Is het écht waar dat je een Budha niet voor jezelf mag kopen?

Of is dit een fabeltje? Mensen zeggen dat als je zelf een budha koopt, dat je dan ongeluk krijgt of dat het dan ongeluk brengt... Is dit onzin of écht waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Het is een fabeltje. Net als overigens het idee dat een boeddhabeeldje geluk brengt als je het krijgt. Vermeng algemeen bijgeloof met een beetje boeddhisme en een hoop pop culture, en dan krijg je dit soort verhalen.

Wat wel waar is, is dat door bepaalde (oosterse) boeddhisten het als beledigend wordt gezien om alleen een boeddhahoofd te hebben/kopen/maken. Maar dat is puur een culturele kwestie.

De boeddha zelf had het waarschijnlijk vooral erg wonderlijk gevonden dat er over de hele wereld beelden van hem zijn, omdat het boeddhisme volgens zijn leer allesbehalve boeddhaverering is.

Maar laat vooral niets van dit je tegenhouden om een mooi boeddhabeeldje, compleet of alleen hoofd, te kopen en een leuk plekje in je huis te geven. Ik vertel het alleen als achtergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide uitleg, +1!

Andere antwoorden (12)

Ik denk dat dat een fabeltje is. Ik heb twee buddha's in huis en beide heb ik zelf gekocht. Het gaat prima met me, geen ongeluk sinds de koop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkklare nonsens. Het is op zich wel mooier als je een Boeddha- beeld van een ander krijgt, maar ach: als het beeld zelf je maar aanspreekt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is onzin. Siddharta Sakyamuni Gautama Buddha had met iedereen het beste voor.
Hij was zelf absoluut geen voorstander van het vereren van beelden en al helemaal niet van een beeld van hemzelf.
Maar ongeluk brengen?
Het is natuurlijk wel leuker er een te krijgen of te geven dan voor jezelf te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ooit wel gedaan maar heeft noch geluk noch ongeluk gebracht! Heb hem alleen voor het mooi.
Dus bijgeloof en onzin,als je maar niet met een Boedha beeld
onder je ene en een zwarte kat in je andere arm en met beide ogen dicht onder een ladder doorloopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je budha koopt voor jezelf is het geluk voor je omgeving,als je hem krijgt zal hij jezelf geluk brengen.Zo is de mythe.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooh, dan moet ik er toch maar eentje erbij vragen voor mijn verjaardag ofzo... Wil zelf ook wel geluk hebben..... ;-)
Volgens de mythe moet je er niet een kopen maar krijgen. Zelf 1 kopen zou ongeluk brengen. Als je er 1 krijgt geeft het je geluk. Maar het blijft een beetje bijgeloof. Ik vindt dat je zelf moet bepalen op je er gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak heeft dit te maken met wat je zelf gelooft. Als je gelooft dat het ongeluk zal brengen als je hem zelf koopt, dan zul je meer letten op alles wat (misschien per toeval) misgaat. Als je gelooft dat een Buddha geluk brengt, dan zul je je meer focussen op zaken die goed gaan. Je gaat er meer op letten. Een ander voorbeeld is als je een geheel nieuwe auto koopt, dan ga je hetzelfde type auto steeds vaker zien op de wegen, gewoon omdat je er meer op gaat letten.
Uiteraard is het leuker om een Buddha cadeau te krijgen, vanwege het feit dat jij er waarde aan hecht en de gever blijkbaar ook. Maar mijn ervaring is niet dat het ongeluk brengt als je er zelf een koopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laatst was ik in een echte zgn boedha winkeltje en las een boodschap over boedha s dat het Westen dit verhaal de wereld heeft ingebracht en dat het Oosten iedereen een boedha geeft ook zichzelf. Het brengt iedereen geluk dus ook jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Boeddha moet je krijgen. Niet kopen.
Je mag wel een Boeddha kopen, maar dan voor een ander. Om weg te geven dus.
(Het is inderdaad Boeddhistisch bijgeloof, en Boeddha zelf heeft er nooit iets over gepredikt).

Maar wat pas ECHT belangrijk is:
Wanneer je een Boeddha in je huis hebt, behandel deze dan met respect: Zet de Boeddha nooit lager dan je eigen hoofdhoogte en zeker nooit op de grond, zorg dat de Boeddha altijd enigszins met het hoofd naar de deur wijst en gebruik de Boeddha niet voor futiele zaken zoals een lampenkap of een kapstok o.i.d.
Dat is veel belangrijker dan het hele bijgelovige verhaal dat een voor jezelf gekochte Boeddha ongeluk zou brengen.

Respect is het enige dat ECHT telt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...gebruik de Boeddha niet voor futiele zaken..." Haha, herkenbaar. Wat mij betreft hoeft niemand heel speciaal respect te hebben voor boeddhabeeldjes, maar er is één incarnatie van boeddhabeeldjes waar ook mijn haren van overeind gaan staan: de boeddhakaars. Heel speciaal respect is niet nodig, maar om nou het hoofd van de boeddha in de fik te steken, dat is weer het ándere uiterste. Ook nooit begrepen waarom iemand dat zou willen doen.
Is een fabeltje... En het is geen buddha... Het is een beeltje meer niet... In feite is het woord buddh beeld in de taal van Buddha... En het ironische is dat Siddhatha Gautama gehamdert dat er geen beelden van hem gemaakt zouden worden... En nu is zijn naam BEELD geworden in de taal van Buddha...

Onzin, je mag het beeld kopen voor een ander en voor jezelf...

Bijgeloof is net zo waar als je er zelf waar-de aan hecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK denk dat je een Boeddha beeldje anders moet benaderen dan alleen maar als 'goed' of 'fout' wanneer je er zelf één koopt of te krijgt en hoe hij, op welke plek, moet staan.

Zie hem, het beeld(je), als een 'instrument' die, wanneer je oog erop valt, je bewust wordt van je eigen leven. Wanneer je hem zelf hebt gekocht is dit hoogstwaarschijnlijk niet gedaan omdat het zo'n leuk beeldje is, maar omdat je er waarde aan hecht.

Jij bent je bewust van jezelf en meer..... Dat maakt dat je als zoekende voorbeelden, motiverende en ondersteunende dingen zoekt die hierbij kunnen helpen. De één zal hiervoor een Boeddha-beeldje kopen terwijl een ander een boek over hem zal lezen, enz... Voor elk wat wils, waar je ook 'mee bezig' bent.

Nogmaals, het gaat niet om 'goed' of 'slecht'. Het gaat erom welke betekenis je er zelf aan geeft. Alles met de bedoeling om te groeien, als mens (ziel) en als medemens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag hem (vaak) NIET uitvoeren, zeker geen oude budha. Zo komt zo'n sprookje in de wereld: de gids wil niet direct zeggen, dat iets niet mag, dus verzint hij een verhaaltje.