Hoe komt het dat je sommige negatieve ervaringen blokt in je geheugen, en wat is hiervan de reden?

Ik ben zelf betrokken geweest bij een zwaar auto ongeval. Hoewel ik na de frontale botsing volledig bij bewustzijn was(later gehoord van ambulance personeel) kan ik me hier niets meer van herinnenren. Zelfs niet van een aantal pijnlijke medische handelingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dit herken ik wel. Ook ik heb een auto ongeval gehad en ik heb bij mijzelf het volgende gemerkt:
Direkt na de aanrijding voelde ik een stoot adrenaline door mijn lichaam gaan. Ik voelde geen pijn maar zag de onderkant van mijn voet. Ik was erg rustig en heb de politie en ambulance medewerkers te woord gestaan.
Volgens mij werkt je brein als volgt:

Als je brein iets dergelijks meemaakt dat zo heftig is blokkeert het de herinnering om jezelf te beschermen.
Je aandacht is op andere gebieden gericht nl. het overleven van het ongeval.
Na het ongeval kunnen herinneringen terugkomen. Als je daar last van krijgt neem dan even contact met me op via mijn website.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ervaringen zo heftig zijn, dan wordt het door de hersenen apart opgeborgen. De ervaring is er dus wel alleen kan je er op dit moment niet bij. Het is mogelijk dat het in de toekomst wel kan, al dan niet met hulp van bv GGZ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gedachten gaan op Hold en je lichaam richt zich op overleven.. ik kwam ooit onder een vrachtwagen terecht en weet nog dat ik me realiseerde dat ik onder een rijdende auto lag en dat de voorwielen erg dichtbij kwamen..dat ik dood zou gaan of veel pijn zou gaan krijgen en dat ik moest schreeuwen om anderen te waarschuwen..ik weet dat ik dat heb gedaan maar daarna houden de herinneringen voor een deel op en komen pas terug vanaf dat ik op een bank lag te wachten tot de ambulance kwam............mijn hersenen hebben de confrontatie met de vrachtwagen weggeduwd tot ik weer veilig was.. en pas een half jaar later kon ik beginnen met herinneren om te verwerken..heb daar wel hulp bij gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wat niet kan in jouw beleving, te traumatisch is, dat moet geblokkeerd worden omdat je er niet tegen kan... Als je er wel tegen zou kunnen dan wist je het wel te herinneren... Zo zie je dat de ambulance-broeder het netjes wel kan herinneren en jij niet... Maar ook bijvoorbeeld een toeschouwer zou het te traumatisch kunnen ervaren en dat zou die het wel gezien hebben, maar het zich niet kunnen herinneren... Zo simpel is dat...
Het si dus bescherming van jouw systeem, dat de herinnering gewist is geworden... En ik zeg je dat als je achteraf sterker wordt, dat de herinnering met terugwerkende kracht zou kunnen terugkeren... Maar dan moet je sterker worden en dan gebeurt dat... Dus de herinnering is er nog wel, maar je mag er nu nog niet bij... Dat kan veranderen... Het is aan jou...