Waarvandaan komt de menselijke angst voor Aliens?

alsof aliens vijandig zouden zijn of mensen aanvallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi plaatje!

Het beste antwoord

Er zijn echt maar weing films gemaakt waarin aliens,als goedaardig overkwamen.
Alles wat wij weten of lezen over aliens dat moeten wij maar voor waar nemen omdat wij helemaal geen ervaring daar mee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok

Andere antwoorden (9)

De meeste mensen zijn niet bang voor Aliens, die weten tenslotte dat deze niet bestaan. Kinderen echter kunnen wel degelijk bank zijn voor Aliens. Op tekeningen, plaatjes en op televisie zien ze vaak angstaanjagend uit! Hier zijn kinderen gevoelig voor en dat boezemt ze vaak angst in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou te maken kunnen hebben met onze 'superieure' status op aarde... wij zetten alles op aarde naar onze hand, en overheersen gewetenloos alle andere levende wezens, ... het is eigenlijk een soort dictatuur...

En bij elke dictatuur is er altijd de angst om omvergeworpen te worden...dat er op een dag iemand komt die dat niet langer pikt en sterker is dan wij....en die ons net zo gaat behandelen als wij nu de andere op aarde levende wezens behandelen...omdat we eigenlijk best weten dat dat niet deugt...

Op aarde is zo'n levensvorm niet te vinden... maar wie weet op andere planeten wel... of in andere melkwegstelsels...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat we niet kennen en een bedreiging zou kunnen vormen , veroorzaakt een zekere angst die sterk afhankelijk is van de belevingswereld van de persoon zelf.
Persoonlijk ben ik niet bang voor aliens, dat komt mede omdat ik wel door SF. films over dit onderwerp heen kijk.
Eigenlijk zie je alleen in Star Trek zowel goede als kwade aliens, Star Wars gaat over aliens.
De schrik die Orson Wells veroorzaakte met het hoorspel War of the World was legendarisch en rampzalig.
Daarna nog een keer dunnetjes overgedaan door Jeff Wayne en de laatste versie die nog meer tot de verbeelding sprak met Tom Cruise in de hoofdrol.
Samen met Films Alien, Aliens enz.,the 4th of JULY en de eerdere serie" V" laat dat niet bepaald een gunstig beeld achter.
Ik denk dan ook dat dat soort beelden op ons netvlies een deel van de angst veroorzaakt.
Als aliens ons bezoeken , of dat nu mensen zijn uit de toekomst of van een exoplaneet, zullen ze met hun technologie ons zwaar de baas zijn, daar komt het andere deel van de angst vandaan.
Waar we veel meer gevaar van te duchten hebben , een ongedetecteerde meteoor die wel groot genoeg is om de aarde lange tijd onbewoonbaar te maken, althans deels,
doet ons vreemd genoeg minder.
Dat heeft ook weer te maken met oa. Hollywoodproducties waar we een oplossing vinden om ze onschadelijk te maken, in meer of mindere mate.
Over aliens zou ik me maar niet teveel zorgen maken, gekken die aan splijtstof kunnen komen en andere gekken die slim genoeg zijn om daar een bom mee te bouwen zijn een veel grotere bedreiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ook wel een beetje hierdoor:
The War of the Worlds was een hoorspel uitgezonden als aflevering van en Amerikaanse radioprogramma.'Het is in 1938 uitgezonden en was zo realistisch dat men echt dacht dat het waar was.
Mensen schijnen echt in paniek de straat op zijn gerend. Hiervoor kwamen äliens niet of nauwelijks voor in verhalen of sages.

Het uiterlijk van het grijze mannetje met de groene ogen is juist weer pas na het roswell incident opgedoken, daavoor waren er niet echt voorstellingen over hoe ze er zouden uitzien.
Dus tooch een beetje massa hysterie denk ik zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bijbehorende boek is in 1898 geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat staat bij wikipedia ook, maar in die tijd konden nog weinig gewone mensen lezen helaas.
waarschijnlijk uit het feit dat we weten hoe wij ons gedragen naar andere beschavingen toe. Plus het feit dat het bewezen is dat een vredelievende soort uitsterft en de agressieve overleefd. Dat zou dus betekenen dat als er aliens zouden komen, zij de agressiefste van hun beschaving zijn, net zoals wij. Als je daar dus suprieure wetenschap en wapens bij optelt is het wel logisch dat mensen even moeten slikken... Nu is het wel zo dat de kans dat je een piano op je hoofd krijgt vele malen groter is dan dat je een alien tegenkomt! Dat dan weer wel!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is een hele menselijke emotie, die fascineert. Waarom zouden horrorfilms, thrillers en enge SF-films anders zo goed bekeken worden?

Xenofobie, bang zijn voor het onbekende, is iets waar ieder mens tot op zekere hoogte last van heeft. Maar angst heeft ook een functie: het laat je oefenen met situaties die je nog niet kent en die je als bedreigend ervaart. Als je bang bent voor brand, is dat een zinnige emotie, omdat deze angst er voor zorgt dat je er alles aan doet om brand te voorkomen en omdat je zorgt dat je als een speer wegkomt als je huis in brand gaat.

Bang zijn voor Aliens is een beetje onzinnig omdat we nog nooit een alien gezien hebben. Maar kennelijk wel een heel leuk tijdverdrijf, want je kunt het zo gek niet bedenken of een ander heeft het al wel eens bedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die maken we ons zelf wijs. Tot nu toe hebben we daar geen reden voor alleen als je, je zelf gek maakt. Er heeft bij mij nog nooit een slijmerige en met kwade bedoelde Alien op de hoek gestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen de angst voor het onbekende, we weten nou eenmaal niks over "aliens" Wie weet hebben ze veel geavanceerder technologie dan ons en zouden ze onze wereld kunnen veroveren. Maar waar mensen dan niet aan denken is dat ze ook veel goeds voor ons kunnen doen. Ik denk vooralsnog dat het vooral de angst voor het onbekende is in combinatie met altijd van het slechtste uitgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eng omdat we er niets vanaf weten.
Wij zijn zelf de meest intelligente wezens die we kennen.
Als er een intelligenter iets zou bestaan dat ons ook nog eens zou kunnen overmeesteren in aantallen, beangstigd dit ons. Immers weten we niet waar we mee te maken hebben en of we voldoende bewapend zijn om een eventuele onbekende kracht af te weren.

Aldus, slaat de fantasie op hol en soms maakt dat mensen bang. De media speelt er goed op in door aliens mysterieus, wijs en soms ook agressief over te laten komen in films en verhalen.