Het blijkt dat als ik in gesprek ben met mensen ik zomaar in eens harder begin te praten. Waarom?? uit enthousiasme? mensen hebben er last van.

Uitleg geven zonder meer, ik ga harder praten en wil erachter komen waarom ik dat doe. In de hoop me er BEWUST van te worden en er mee om leer gaan. Sommige mensen voelen zich aangevallen en dat is BEWUST niet mijn bedoeling (onbewust kan dat natuurlijk wel) is iemand bekend met dit fenomeen en kan me hiermee helpen? Alvast bedankt voor je tijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Dit heeft met je karakter te maken. In het vuur van het gesprek laat de ene meer zijn gevoelens los dan een andere. Ik weet er alles van. Heb er ook last van.
Probeer iemand te vinden die u op discrete wijze er op wijst dat je harder begint te praten.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook ik herken je probleem wel een beetje bij mezelf. Bij mij is het inderdaad vaak enthousiasme maar soms ook als er gesproken wordt over een onderwerp waar ik me heel nauw bij betrokken voel. Door harder te praten wil je dan als het ware de ander "overstemmen" of te overtuigen van je standpunt.
Probeer jezelf te oefenen door in gesprekken even afstand te nemen en even niets te zeggen. De tip om iemand in te schakelen om je hierop te wijzen is ook een goede. Gebeurt het in gesprekken in een bepaalde vriendenkring, en je merkt daar de irritatie over je stemverheffing, bespreek het dan gewoon eens een keer. Spreek uit dat je dat onbewust doet en dat je absoluut niet de bedoeling hebt een ander hiermee aan te vallen.
Ik heb zelf ontdekt dat mensen dat kunnen waarderen en het eerder accepteren. Af en toe kunnen zeggen, sorry dat ik me zo laat gaan, ik kan het niet helpen, maar als iets me aan het hand gaat, praat ik soms iets te enthousiast. Dat is een stuk prettiger dat dan ze zonder iets te zeggen weglopen en er onbedoeld een negatieve sfeer ontstaat. Succes ermee, het helpt niet direct maar op de langere termijn helpt het zeker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het je angst (onbewust) om overstemd te worden. Je wil je gedacht laten horen koste wat kost. Veel kans dat anderen dit ook doen, waardoor je beiden alsmaar luider gaat praten totdat één van de partijen er genoeg van heeft en je beschuldigd van roepen...