Is DSM V (5) al van kracht en welke gevolgen heeft dat voor mensen met een "milde" vorm van autisme?

DSM is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen.
Volgens de DSM IV worden PDD-NOS en Asperger Syndroom gezien als "milde vorm" van autisme.
In mei (nu dus) zou DSM IV opgevolgd worden door DSM V.
Wat ik heb begrepen zou dat veel veranderingen geven in de diagnostiek (en behandeling?) voor mensen met autisme.
Kan iemand me daar meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De grondgedachte van de DSM, een leidraad te zijn voor alle gebruikers, is helaas verworden tot 'het heilige boek', toepasbaar op ieder mens.

De uitbreiding van DSM V, zover ik weet, ligt in de uitbreiding van het autistisch spectrum, zoals jij al aangaf. Dat betekend dat er nog meer labels kunnen worden 'opgeplakt', dus nog meer "ziekten" kunnen worden omschreven, elk met zijn benodigde behandelplan, medicijn en de nodige boeken.

Er is gelukkig nu ook verzet, een ander geluid zeg maar, die de DSM weer in het juiste perspectief willen zien. Als hulpmiddel en niet als steekhoudend bewijs voor...

Natuurlijk, vele bedrijven spinnen er garen bij [farmacie, zorgverzekeringen, enz] maar waar het eigenlijk om gaat is uit het oog verloren: het individu. Het moet meer toegespitst worden op de individuele mens. Het verkeerde gebruik van de DSM maakt die mens eerder ziek dan dat deze hem helpt. (Is dat misschien de reden van uitbreiding van de DSM?)

Zie voor een kritische benadering de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Ik heb de bron gezien: interessant!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mede vanwege je bron, die ik zeer interessant vond, heb ik jouw antwoord als beste gekozen.
Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Er komt één categorie ASS i.p.v. syndroom van Asperger, PDD-NOS etc. Taalachterstanden zijn geen uniek kenmerk meer binnen ASS en verder wordt onderscheid gemaakt in mate van hevigheid. In de toekomst zal uitwijzen hoe de handboeken gehanteerd gaan worden.