je denk ik wel concluderen - al kan het ook een heel onrijp of jong iemand zijn. Ik heb het boek niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, jij hebt een +10 verdiend :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus in principe gelooft deze auteur niet in een langdurige liefde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of welke conclusie kan je hierbij trekken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
marleen, je trekt de verkeerde conclusie (hierboven 1e reactie) natuurlijk zijn er tegenwoordig veel mensen financieel onafhankelijk en maken ze, naar mijn idee, de fout om, om die reden, alleen te blijven.
vroeger waren vrouwen niet financieel onafhankelijk en daardoor genoodzaakt om in een slecht(e) huwelijk/ relatie te blijven, scheiden was geen optie, meestal.
mijn ervaring is dat je wél de juiste persoon moet ontmoeten en als na enige tijd blijkt dat, ondanks concessies/aanpassen/geven en nemen, je beter uit elkaar kunt gaan, je dat 'moet' doen.
bij elkaar blijven om niet alleen te zijn/leven is niet goed, dát is tegenwoordig geen optie. :) overigens akkoord voor wat betreft: anders interpreteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Er zijn ook mensen die beweren - en met goede argumenten - dat mannen eigenlijk volslagen overbodig zijn nadat ze hun taken rondom de bevruchting hebben vervuld. Omdat een groep vrouwen uitstekend gezamelijk hun kinderen kan opvoeden. En in de geschiedenis zijn ok precedenten te vinden van groepen vrouwen die op die manier 'nutteloze' mannen buitenspel hebben gezet in tijden van werkloosheid.
Persoonlijk weiger ik te geloven dat dat echt de hoogst denkbare vorm van geluk of liefde is. Maar relaties blijven wel iets om aan te werken. Net als vriendschappen trouwens. En het geluk zit uiteindelijk inderdaad alleen maar in jezelf. @Loverboy : nee, de spreker (ik weet niet of het de auteur is natuurlijk) gelooft niet in langdurige liefde. Maar waarop, dat weet ik niet. Ik heb het hele boek niet gelezen, en heb daar gezien het thema ook weinig trek in, en voor een definitieve conclusie (die altijd JOUW interpretatie zal blijven) zul je je een compleet beeld van de man en zijn leven en denkwijze moeten vormen. is hij teleurgesteld, is hij gemak- en genotzuchtig, egoïstisch, bang zich te hechten, bang te verliezen, een nemer die niet wil geven, heeft hij gewoon de ware liefde nog niet leren kennen of daar ook geen behoefte aan, is hij bevooroordeeld, is hij nog te jong en ontbreekt het hem nog aan kennis, rust en wijsheid, heeft hij een stoornis waardoor zijn lichamelijke lusten teveel prioriteit krijgen, valt hij op de verkeerde mannen ; zijn uiteindelijke drijfveer kan natuurlijk uitermate complex zijn. Daar komt bij dat ik best een hoop weet over vrouwen, over mannen, over sekseverschillen en communicatieverschillen en verschil in wat men zoekt in relaties tussen die twee, maar dat ik veel slechter op de hoogte ben van die zaken waar het homoseksuelen (m/v) betreft, simpelweg omdat daar ook veel minder literatuur over voor handen is. Wat dat betreft zou het best een leerzaam boek kunnen zijn, maar het zou ook juist weer een totaal vertekend beeld kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen je had toch ook je antwoord kunnen verwijderen? En dan een meer 'to the point' antwoord kunnen geven;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Katoen, dat had gekunt in de allereerste instantie. Als ik dat op een later tijdstip zou hebben gedaan, was de hele discussie eronder (deze dus) meteen met het badwater weggegooid. Daar ben ik niet zo voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, sorry, gekund.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens, het is doodzonde als alles dan verdwenen is !
Ik zal het eens vertalen, dan begrijp je het meteen.

Natuurlijk wil je een minnaar. Dat willen we allemaal op jouw leeftijd. En ik weet zeker dat je er eentje vindt en een tijdje met hem samen zult leven. Dan zal je ontdekken dat het niet werkt. Wij zijn niet op die manier gemaakt. Maar ik veronderstel dat we dat allemaal zelf moeten ondervinden. Wat je werkelijk nodig hebt zijn vrienden. Vrienden zijn die mensen waar je van op aan kunt. Het is het beste om een paar vrienden te hebben voor de sex, vrienden die je leuk vindt zodat je daar af en toe mee kan slapen en wat tijd mee door te brengen.
Intusen houdt je wel jouw onafhankelijkheid.
Ik vermoedt dat jij tot dezelfde conclusie zult komen.

Ik zie dit verhaal als een soort advies dat een ouder iemand aan een jonge vrouw (puber) geeft en die zelf heeft ervaren dat ze teleurgesteld was in haar geliefde want; 'van vrienden daar kan je wél op aan, daarvan ben je niet afhankelijk'.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
By the way, op het einde van de paragraaf schrijft de auteur alnog het volgende: "There is no perfect partner; but there is human love, and only a fool -a man who deserves to re-live for ever his past mistakes- rejects it when it's offered." Wat bedoeld hij met dit?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is van een oudere man aan een jonge man, klein nuance.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"er bestaat geen perfecte partner; maar er is menselijke liefde, en alleen een dwaas - een man die het verdient om eeuwig zijn begane vergissingen te herbeleven- slaat het af wanneer het aangeboden wordt." *amc/lovelyguy : google de titel even, het gaat niet over de relatie tussen man/vrouw, zoals ik hierboven al heb aangegeven: het gaat over adviezen (in een briefwisseling) van een oudere man aan een jonge man/student.
amc
11 jaar geleden
Welke titel ? Ik zie hem nergens staan (misschien door de warmte, kan ik slecht tegen dus ligt het aan mij?)
Maakt ook niet uit of het een dialoog tussen vrouw/ man of man/man is, het is een uitspraak van oud tegen jong als soort levensles. De oudere bedoelt ermee te zeggen dat de jongere zich niet moet vastleggen op één persoon maar elk vorm van liefde die zich aanbiedt niet moet afslaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je marleens antwoord en reacties leest of de reacties onder de vraagstelling kom je de titel tegen !
De auteur (of het personage dat aan het woord is) wil duidelijk maken dat de mens vrijheid nodig heeft, ook al verlangt die tegelijkertijd ook naar een vaste liefdespartner.
De auteur stelt (vrij vertaald) dat we soms eerst bepaalde zaken 'moeten' ervaren vooraleer we ontdekken dat we op die manier ook niet blijvend gelukkig kunnen zijn.
Vandaar dat de auteur (of het personage) voorstelt om de noden (al dan niet van seksuele aard) te verdelen over verschillende behoefte-voorzieners zoals vrienden. Zowel niet-seks-gerelateerde vrienden als vrienden die in seksuele behoefte voorzien.
Zo heb je én vrijheid én fysieke bevrediging als het Jou past.

De auteur gaat ervan uit dat iedereen vroeg of laat tot dezelfde conclusie zal komen.

Tot zover mijn interpretatie van die alinea...

Of dat werkelijk zo is daar kom je enkel achter door het zelf eens uit te testen hé ;-)

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zijn mede door de kerk, al honderden jaren gewend in een huwelijksbootje te stappen en levenslang bij één partner te blijven. Wat deze man wil duidelijk maken is dat niemand monogaam is geboren, dat je beter gewoon vrienden kunt hebben en wanneer je daar het gevoel bij hebt kun je er intiem mee zijn. Alleen maar één partner en vewrder met niemand omgaan en alleen maar druk zijn verder met hobby'sd en werk stompt je leven af daarnaast. Vrienden met wie je de banden verdiept verijkken je leven enorm door wederzijdse interessen.
Je doet enorm veel wijsheid op, en je voelt je ook veel vrijer, vooral wanneer de mensen om je heen er net zo over denken.
Gelukkig denken er steeds meer zo over, want er rust nog steeds een taboe op leven op deze manier. Het wordt een beetje als een soort van geaardheid gezien. het heeft ook een naam : Polyamorie. je kunt een relatie hebben, wanneer je met elkaar omgaat zonder elkaar te willen bezitten. Mensen durven hun geliefde niet los te laten, maar wanneer ze dat wel doen, wordt de band met hun geliefde sterker dan hij ooit geweest is. Bovendien kunnen zij omgaan met wie zij willen, in alle vertrouwen en zonder jaloezie, en zelfs blij zijn als hun partner eens gelukkig is met een ander.

Ik leef al drie jaar zo, zelf en ik zou niet anders meer willen. Maar ook alleen vermaak ik me opperbest, Ik heb altijd wel wat te doen en ga gewoon met de stroom mee. Al laat ik mijn bezigheden al gauw liggen als ik uitgenodigd word wat te gaan doen met iemand., Dat werk komt later dan wel. Ik vind dat erg belangrijk, tijd te spenderen met mensen om me heen. Door hen die aandacht te geven en beloftes ook waar te maken maak je duurzame banden waar je van elkaar op aan kunt, en das wat hij bedoelt