is lucide dromen erfelijk?

sommige mensen kunnen van af hun geboorte af al lucide dromen andere moeten het aanleren. is dit erfelijk of niet? en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe dat komt en of het erfelijk is. Het komt volgens mij ook voor dat kinderen 'vanzelf' lucide dromen maar dit later verleren.

Het antwoord op je vraag kan ik je dus niet direct geven, maar misschien kun je het vinden op de onderstaande site. Er is ook een forum waar je waarschijnlijk wel antwoord op je vraag kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zelf ben ik al bijna een jaar online op die site en idd zij hebben een hoop gespeculeerd.... alsnog bedankt.

Andere antwoorden (3)

Je dromen beïnvloeden
Volgens Spoormaker is het mogelijk om te beïnvloeden wat je ’s nachts droomt. Dit kan tijdens dromen waarin je beseft dat je aan het dromen bent. Dat worden ook wel lucide dromen genoemd. Spoormaker hoopt met zijn onderzoek naar lucide dromen mensen met nachtmerries te kunnen helpen. Tijdens een lucide droom heb je door dat alles om je heen verzonnen is. Als je dat eenmaal door hebt, kun je sturen waar je heen wilt gaan met je droom. Zolang je gelooft dat iets kan in je droom, dan gebeurt het ook.
Spoormaker heeft oefeningen ontwikkeld waarmee je beter in staat bent de inhoud van je dromen te sturen. Het is namelijk niet makkelijk om controle te houden. Veel aspirant-lucide dromers worden zo opgewonden over het feit dat ze door hebben dat ze dromen, dat ze gelijk wakker worden. Het is dan ook de truc om kalm te blijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet, maar het komt wel in families voor, want bewustzijn is voor een gedeelte aangeleerd en voor een gedeelte aangeboren...

Niemand droomt vanaf zijn geboorte, dus dat klopt niet...

Lucide dromen moet je verdienen, zo zeg ik dat altijd... Het is een kadootje... Als je alles wilt zien in dit leven en je wilt dat ook graag, dan krijg je het kadootje van lucide te dromen... Maar het kan ook een last zijn, want makkelijk is dat niet altijd, te weten dat je droomt...

Er zijn ook cursussen voor om te leren lucide te dromen en is in feite heel simpel te leren...

Maar het is niet erfelijk, totaal niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het, net als met bijna alles, een combinatie is van aanleg en opvoeding.
Sommige mensen doen het uit zichzelf, anderen hebben er een zeker talent voor, en kunnen het ontwikkelen. Weer anderen lukt het gewoon echt niet, hoe hard ze het ook proberen.

Ik heb mijn kinderen al jong geleerd dat ze zelf de baas zijn in hun eigen dromen en dat ze in hun dromen alle monsters kunnen laten doen wat ze willen. Ze hebben het dan ook al vanaf dat ze gingen begrijpen wat ik zei, allebei gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel handig, want ze hebben echt nooit nachtmerries!!!