Waarom doen sommige mensen hun hand voor hun mond als ze lachen om een erg grove grap?

ik doe het zelf ook wel is, als ik erg moet lachen om iets wat ik eigenlijk ook wel zeilig vind. maar waarom doe je dan je hand voor je mond?

voor de duidelijkheid onderstaande vraag is op een andere manier gesteld

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/mensen-erg-lachen-houden-hand.243970

en gaat over heel erg hard lachen, en daar geven de antwoorden aan dat je niet je mond helemaal wil open laten.

mij gaat het dus om grappen of filmpjes die je eigenlijk te grof vind of ook wel zielig waarna dit automatische in werking treed, als je toch moet lachen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je iets zielig of erg vindt waarom lach je dan erom? Blijkbaar vindt je het toch grappig. Think about it ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mastha precies daarom de vraag. ik vraag me dus af of het is omdat je jezelf echt wil corrigeren of puur aangeleerde sociale conventie. in het laatste geval is het op het schijnheilige af. in het eerste geval kan jezelf tot de orde roepen door erover na te denken.

Het beste antwoord

De hand voor je mond gebeurt onbewust bij vrijwel iedereen. Bij hevige schrik en ook bij lachen. Ook bij huilen hebben we die neiging, alleen bedekken we daarbij vaak onze ogen ook, of het hele gezicht. Zodra je je verspreekt of iets vertelt dat je niet wilde vertellen, zo'n 'oeps' moment, dan doe je het ook.

Het heeft te maken met onze sociale omgeving. We zien het als een soort sociale fout. De hersenen zeggen "blokkeer die mond, leg jezelf het zwijgen op en voorkom dat je nog meer zegt". Hiermee is het allemaal ooit begonnen en in de loop van de menselijke evolutie is dat gebaar uitgebreid tot elke sociale fout.
Je hebt een glas laten vallen, je bent een afspraak vergeten...hand voor je mond.
Daarna volgt weer een stap; Ik zie dat een ander iets fouts of stoms doet; hand voor je mond.
Dan heb je het over inlevingsvermogen, empathie en wordt het een soort plaatsvervangende schaamte.

Een emotie werkt onafhankelijk van het verstand en voordat je verstand rationeert, heb je in een split second al de emotie als bijv. schrikken en automatisch gaat je hand naar je mond. Je wilt hiermee zeggen;" verontschuldiging, vergeef me ik heb een fout gemaakt'.
Ook al heb je die fout niet zelf gemaakt, ons brein ervaart het wel zo en in de loop der tijd is er een sociale boodschap bij gekomen; ik vind dit wel erg hoor.

Het is een dermate universeel gebaar geworden dat het als het ware verankerd zit in de genen. Zelfs al zou je helemaal alleen opgroeien in een klein kamertje, zit het in je. Het behoort het tot het arsenaal aan communicatiemiddelen die je tot je beschikking hebt zoals lachen, huilen , schrikken, dreigen, handen schudden enz.
Dit laatste is ook ooit ontstaan waarschijnlijk door de apen;'" Ik geef je mijn hand, ik ben zonder wapens en zonder agressie". Men doet het ook overal.

Bij schaterlachen doen we het namelijk niet. Dan slaan we op de knieën en sperren de mond wijd open. Dat komt omdat dit een lach is die gewoon komt en waar iedereen van harte uitbundig meelacht. Je hebt dan niet onbewust het idee een sociale fout te maken.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima uitgebreid antwoord +
amc
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hele goeie!!

Andere antwoorden (4)

Het is de combinatie van lachen en een hand voor je mond doen vanwege iets ergs, wat je normaal ook doet als je niet moet lachen en iets ergs ziet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Theorie en aanname:

Waarschijnlijk zal het breineffect wat zorgt voor de lach of eerder zijn of overheersen (zal verschillen per persoon per onderwerp), daarna zal pas de realisatie zijn dat het eigenlijk ook erg is. Doordat dit in een split second gebeurt lijkt het een ding, terwijl het twee verschillende handeling/uitingen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je voelt je een eigenlijk beetje gegeneerd om daarom te lachen, dus daarom doe je dat stiekem - met je hand voor je mond.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar dacht ik ook eerst aan, maar ik zou het ook doen en ik geneer me niet om om iets keihard te lachen, maar dan kan het bij mij en andere ook nog gewoon kopieergedrag /aangeleerd gedrag zijn. Altijd leuk om hierover te theoretiseren :D.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat niet om generen om keihard lachen maar om generen om lachen om iets grofs of zieligs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook menno, ik geneer me niet bewust over iets wat je als keihard(grof/zielig) kan zien en daarom te lachen. Niet om het daadwerkelijke volume, wat overigens ook bekend staat als een van de hardere :D.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het woord had keihards moeten zijn in de eerste reactie ipv keihard.
Lichaamstaal is een zeer complex gebeuren en het is eigenlijk nog niet goed bekend, of dat (deels) aangeboren is of alleen aangeleerd. Het zijn handelingen, die het individu meestal onbewust doet, hoewel je sommige ervan ook bewust kunt doen danwel kunt leren veranderen.
Gevoelens zijn moeilijk onder woorden te brengen. Door middel van (onbewuste) lichaamstaal kunnen we duidelijk maken wat we precies bedoelen.

Naar mij idee is dit hand voor de mond slaan aangeleerd gedrag en al op zeer jonge leeftijd - als baby - d.m.v. spelletjes van volwassenen.
Als volwassenen iets geks doen bijvoorbeeld, bij een baby om hem te laten lachen (volwassenen doen dan de gekste dingen om een baby aan het lachen te krijgen), dan slaan ze na dat gek doen de handen voor de mond in de zin van "stoute mamma/ pappa/volwassene". Op latere leeftijd kan een kind dat gaan nadoen en op die manier wordt het een onbewuste gewoonte. Als je iets raars /stouts /mafs /grappigs ziet wat eigenlijk niet hoort, dan sla je de handen voor de mond.

Interessant gegeven betreffende lichaamstaal vond ik:
"In zijn onderzoek naar menselijke communicatie vond Albert Mehrabian, psycholoog aan de universiteit van Los Angeles, in de jaren zestig bij Amerikanen dat vooral communicatie van emoties via lichaamstaal verloopt: 55% van die communicatie bestaat uit lichaamstaal, 38% door de stemklank en 7% door middel van woordenn."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaamstaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Goed verwoord +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"en 7% door middel van woorden." Dat kan toch nooit, zo zou je dus nooit iets fatsoenlijks kunnen communiceren via puur woorden. Als ik zeg, en jij leest dus alleen woorden. Ik ga ff naar de supermarkt en haal ff een krat bier, twee flessen cola en een liter schoonmaakazijn, moet jij ook nog wat? (lijkt me een zin die in het echte leven ook zo gezegd zou worden). Nu zou jij dus of niet begrijpen waar ik heen ga, wat ik mee neem of de hoeveelheid. Nou weet ik dat er heus wel eens misgaat in een internetdiscussie, maar dat is niet 93% van de keren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Allereerst: ik heb deze tekst gekopieerd uit wikipedia, dus als het niet klopt, dan distantieer ik mij van enige vorm van verantwoordelijkheid LOL. Wat ik lees uit die tekst is, dat het hier gaat om communicatie van emoties, dus gevoel. Gevoelens /
emoties zijn niet makkelijk in woorden uit te drukken, vandaar die 7% en dat 55% van die communicatie betreffende emoties bestaat uit lichaamstaal en 38% door de stemklank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ls ik de tekst van Mrtomaat zou lezen
Quote"Ik ga ff naar de supermarkt en haal ff een krat bier, twee flessen cola en een liter schoonmaakazijn, moet jij ook nog wat? (lijkt me een zin die in het echte leven ook zo gezegd zou worden). "
Zo ik inderdaad niet weten wat hij bedoeld.
Zegt hij dit gemeend (hij gaat daadwerkelijk naar de winkel)
Zegt hij dit kwaad (omdat ik niet geweest ben)
Zegt hij dit vrolijk (omdat hij zeer graag gaat naar de winkel en ik hem dat plezier niet mag)
Zegt hij dit op een vragende manier ( in de hoop dat ik zou meegaan)
Zegt hij dit op een frustrerende manier (omdat hij zijn laatste geld moet opnemen)
Schrijft hij dit als vlaming of als Nederlander ( Gezien het enorme groot verschil in taalgebruik).
Geschreven woorden geven inderdaad weinig info. Daarom zijn er goede schrijvers die ook de andere info in hun teksten brengen Om een ander vb te geven
@ Mrtomaat "Mrtomaat, onnozel manneke"
Graag uw reaktie hier op, als je dan toch uit de tekst kunt opmaken wat ik wil zeggen
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Robert: m.a.w. gevoel/emotie kan je niet makkelijk uitdrukken in woorden. Woorden zijn daarvoor te beperkt. En dat had ik ook in mijn reactie al geschreven, dus bedankt voor je uitgebeide uitleg daarvan. Betreffende "Mrtomaat, onnozel manneke":

Betekenis onnozel:
1) Abderitisch 2) Afgestompt 3) Arm van geest 4) Argeloos 5) Achterlijk 6) Absurd 7) Breinloos 8) Belachelijk 9) Bête 10) Dwaas 11) Daas 12) Dom 13) Dazig 14) Ezelachtig 15) Eenvoudig 16) Eendachtig 17) Flauw 18) Futiel 19) Geesteloos 20) Gek 21) Groen 22) Hersenloos 23) Halzerig 24) Innocent 25) Imbeciel 26) Idioot 27) Kalm en verstandig
http://www.encyclo.nl/begrip/onnozel Betekenis manneke:
1) Dier 2) Kleine man 3) Kereltje 4) Koosnaam voor echtgenoot 5) Persoonsbenaming 6) Vogel 7) Ventje
http://www.encyclo.nl/begrip/manneke Daar maak ik uit op, dat je de tekst van MrTomaat niet al te hoog hebt zitten. De enige positieve betekenis van onnozel van de 27 genoemde is "kalm en verstandig"....
En ook het woord "manneke" ervaar ik als behoorlijk denigrerend.
Was dat wat je wilde "zeggen"?.... dat zal je niet lukken, want je kán niks zeggen op GV....
Dus je bedoelde schrijven?
Kortom, na een lang verhaal: is dat wat je bedoelde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb over het woord emoties heen gelezen. Dus reactie slaat alleen op het woord communicatie. My bad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
De mond is een bron aan informatie over iemand zijn gemoedstoestand. Daaraan kan men sterkte maar ook zwakte laten merken. Hetzelfde geld ook voor de ogen.
De hand voor de mond is louter het verbergen van emotie, die een gevaar met zich mee kunnen brengen.
Bv er struikelt iemand wat een lach bij uzelf teweeg brengt.
Persoon in kwestie ziet dit, komt op u af en geeft u een klap op de neus.
Volgende persoon struikelt, weer komt die lach naar boven maar ook de pijn aan uw neus, met als resultaat dat je uw lach verbergt.
Het kan ook over schaamte gaan. Iemand vertelt een jodenmop over een concentratiekamp Weer die zelfde lach, maar ook de beelden van de holocaust die naar boven komen. ook hier komt ook weer die pijn aan uw neus naar boven, want het kan zijn dat er een jood in de buurt is,
Soms is een lach ook een moment waar je u kwetsbaar opstelt, soms zijn je ogen gesloten, een moment voor de vijand om toe te slaan. inderdaad weer op die neus.
Soms lach je voor niets waardoor de mensen gaan denken dat er een hoekje af is. Wat logisch zou kunnen zijn na al die klappen op je neus.
Allemaal redenen om die lach te verbergen.
Allemaal overblijfselen van ons oerinstinct.Dit wordt niet aangeleerd maar zit in ons brein vastgebakken.
Reden ook waarom we gaan vluchten bij gevaar, als we elkaar vastnemen beginnen over en weer te wiegen.
Allemaal oerinstincten die de mensheid geholpen heeft om te overleven.

Een man en een vrouw zitten samen op een stoel.
Naar beiden wordt er iets gegooid. De man doet de benen toe, de vrouw doet de benen open.
Dit heeft te maken met een automatisme,omdat de vrouw met een rok het oppervlak,om iets op te vangen,vergroot door de benen open te doen, terwijl de man juist zijn benen moet toe doen vanwege de broek.
De dames doen ook de benen open wanneer zij een broek aan hebben.

Robert