Heeft prozac nadelen?

Ik ben een jongen van 15 jaar en ben bijna 1 jaar depressief. Ik ben onlangs bij een psychiater geweest en die schrijft prozac uit. Nu vraag ik me af of er naast de tijdelijke symptomen ook lichamelijke schade wordt veroorzaakt. En overige nadelen tijdens het gebruik

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik heb ook heel erg last van zelfmoord gedachtes en steeds meer lichamelijke klachten door de depressie. Tegenwoordig heb ik ook steeds meer irreele angsten

Weet jij het antwoord?

/2500

Jeetje, heb ik gisteren nog twee reacties geplaatst hier, zijn ze verwijderd... niet handig in dit geval. (zal wel aan de links hebben gelegen). In elk geval ging het erover dat Prozac bij jongeren de neiging versterkt om zelfmoord te plegen. Neem dit alsjeblieft serieus. Geef vooral aan bij je psychiater dat je die gedachten zo sterk hebt. Verder heb ik een antwoord getypt over de verschillende groepen waarin anti-depressiva worden ingedeeld. Je schreef ergens dat je je afvroeg hoe jij in godsnaam moest weten welk ander middel je zou kunnen gebruiken. Ik antwoordde je dat het echt niet van je verwacht wordt dat jij dat weet, de werking van antidepressiva is ingewikkeld. Dit is echt werk voor de psychiater (als je daarmee geen contact meer hebt, dan is de huisarts degene die je kunt vragen). In elk geval worden antidepressiva ingedeeld in een paar groepen, omdat ze per groep een verschillende werking hebben. Meestal wordt als het ene middel vervelende bijwerkingen heeft een middel uit een andere groep geprobeerd. Je mag in elk geval nooit van het ene op het andere moment stoppen met antidepressiva, dat kan heel vervelend zijn (spreek uit ervaring)! Je moet deze middelen afbouwen onder begeleiding van een arts (psychiater is ook arts). Een pasklaar antwoord is er niet, maar dat wil niet zeggen dat er geen uitweg is. Al lijkt het dat je nu geen kant op kunt of geen mogelijkheden hebt, toch zal het moment komen dat je dat wel ziet. Sterkte!

Hee kerel, over nadelen en bijwerkingen valt zo veel te vertellen dat je al snel het spoor bijster raakt. Ik heb maar één tip: vraag de psychiater het hemd van zijn lijf. Ervaring in familie. Op jonge leeftijd aan de SSRI is niet ongevaarlijk, m.n. toename van zelfmoordgedachten. Regel mensen om je heen, schreeuw het uit dat het serieus is. Neem je ouders mee, of bij twijfel doe een second opinion. Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100