Wat is een DISC profiel en wat kun je ermee?

Wat kun je eruit opmaken en hoe helpt het je in de omgang met anderen?

Waar kun je het laten opmaken of jezelf (online) testen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Annswers
13 jaar geleden
coole avatar! Doet me denken aan een quote van Harry: "is het dure champagne?" hahaha

Het beste antwoord

DISC is een persoonlijkheidsanalyse die:
- inzicht geeft in je gedrag en je motivatie
- inzicht in gedrag en motivatie van de ander.

Er zijn verschillende tests voor:
- individueel gebruik (persoonlijkheidsprofiel)
- partnerrelaties (partnerprofiel)
- werksituaties (functieprofiel)

Disc staat voor:
D staat voor Direct, Dynamisch
I staat voor Inspirerend, Interactief
S staat voor Stabiel, Sociaal
C staat voor Correct, Consciëntieus

De uitslag van het DISC profiel geeft inzicht in de sterke kanten die ingezet kunnen worden in de gekozen situatie, waardoor er nog meer vanuit de kracht gewerkt kan worden.
Daarnaast geeft het inzicht in de verbetermogelijkheden, om sterker te worden.De DISC-analyse maakt tevens een onderscheidt in:
- Wie bent u daadwerkelijk,
- Wat er gebeurt wanneer u onder stress komt te staan,
- Wie u denkt dat u bent (het masker).

Er zijn veel bureaus die de DISC-test aanbieden, ook online. Hieronder staan er een aantal, maar je vindt er vast meer door te zoeken op "coaching" en "D I S C" (google).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Disk profiel geeft de verhoudingen weer tusseen arbeidsgerichteid en mensgerichtheid. Dit zowel in de actieve- danwel in de passieve zin. Hieruit krijg jeeen beeldvorming van de persoon (of jezelf) en kun je je van heiruit eventueel verder ontwikkelen/ ontplooien. Oftewel voortbouwen op je sterke punten en je zwakke punten ontwikkelen.
In de kleine assessmentgids (Wim Bloemers) wordt hier wat verder op ingegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het geeft op een eenvoudige wijze inzicht in de verschillende gedragsstijlen van een individu. Met andere woorden; hoe gedragen we ons en hoe reageren wij op onze omgeving.

Met behulp van een vragenlijst worden deze verschillende voorkeursstijlen in kaart gebracht en verwerkt tot een DISC profiel. Elk individu is uniek en dat maakt ook dat elke uitslag uniek is. Je kan bepaalde voorkeuren hebben maar bij iedereen werkt dat anders.

Een DISC profiel bestaat uit:
- Gedragsgrafieken welke jouw kleurenprofiel weergeven;
- Een teamweb, welke jouw positie in het web weergeeft en toelicht;
- Treffende omschrijvingen met betrekking tot jouw voorkeur in gedrag en communicatie;
- Een duiding van jouw mogelijke kwaliteiten en hoe je deze optimaal benut;
- Mogelijke ontwikkelpunten en valkuilen;

Het profiel is gebaseerd op het DISC model. Het is opgebouwd uit twee assen:

X-as – introvert versus extravert
Y-as – mensgericht versus taakgericht.

Door deze assen te combineren krijg je de vier kwadranten van DISC. Elk kwadrant staat voor een letter en wordt gekenmerkt door een bepaalde kleur. Ze staan voor:

Dominantie (rood) – Hoe gaat iemand om met uitdagingen en problemen?
Invloed (geel) – Op welke wijze wordt een ander overtuigd?
Stabiliteit (groen) – Hoe reageert iemand op veranderingen en tempowisselingen?
Conformisme (blauw) – Hoe gaat iemand om met regels en procedures?

Iedereen heeft elk van deze vier DISC kleuren in meer of mindere mate in zich. Het DISC profiel geeft inzicht in de voorkeuren van iemand en dus ook wat de sterke en mogelijke ontwikkelpunten zijn.

Daarnaast geeft het inzicht in welke manier van communiceren bij je past en wat op welke wijze je het prettig vindt om samen te werken. Het is een toegankelijk instrument om inzichtelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is.

De kleuren zorgen voor een uniforme taal die gebruikt kan worden binnen verschillende vakgebieden.
een jaar geleden