Hebben mensen die liegen altijd de zelfde trekjes of worden die trekjes gemaakt door je omgeving?

Iemand die liegt kijkt bijvoorbeeld altijd ff met zijn ogen naar rechtsboven (niet op waarheid berust)
Is dit dan in heel de wereld gelijk of zijn de trekjes die mensen krijgen als ze liegen enorm verschillend per cultuur/omgeving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er bestaat geen predispositie voor liegen. Mensen gaan vaker liegen als ze daar in hun verleden succes mee hebben behaald. Het liegen wordt dan positief bekrachtigd. Dit is dus aangeleerd. Wat betreft de blikrichtingen. Het naar rechts boven kijken betekent niet per se dat iemand de waarheid niet spreekt, maar dat hij zijn gedachten creëert - hij denkt aan iets dat hij niet eerder gezien heeft. Dat kan betekenen dat hij iets verzint, maar dat hoeft niet. Wil je daar meer over weten, zoek dan naar eye-accessing-cues. Deze kunnen per persoon verschillen, het is zover bekend niet cultureel verschillend (bijvoorbeeld dat Arabisch sprekende mensen die van rechts naar links schrijven ook een ander blikpatroon hebben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet iedereen heeft een trekje, het feit is als je een leugen ter plaatsen verzin denken je hersen hier iets langer overna dan normaal, wellicht kijken de ogen naar rechts omdat je er erg lang overna moet denken. De meeste mensen hebben een trekje maar dat is heeeel klein. Er zijn speciale mensen die hierop trainen en zo snel kunnen zien of iemand liegt, dit is echter heel moeilijk.

Als iemand een leuge al volhoudt voor jaren is de persoon zelf gaan geloven dat het echt zo is, hierdoor is de reactie het zelfde geworden als bij een normaal antwoordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit heeft niks met cultuur te maken, het is een reactie van de mens. Echter kunnen bepaalde mensen anders kijken als ze nadenken, maar soms moet iemand ook goed na denken over de vraag.

Je kunt makkelijk een leugen ontdekken door makkelijke vragen te stellen.

Bijvoorbeeld:
Een agent houdt je aan, jij bent zenuwachtig u heeft namelijk drugs in de auto. De agent vraagt het volgenden: Heeft u wapens in de auto? Is de auto gestolen? Drugs? Tanks? bent u onder invloed.

U bent aan het liegen en reageert snel met nee en, omdat u liegt ziet u niet in da Tanks een achterlijke vraag is omdat u zichzelf dwingt niet uit uw geheugen te praten maar wat u ter plaatsen bedenkt. Dit is trouwens echt uitgevoerd door politie agente in america.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lichaamstaal van iemand die een leugen vertelt, is universeel. Het gebeurt onbewust.
Daardoor is liegen het gemakkelijkste door de telefoon, zodat je lichaamstaal niet geobserveerd kan worden. Want we weten wel, dat ons lichaam ons verraadt, maar niet precies hóé.

Verpleegsters, dokters, en sommige politici hebben zó vaak met leugens-vertellen te maken, dat ze hun lichaam zodanig in bedwang hebben, dat het die onbewuste signalen niet meer afgeeft, of zó weinig, dat je er een studie van gemaakt moet hebben om de leugen-lichaamstaal evengoed nog waar te nemen, omdat hier de signalen véél subtieler zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in kan bij een cultuur beleeft zijn om iemand aan te kijken, in sommige culturen is dit juist weer onbeleefd.

iemand die liegt zal willen benadrukken dat hij de waarheid vertelt, en kan je juist aan gaan kijken als dat in de cultuur gewoon of netjes is.
het kan dus van cultuur tot cultuur verschillen.

iemand die liegt moet zich erg concentreren op wat ie zegt. het moet in het plaatsje passen waarbij je met veel details rekening moet houden. bij vervolgvragen moet je jezelf ook uit de situatie kunnen redden.

sommigen mensen worden nerveus van het liegen en kijken naar beneden, sommingen moet zo nadenken dat ze naar boven kijken, weer anderen gaan friemelen met hun handen, sommigen wippen met hun voet of been enz
iemand die de waarheid spreek maar verlegen of nerveus is kan exact hetzelfde doen.

het is dus zowel cultuurgebonden als persoonsgebonden.
maar je kan niet zien of iemand liegt om 1 onderdeel van een breed aspect uit te lichten door puur en alleen naar het gedrag te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je eerst de leugenaars in verschillende categorieen splitsen en dan kun je BINNEN zo'n categorie kijken of ze een beetje hetzelfde reageren.

Ik zou ze indelen in:

1) gelegenheids leugenaars door de omstandigheden gedwongen die zich al schuldig voelen voor de leugen er geheel uit is.

2) leugenaars die vooral liegen omdat ze het leven voor zichzelf mooier willen maken

3) keiharde doortrapte leugenaars die liegen geen enkel probleem vinden

1) is volgens mij overduidelijk en ook overal hetzelfde, die doen ongemakkelijk, gaan snel of hakkelend praten, herhalen zichzelf en HOPEN eigenlijk dat je het ontdekt, en dat je medelijden hebt

2) is al lastiger, als je ze niet kent denk ik niet dat ze zich verraden door veel trekjes, het gaat je meer opvallen door de onderwerpen

3) is volgens mij bijna niet te herkennen (al maken ze er nog zoveel tv programma's over met specialisten hierin). Net zoals sommige mensen aanleg hebben om prachtig te presenteren of te spreken in gezelschappen hebben volgens mij anderen aanleg om "prachtig" en onherkenbaar te liegen