Wat is de persoonlijkheidsstoornis Borderline precies?

Ik heb 7 maanden geleden de diagnose borderline gekregen, maar ik koppel dat alleen maar aan een "negatief persoontje". En kan het daarom niet accepteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je naast de diagnose ook hulp hebt gekregen.
hier staan al wat goede antwoorden bij waar je misschien wel iets aan hebt
http://www.goeievraag.nl/vraag/borderline-persoonlijkheidsstoornis-vanaf.59888
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkele maanden geleden heb ik die vraag ook ns gesteld n.a.v een tv programma. Misschien dat je die kunt opzoeken,ik hoop net als nelly3 dat je er hulp bij krijgt.grtjs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor jullie interesse door te reageren en jullie steun.

Het beste antwoord

Tja...ik zocht de grenzen op...om ,iets, te kunnen voelen.
Te voelen dat ik besta. Ik voelde mij leeg en hol vanbinnen. Onzichtbaar en ongehoord.
Een gat in mijn ziel ofzo. Was depressief, 5 van de 7 dagen, in mijn jeugd. Geleefd in en met angsten! Door de thuis situatie. Als angsten zo heftig zijn...kan mijn lichaam het niet meer aan...en dan spring ik automatisch eruit.
Dan voel ik niets meer.
Zou ik zo een mes in mijn been kunnen steken...of kunnen vallen...maar ik voel dan helemaal niets. Dissociatie noemen ze dat. Uit je lichaam treden...als overlevings mechanisme. En op de automatische piloot overgaan, zeg maar.
Het nadeel is dat mijn hele lichaam ijskoud wordt. Zelfs mijn ogen zijn ijskoud. Alles. Want de binnenkant is eruit.
Ja, het klinkt erg vreemd..maar het is zo. Ook kan ik last hebben van desorientatie, tijdens zo'n uittreding.
Dan kan ik in mijn straat lopen...en niets herkennen.
ALsof ik daar voor het eerst ben. In een vreemde stad, zo lijkt het. Dat kan 10 minuten duren maar ook 3 uur.
Afhankelijk van hoe snel mijn angst weg gaat.
Extremen opzoeken....van het ene uiterste naar het andere uiterste kunnen gaan. Van het ene moment vrolijk zijn en binnen 1 seconde, het niet meer zien zitten.
Up and Down and Up and Down....
Maar.....een hoop Borderliners..zijn heeel gevoelige mensen. Intelligent, perfectionistisch ( wat ook zijn voordelen kan hebben, heel precies kunnen zijn)
erg snel van praten, denken, reageren, begrijpen, doen.
Dat kan een belemmering zijn....als je met mensen bent die dat niet zijn en kunnen. Die staan voor jou zowat stil, zeg maar. En geduld is ook niet onze sterkste eigenschap.
Door de snelheid...waarin we alles kunnen en willen doen.
Ze zijn ook vaak erg eerlijk. Zeggen wat ze denken.
Zijn dus niet schjnheilig. Zij zeggen...wat anderen alleen maar durven denken. En daar ...krijgen ze dan toch respect voor....uiteindelijk.
Aparte mensen....Borderliners. Het snel zat zijn....met mensen , werk of wat dan ook.
Er moet wel een uitdaging inzitten anders gaan we er niet eens aan beginnen. Of goed of helemaal niet. Maar niet half!
Kop op....jij zal ze nog wel versteld doen staan. En medicijnen....doen mij heel goed. Seroxat...zodat ik niet in al te diepe dalen val en niet al te hoge toppen krijg.
Dat maakt het redelijk leefbaar.
En....mijn hoofd een beetje tot rust komt...want ik denk 48 uur per 24 uur...dan weet je het wel....
Wijze mensen meestal...jij vast ook wel.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: borderline) kenmerkt zich door sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag.

Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk.

Er worden geen verschillende typen borderline persoonlijkheidsstoornissen onderscheiden. Mensen met borderline kunnen echter wel verschillen in de mate waarin ze bepaalde gedragingen hebben (zoals extraversie, neuroticisme).

Toegevoegd na 42 seconden:
dus niet een slecht persoontje, want jij zou het in mindere mate kunnen hebben.
in veel mindere mate zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Acceptatie geeft ruimte om verder te mogen gaan. Je schrijft de diagnose te hebben gekregen en, hoe tegenstrijdig het ook lijkt; met iets dat ik heb gekregen kan ik iets doen of niet doen. Wat je hebt gekoppeld aan een "negatief persoontje" kun je ontkoppelen en gaandeweg ervaren dat je de diagnose borderline hebt, maar niet "bent".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met negatief persoontje heeft het niets te maken. Het is beter dat je uitleg vraag aan de diagnosticus wat een borderline persoonlijkheidsstoornis in jouw geval precies inhoudt. Laat je niet afschepen met een etiketje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft met n negatief persoontje helemaal niets te maken,je hebt er niet voor gekozen maar gekregen.
Je kunt wel stellen dat er wat ongewenste zaken aan kleven in de zin van contacten met anderen.Verder valt er prima mee te leven en elk mens heeft in meer of mindere mate invloeden van ongwenste eigenschappen dus dat zal je omgeving moeten (leren) accepteren en jij zult er mee moeten (leren) leven dat niet iedereen evengoed in staat is om met zoiets om te gaan. Maak het in elk geval niet groter dan het is en probeer het gegeven dat je het hebt zelf te accepteren zodat het ook voor je medemens makkelijker wordt het te accepteren want als je het zelf al niet kunt wat kan en mag je dan van een ander verwachten in alle eerlijkheid.
Leef en geniet van en met mensen die naast die lastige eigenschap jou echte ik kunnen zien en trek je van de rest niets aan want als mensen niet willen of kunnen heeft het geen zin om daar veel energie in te investeren en kun je je beter richten op die mensen die samen met jo iets van het leven willen maken.
Een aantal kenmerken heb je al dus hoop ik dat je snel leert met deze eigen aardig heden om te gaan.
Want zodra jij hebt geaccepteert kan de ander jo houding en reactie ook in dat perspectief plaatsen en het beter en makkelijk accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niets met een negatief persoontje te maken, je kunt er gewoon niets aan doen.

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis. Het is een psychische aandoening die gepaard gaat met onder andere angst, depressiviteit en in de war zijn. Ooit is deze term gelanceerd als 'grens' tussen neurose en psychose. Maar die typering klopt niet. Borderline heeft wel wat symptomen van neuroses en psychoses, maar verschilt er in veel opzichten ook wel van.

Basiskenmerken van borderline zijn impulsiviteit en emotionele instabiliteit. Iemand met borderline gedraagt zich erg impulsief, maar overdenkt de consequenties van impulsieve daden niet of te laat. Die impulsiviteit kan extreme vormen aannemen en zich uiten in criminaliteit en verslaving. Daardoor hebben veel borderliners neigingen tot overmatig alcohol-, drugs-, of medicijngebruik, geldverkwisting, wisselende seksuele contacten en roekeloos autorijden. Eetstoornissen (bulimia en anorexia) komen ook voor.

De emotionele instabiliteit houdt sterke stemmingswisselingen in. Een borderline-patiënt kan plots in woede uitbarsten en kan van het ene op het andere moment heel somber of heel vrolijk worden. Maar zelden voelt zij of hij zich lang achtereen tevreden. Vaak klaagt de persoon in kwestie over leegte, verveling en zelfmoordgedachten.

Mensen met borderline hebben vaak moeite om contacten te leggen en te onderhouden. Ze hebben de neiging om mensen onder te verdelen in ?goede? en 'slechte' en hebben vaak veel intensieve relaties die kort duren: het is alles of niets.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/190/borderline.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed.
Borderline de term zegt het al... op de grens.

Een beetje van dit een beetje van dat maar niet echt een stoornis die ze goed in kunnen schalen.
En omdat ze dat niet kunnen geven ze er de naam borderline aan.

Dus vraag aan je therapeut hoe het precies zit met jou.
Soms weten ze niet hoe ze iemand in moeten schalen en om dat toch geld voor een behandeling te kunnen krijgen moeten ze een keuze maken uit verschillende diagnostische mogelijkheden.
Borderline is dan makkelijk omdat het van veel verschillende stoornissen in meer of mindere mate de verschijnselen heeft.

Dus met deze diagnose weet je eigenlijk nog helemaal niets.
Want er is veel verschil tussen mensen die deze diagnose krijgen.

Wat wel zeker is is dat je gedrag vertoont en gevoelens en gedachten hebt die jij zelf of je omgeving niet acceptabel vind.
Alleen is het altijd al zo geweest dat de omgeving bepaald wat gewenst en ongewenst is.
En dat veranderd met de tijd.
De maatschappij stelt op dit moment hoge eisen en als je daaraan niet kunt voldoen of afwijkend gedrag vertoont ben je al gauw gestoort...

Wees vriendelijk tegen jezelf.
Je bent wie je bent, en dat is ok.

als je met lotgenoten in contact wilt komen of meer informatie en hulp zoekt kijk dan eens op deze site:

http://www.stichtingborderline.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo,

ik heb ook de 'stempel' borderline gekregen en ben er niet blij mee!
ik vergelijk borderline nog steeds met mensen die zichzelf beschadigen en suicidaal zijn.
ik heb het in hele lichte mate en daarom zeg ik het ook nooit tegen mensen.
het is niet belangrijk wat voor naam het heeft!
het gaat erom dat je gelukkig word en in de gezondheidszorg kunnen ze het niet laten om een stoornis/naam/ziekte aan te koppelen.
ik denk doordat ik heel gevoelig en onzeker ben soms wat zwart/wit maar ben niet impulsief en heb verder net zo veel dingetjes die 'gewone' mensen ook hebben.
probeer niet te veel waarde te hechten aan borderline maar zorg dat je gelukkig word en hetzij met hulp of zonder.

liefs Esther

ps:
mijn psychologe zei laatst nog: ,,bijna iedereen heeft borderline als je ze observeert! ''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die vraag had ik vorige week al gesteld

http://www.goeievraag.nl/vraag/borderline-persoonlijkheidsstoornis-vanaf.59888