Heeft prozac nadelen?

Ik ben een jongen van 15 jaar en ben bijna 1 jaar depressief. Ik ben onlangs bij een psychiater geweest en die schrijft prozac uit. Nu vraag ik me af of er naast de tijdelijke symptomen ook lichamelijke schade wordt veroorzaakt. En overige nadelen tijdens het gebruik

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik heb ook heel erg last van zelfmoord gedachtes en steeds meer lichamelijke klachten door de depressie. Tegenwoordig heb ik ook steeds meer irreele angsten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (7)

Alleen jij kunt vertellen wat jij nadelen van Prozac vindt. De één vindt het misschien een nadeel dat de oorzaak niet wordt weggenomen, maar de ander is allang blij dat het voor hem/haar goed werkt.

Wat een nadeel is in mijn ogen:
"Na jarenlange discussie over en onderzoeken naar de effectiviteit van de nieuwe generatie antidepressiva (SSRI's), is geconcludeerd dat mensen die niet lekker in hun vel zitten, zich somber en neerslachtig voelen, beter geen antidepressiva kunnen slikken. "Die helpen namelijk niet of nauwelijks beter dan een neppil, maar hebben wel allerlei bijwerkingen. Er zijn betere manieren om uit een dip te komen en de stemming duurzaam te verbeteren."

Het gebruik van SSRI's door jongeren wordt sterk afgeraden, omdat het kan leiden tot agressief en suïcidaal gedrag. Waarom mensen een antidepressivum krijgen voorgeschreven, is volgens het artikel (1e bron) niet bekend."

En natuurlijk de bijwerkingen. De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende:
- Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, diarree, krampen, braken en verminderde eetlust.
- Hoofdpijn en vermoeidheid.
- Slapeloosheid.

De maagdarmklachten verdwijnen meestal als je gewend bent geraakt aan het geneesmiddel, en de klachten zullen minder zijn als je het geneesmiddel met voedsel inneemt.
Bij last van slapeloosheid, moet je 't geneesmiddel altijd 's ochtends innemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Prozac (fluoxetine) kan leverschade veroorzaken.
alle medicijnen hebben nadelen, en voordelen natuurlijk. het gaat er maar om wat het zwaarste weegt. succes met je keuze
11 jaar geleden
Bedenk allereerst dat alles wat ik hier zeg algemene dingen zijn, en dat jouw artsen veel beter kunnen inschatten wat voor jou belangrijk is.

Om je vraag te beantwoorden: de bijwerkingen van dit middel zijn veelal tijdelijk. Dit soort middelen hebben best veel bijwerkingen, maar vaak zal het nadeel van bijwerkingen als een droge mond, misselijkheid, slapeloosheid, levendige dromen of een verminderde eetlust minder belangrijk worden gevonden dan de kans dat een depressie opknapt door dit middel. Het is dus een afweging, zoals altijd bij medicatie. In feite is de vraag die jij stelt er daarom ook één die je met je psychiater zou moeten bespreken: die zou jou moeten uitleggen wat de mogelijke nadelen en risico's zijn, wat de voordelen zijn, en welke andere behandelingen er mogelijk zouden zijn. Als je psychiater niet uit zichzelf deze uitleg erbij geeft, vraag daar dan naar. Je hebt recht op goede en volledige informatie, zodat je samen met je arts kunt bepalen welke behandeling je wel of niet wilt.

Deze middelen kúnnen lichamelijke schade veroorzaken op lange termijn, met name lever- en nierschade. Dat komt weinig voor, en bij een verder gezond en jong iemand, wordt dat zeer zelden beschreven.

De belangrijkste nadeel is volgens mij dat de werkzaamheid van dit soort middelen dubieus is. Dit blijkt steeds meer uit onderzoeken, hoewel het bij sommige mensen natuurlijk goed werkt, en bij een langdurige depressie als diverse therapieën niet aanslaan, toch medicatie soms geïndiceerd is. Nadeel van specifiek dit middel in jouw geval lijkt mij dat er weinig effect bekend is van fluoxetine op bepaalde angststoornissen, terwijl er ook antidepressieve middelen zijn waarbij dat wél het geval is.

En tenslotte, wat volgens mij het allerbelangrijkste is: zeker bij jongeren is bekend dat dit soort middelen zelfmoordgedachten en -neigingen kunnen versterken of veroorzaken. Dat geldt vooral in de eerste paar weken van de behandeling. Dus als je besluit hiermee te starten, dan is het zaak dat je goede afspraken maakt met je arts en met mensen in je omgeving dat zij jou goed in de gaten houden, en aan de bel trekken als er dingen veranderen in je gedrag waar ze zich zorgen over maken, en dat jij zelf ook goed in de gaten houdt wat het middel met je doet, en daar zeker de eerste paar weken regelmatig contact over hebt met je psychiater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is groot dat het placebo-effect de grootste rol speelt bij de werkzaamheid. In verreweg de meeste gevallen gebeurt er helemaal niets, behalve bijwerkingen. Als zelfs de Cochrane Collaboration zich afvraagt of SSRI's werkzaam zijn is er wel iets aan de hand, dunkt me. Ik ben zeker niet tegen psychofarmaca en ik denk dat Jef er zeker mee geholpen kan worden maar dan lijkt het me verstandiger om in de eerste plaat iets aan zijn angsten te doen. +1, als is het alleen al voor de tactvolle toon van je antwoord,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja Kees, daar hebben we het al eerder over gehad, en je hebt helemaal gelijk. Die 15% effectiviteit ten opzichte van placebo's lijkt me vaker niet dan wel de moeite waard. Hoewel ik ook van mening ben dat wanneer er al van alles geprobeerd is (in geval van depressie is dat vooral cognitieve gedragstherapie of interpersoonlijke psychotherapie, die hebben toch hun effectiviteit het meeste bewezen) en toch een depressie voor langere tijd aanhoudt, je soms weloverwogen die gok kunt nemen, simpelweg omdat je soms toch íets moet proberen. Ik houd de literatuur op dit gebied redelijk bij (vind ik) maar als jij een link naar een interessante Cochrane review hebt, dan houd ik me van harte aanbevolen. Mag ook via PM, dan vermijden we all te veel off-topic reacties. (Hoewel: off-topic?) Maar nog even terug naar de vraag: júist van Prozac en júist bij jongeren is bekend dat het gebruik kan leiden tot meer suïcidaliteit. Dus als er gekozen wordt voor deze behandeling, dan is een intensieve controle en goede begeleiding in die eerste weken echt noodzakelijk. Na de eerste paar weken is het risico bij mijn weten niet meer extra verhoogd, dan voldoet 'normale' waakzaamheid op afwijkende gedachten (door jezelf) en afwijkend gedrag (door je omgeving en behandelaars).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dat bedoel ik. De huisarts moet er al helemaal niet aan beginnen bij jongeren, juist vanwege de noodzaak van een intensieve begeleiding, vind ik. In dit geval gaat het om het behandeladvies van een psychiater. Die kan in ieder geval veel gerichter begeleiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je psychiater in dit geval erg verstandig is. Bij een ernstige depressie is het soms noodzakelijk om te kijken of medicatie helpt, omdat je nu eenmaal 'iets' moet, en er toch veel mensen zijn die erg tevreden zijn met hun antidepressieve medicatie. Als jouw psychiater dit middel voor zou willen schrijven terwijl je gewoon thuis was en naar school ging, zou ik er mijn twijfels bij hebben. Maar nu je erbij vertelt dat hij je op wil nemen, weet ik dat hij van plan is om heel goed in de gaten te houden wat voor effect deze medicatie op jou heeft. Ik weet niet waar je ouders precies bang voor zijn voor wat betreft de opname. Voor de medicatie kan ik me de zorgen wel voorstellen, juist vanwege het genoemde effect. Nu moet je wél bedenken dat een toename van suïcidale neigingen maar bij een klein deel van de patiënten voorkomt. Genoeg om het héél goed in de gaten te houden, maar niet genoeg om vantevoren al te denken dat dit zal gaan gebeuren. De meeste mensen reageren juist góed op deze medicatie. Je bent 15, dat betekent dat je het recht hebt om mee te denken en mee te beslissen over jouw behandeling. Zijn je ouders ook bij het gesprek met de psychiater geweest? Dit soort vragen en zorgen moet je goed bespreken. Er zijn geen domme vragen, want juist door álle vragen die je hebt te stellen, krijg je een beter beeld van de behandelopties, en van de reden waarom je psychiater deze behandeling voorstelt. Dus het antwoord op een vraag kan ertoe leiden dat je méér vertrouwen krijgt in de behandeling, óf dat je een goede reden hoort om juist níet mee te gaan in een voorgestelde behandeling. Informatie is heel belangrijk. In jouw geval denk ik dat je vooral moet bespreken wat eventuele andere opties zijn. Een opname wordt niet zomaar voorgesteld, dus ik denk dat er al meer aan therapie is geprobeerd, of dat het op dit moment zo slecht met je gaat, dat het niet mogelijk is om je thuis goed te behandeling, of dat het niet veilig is voor jou om thuis te blijven. Als je je psychiater vraagt welke andere mogelijkheden er eventueel nog zijn, kom je er vanzelf achter waarom hij nu juist dit voorstelt, en of je het zelf goed of veilig vindt om eventueel nog een andere behandeling te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cognitieve gedragstherapie is dat wat op dit moment (helaas) nog steeds als gangbaar bij depressies wordt geadviseerd. Bedenk dat inmiddels de rest van de wereld al is beland bij Rogers Humanistische psychologie en een klein gedeelte nog verder is geraakt bij de integratieve psychologie.
In jouw geval: Nee. Kijk naar wat je op dit moment meemaakt: je bent al een jaar depressief en hebt suicidale gedachten en lichamelijk klachten. Stel dat de bijverschijnselen van prozac:
Bijwerkingen
Zeer vaak (> 10%): misselijkheid, diarree, slapeloosheid, hoofdpijn, vermoeidheid (o.a. asthenie). Vaak (1-10%); verminderde eetlust, angst, nervositeit, rusteloosheid, libidovermindering, slaapstoornis, abnormale dromen, concentratiestoornis, duizeligheid, slaperigheid, tremor, wazig zien, palpitatie, voorbijgaande roodheid van het gezicht en hals, geeuwen, dyspepsie, smaakveranderingen, braken, droge mond, jeuk, huiduitslag, urticaria, hyperhidrosis, artralgie, frequente mictie, gynaecologische bloeding, vertraagde of afwezige ejaculatie, impotentie, verkoudheid, gewichtsverlies. Soms (0,1-1%): depersonalisatie, stemmingsverandering, abnormaal orgasme, psychomotorische hyperactiviteit, ataxie, evenwichtsstoornis, myoclonus, mydriasis, hypotensie, dyspneu, slikstoornis, alopecia, koud zweet, spiertrekkingen, dysurie, seksuele disfunctie, malaise. . Zelden (< 0,1%): anafylactische reactie, serumziekte, hyponatriëmie (vooral bij ouderen en bij gebruik van diuretica; dit kan samenhangen met het SIADH), agitatie, (hypo) manische reactie, hallucinaties, paniekaanval, convulsie, acathisie, buccoglossaal syndroom, vasculitis, vasodilatatie, faryngitis, oesofageale pijn, angio-oedeem, ecchymosis, lichtgevoeligheidsreactie, purpura, urineretentie, galactorroe. Verder is gemeld: suïcidaal gedrag of suïcidale gedachten, . serotonine syndroom, pulmonale reacties, epistaxis, gastro-intestinale bloedingen, erythema multiforme (die kan overgaan in Stevens-Johnsonsyndroom of toxische epidermale necrolyse (lyellsyndroom)), hepatitis, myalgie, priapisme, slijmvliesbloedingen, abnormale leverfunctietesten. Na stoppen van de behandeling kunnen onttrekkingsverschijnselen optreden, waaronder paresthesie. Bij kinderen en adolescenten: meer kans op suïcidaal gerelateerd gedrag, vijandigheid, (hypo)manie, epistaxis; melding van groeiachterstand, een afname in alkaline fosfaatspiegels en bijwerkingen die mogelijk wijzen op vertraagde seksuele ontwikkeling of seksuele disfunctie. Bij gebruik van SSRI's en TCA's neemt, vooral boven de leeftijd van 50 jaar, de kans op botfracturen toe.

En dan nog: dit betekent niet dat die zich zullen voordoen bij jou. en dan nog: weegt dit niet af tegen hetgeen je op dit moment meemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hansppc: als je echt alle bijwerkingen krijgt die beschreven staan, dan weegt het m.i. niet op tegen de klachten waar je ze voor slikt, hoe ernstig die ook kunnen zijn. Er staan best wat dingen tussen die aardig dodelijk kunnen zijn. Maar die bijwerkingen zijn niet voor niets zeldzaam, en niemand krijgt alle bijwerkingen tegelijk. Er staan dingen bij die misschien één keer gerapporteerd zijn bij dit middel, en sowieso in Nederland hooguit 2 keer per jaar voorkomen, maar dan meestal bij hele andere middelen. In veruit de meeste gevallen beperken de bijwerkingen zich tot zaken als een droge mond, abnormale dromen, misselijkheid, slapeloosheid, afvlakking van gevoelens en een verminderd libido. En dát weegt inderdaad vaak zeker wel op tegen een ernstige depressie. @Jef: betekent dit dat je al met dit middel begonnen bent? Of bedoel je dat je een heel aantal symptomen die ook een bijwerking kunnen zijn, nu al hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prozac is een psychofarmaceutisch middel dat op 1 enkele neurotransmitter werkt. Behalve prozac zijn er nog vele andere medicijnen die andere en vaak minder bijwerkingen hebben. Het is belangrijk dat iemand die hier verstand van heeft adviezen geeft en beslissingen neemt. Helaas echter worden de meeste psychofarmaca voorgeschreven door mensen die hierin niet gespecialiseerd zijn. Ik raad de vraagsteller aan om met de voorschrijver contact op te nemen om te komen tot een keuze die (veel) minder bijwerkingen heeft. Niemand hoeft te voelen wat hij voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jeff125: naast een goed afgestemd middel bestaat er ook nog zoiets als een middel in combinatie met psychotherapie. Die combinatie is ideaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jef: als je merkt dat je niet alleen suïcidale gedáchten hebt, maar als het zo sterk is dat je ofwel plannen maakt, of dat je niet meer echt voor jezelf in kunt staan, dan moet je dat zo snel mogelijk bespreken met je psychiater. Ik weet dat een depressie lijkt op eindeloze donkere tunnel, maar onthoud dat bijna alle patiënten op den duur een goede behandeling vinden, of een manier vinden om met hun klachten om te gaan. Het is dus absoluut de moeite waard om door te gaan, daar ben ik van overtuigd. Bij veel jonge mensen is het zelfs zo dat klachten soms haast als vanzelf verdwijnen bij het volwassen worden. Dus als je bang bent dat je jezelf iets aandoet, als je dat van plan bent of als je wanhopig bent voor de toekomst, práát daar dan asjeblieft over. Een psychiater is juist gespecialiseerd in dit soort klachten, dus is daar ook de juiste persoon voor. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat hij je op wil nemen: dan ben je veiliger dan thuis, kunnen je behandelaars je goed in de gaten houden, zodat er ook intensiever gezocht kan worden naar een behandeling die wél werkt bij jou. En maak met je psychiater een plan voor wanhoopsmomenten. Zorg ervoor dat je altijd telefoonnummers bij je hebt van bijvoorbeeld je psychiater of de GGZ-instelling, en als je die - om wat voor reden dan ook niet kunt bereiken - bel dan je huisarts of buiten kantoortijden de huisartsenpost. Die kunnen de crisisdienst van de GGZ inschakelen, zodat je direct psychiatrische hulp krijgt. Het zijn ernstige klachten die je hebt, maar het is de moeite waard om door te zetten en te blijven zoeken naar een goede behandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste lijkt me wel een probleem. Ik begrijp het wel, maar kun je dat op de één of andere manier zoveel mogelijk proberen te ondervangen? Ik heb ooit aan iemand het advies gegeven om de telefoonnummers die ze kon bellen in crisis op een briefje te schrijven en dat op haar koelkastdeur te hangen met de tekst erboven: "bij paniek, bel: ...." Als jij zoiets ook doet, zo'n briefje hangt op plekken waar je heel vaak komt (desnoods op het toilet, op je slaapkamerdeur: waar dan ook) én je vraagt je ouders om heel regelmatig tegen jou zoiets te zeggen als: "joh Jef, niet vergeten: als je echt in nood bent, moet je de crisisdienst bellen of ons laten bellen", en als ook je psychiater elk gesprek afsluit met dat nog eens te herhalen? Ik zeg niet dat het waterdicht is, maar hoe vaker je eraan herinnerd wordt dát je kunt bellen als je in een crisis komt of dreigt te komen, des te groter is de kans dat je daaraan denkt op een moment dat het daadwerkelijk nodig is. En wanneer jou ouders wel of niet weten hoe slecht het met je gaat.. tja, ik ken natuurlijk jullie relatie niet goed. Ik kan je wel vertellen dat je dit soort dingen écht moet zeggen tegen je ouders, maar dat is waarschijnlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wat je wél zou kunnen doen, is dit probleem voorleggen aan je psychiater. Misschien kan die helpen om dan samen met jou én je ouders een soort noodplan op te stellen, en ik kan me zo voorstellen dat één van de onderdelen van zo'n plan kan zijn dat je ouders jou regelmatig actief vragen hoe het gaat en ook concreet vragen hoe het op dat moment is met je zelfmoordgedachten. Maar in alles kan ik je alleen maar vertellen dat je vooral met je psychiater moet praten, en dáár duidelijk moet maken wat er speelt, hoe je je precies voelt en wat je nodig denkt te hebben. Niet alleen is het bijna onmogelijk voor ons om via internet in te schatten wat er precies aan de hand is, maar wij kunnen ook niet ingrijpen als het mis zou gaan. Jouw psychiater kan dat wél, die kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je tijdens die voorgestelde opname in een omgeving bent waar mensen je continu goed in de gaten houden en die je veiligheid kunnen bieden wanneer dat nodig is.
Jeetje, heb ik gisteren nog twee reacties geplaatst hier, zijn ze verwijderd... niet handig in dit geval. (zal wel aan de links hebben gelegen).

In elk geval ging het erover dat Prozac bij jongeren de neiging versterkt om zelfmoord te plegen. Neem dit alsjeblieft serieus. Geef vooral aan bij je psychiater dat je die gedachten zo sterk hebt.

Verder heb ik een antwoord getypt over de verschillende groepen waarin anti-depressiva worden ingedeeld. Je schreef ergens dat je je afvroeg hoe jij in godsnaam moest weten welk ander middel je zou kunnen gebruiken. Ik antwoordde je dat het echt niet van je verwacht wordt dat jij dat weet, de werking van antidepressiva is ingewikkeld. Dit is echt werk voor de psychiater (als je daarmee geen contact meer hebt, dan is de huisarts degene die je kunt vragen). In elk geval worden antidepressiva ingedeeld in een paar groepen, omdat ze per groep een verschillende werking hebben. Meestal wordt als het ene middel vervelende bijwerkingen heeft een middel uit een andere groep geprobeerd.

Je mag in elk geval nooit van het ene op het andere moment stoppen met antidepressiva, dat kan heel vervelend zijn (spreek uit ervaring)! Je moet deze middelen afbouwen onder begeleiding van een arts (psychiater is ook arts).

Een pasklaar antwoord is er niet, maar dat wil niet zeggen dat er geen uitweg is. Al lijkt het dat je nu geen kant op kunt of geen mogelijkheden hebt, toch zal het moment komen dat je dat wel ziet.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, prozac heeft, net zoals alle medicijnen, het nadeel dat je jouw herstel van jouw vertrouwen in dat medicijn laat afhangen.
Indien jij daar niet bewust mee omgaat en jouw dokter liever medicijnen voorschrijft dan mentale ondersteuning te bieden en/of voor te stellen dan ga jij dat spul blijven nemen tot je andere ongewenste verschijnselen krijgt zoals:
maagzweer,
nierstenen,
hartklachten,
verlamming van oogleden of andere lichaamsdelen
enz.

Het verbaast me niets dat je nu ook te maken krijgt met hetgeen jij irreële angsten noemt.

De keuze is nu echter aan jou om jouw psychisch herstel enkel van prozac te laten afhangen dan wel van jouw natuurlijk vermogen om weerbaarder te worden via diverse leuke (en soms misschien ook minder leuke) mentale oefeningen.

Kijk eens wat vaker naar programma's die op jouw lachspieren werken en sluit je aan bij een groepje levensgenieters die jou helpen om zelf met ludieke ideeën op de proppen te komen.

Ik begrijp heel goed wat het is als je reeds jong 'moet' opboksen tegen dit soort kwellingen, ik heb er zelf ook al mijn mentale krachten voor moeten bundelen om uit die neerwaartse spiraal te geraken doch ik heb altijd geweigerd om anti-depressiva te nemen. Zelfs toen ze me ooit werden voorgeschreven.
Toen ik ze gekocht had heb ik er eentje uit de verpakking gehaald en ik heb er staan naar staren tot er een gedachte voorbij flitste die mij deed beseffen dat ik op dat moment de keuze zou maken tussen mogelijks verslaafd worden aan dat spul of zelf sterker worden via de minder makkelijke weg die mij op termijn echter berinnesterk heeft gemaakt ;-)

Voor mij gaat er niets boven het opwekken van herstelhormonen via natuurlijke weg. Dat kan door intensief te sporten op een terrein dat jou heel goed ligt, dat kan via muziek maken, muziek beluisteren of zelf zingen, dat kan via vrijen, maar ook gewoon door veel en uitbundig te lachen of door extra te rusten op momenten waarop Jij voelt dat er voldoende van Jou is gevergd.

Indien je er klaar voor bent om in jezelf en je eigen herstel-kracht te geloven dan is dit een belangrijk keerpunt in jouw leven. Ik wens het jou van harte toe.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee kerel, over nadelen en bijwerkingen valt zo veel te vertellen dat je al snel het spoor bijster raakt. Ik heb maar één tip: vraag de psychiater het hemd van zijn lijf. Ervaring in familie. Op jonge leeftijd aan de SSRI is niet ongevaarlijk, m.n. toename van zelfmoordgedachten. Regel mensen om je heen, schreeuw het uit dat het serieus is. Neem je ouders mee, of bij twijfel doe een second opinion.

Sterkte!