Hoe ontstaat een verslaving waar geen verslavende middelen aan te pas komen?

bijvoorbeeld: internetverslaving, gameverslaving. enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt verslaafd raken aan dingen waar geen middelen of spel of computer aan te pas komt!
Sommige mensen zijn verslaafd aan sport (maken eigen endorfine aan) pijn, sex, bepaalde handelingen, geuren
je kunt het zo gek niet verzinnen.
Verslavende middelen staan er om bekend snel (lichamelijke) verslaving op te wekken, maar de verslaving komt in wezen UIT JEZELF.
Daarom kun je ook aan niet verslavende middelen verslaafd raken op een wijze die gewoontevorming overstijgt.
Eigenlijk is het een vlucht-systeem, om je van de werkelijkheid af te zonderen en je lichaam leert dan je te belonen met prethormonen die op zich zeer verslavend kunnen zijn.
Naarst dopamine, serotonine, endorfine,adrenaline, oxytocine zijn er nog een heel regiment hormonen die je zelf aanmaakt en je kunt jezelf conditioneren om dat onder bepaalde omstandigheden te doen.
Dit is het eigenlijke mechanisme, training om je lichaam aan te zetten , hormonen vrij te geven die op dat moment eigenlijk niet adequaat zijn.
Je kunt het verslaving noemen als het je functioneren gaat belemmeren en dat kan al snel.
Het kan heel gevaarlijk zijn (aanzetten tot het nemen van risico's) om de kick te krijgen.
Het gevaar schuilt hem -als het niet om opgedrongen verslaving gaat, zoals in de vrouwenhandel wel gebeurt-
hen dus in jezelf en als je dat niet wilt, moet je pogen te zorgen dat leuke dingen geen obsessie worden.
Dat kan tegengegaan worden door zuivere liefde te hebben en te koesteren voor jezelf EN in liefst gelijke mate
je medemens. dat maakt echt gelukkig, verslaving doet dat per definitie NIET.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er een keer aan beginnen en het zo leuk of interessant vinden, dat je er niet meer mee kunt stoppen.
Het gaat om de kick en als die erg groot is ligt een verslaving op de loer.
Ik denk, dat die verslaving op dezelfde manier ontstaat als bij verslavende middelen.
Begin eraan, krijg een geweldige kick en je bent verkocht. Je moet er wel gevoelig voor zijn, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die LK7;

Elke verslaving heeft zijn middel; in de gevallen die jij noemt zijn het internet en de games het middel. De verslaving is dan alleen niet lichamelijk maar psychisch. Verslavende effecten van de middelen zijn per persoon verschillend; er zijn genoeg mensen die alcohol drinken of een jointje roken zonder verslaafd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 mnd geleden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaat-verslaving.39879

Verslaving ontstaan door gewoonte en gewenning.

Vooral bij de dingen waar je geen lichamelijke kick van krijgt, maar die je op bepaalde tijden gewoon bent te doen.
Dat heet dan pas verslaving, als je je naar gaat voelen
als je zonder dat moet.
Als je bijvoorbeeld ook op vakantie niet zonder internet kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige mensen krijgen van internetten, shoppen etc. weldegelijk een kick/gelukkig gevoel. Het lichaam maakt dan endorfine aan, dit staat gelijk aan een soort drugs(maar dan in andere doseringen). Deze stof, samen met het eerder behaalde gelukkige gevoel. zorgen voor de verslaving. het is dan niet zo dat je altijd dat gelukkige gevoel ervaart. als je 1x super gelukkig wordt van dat prachtige tasje in die superuitverkoop. kan je daar gelukkig van worden. als je dan een keer niet gelukkig bent, ga je op zoek naar datzelfde gevoel als met dat tasje. soms lukt dit, soms niet. als je dan zo op zoek blijft naar dat gevoel: voila, verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de DSM is zonder middelen geen spraak van verslaving, maar dwangsstoornis.
En ik me juist herinner heeft het iets met de Dopamine (een neurotransmitter in onze hersenen) te doen. Als je iets doet wat je blij maakt wordt Dopamine vrijgezet. Met middelen, of in dit geval overmatig doen van een activiteit ofzo, verandert het systeem zo dat Dopamine alleen wordt vrijgezet (of veel meer wordt vrijgezet) bij waar je verslaaft van bent, dus je moet dit echt doen om blij te zijn.

Bij middelen weet ik verder nog dat die ook de structuur van het hersen veranderen, zo dat je minder de mogelijkheid hebt echt nee te zeggen tegen waar je verslaafd naar bent.
En het hersen heeft een 'want' en een ' like' systeem. Drugs beinvloeden het 'want' systeem, zo dat je zelf nog meer wilt van de drugs zelf als je het effect van de drugs eigenlijk niet meer echt leuk vindt.
Of dit zonder middelen ook werkt weet ik niet zeker, maar ik denk wel, als ook niet in dezelfde mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat dan eigenlijk wel een echte verslaving dan? in de volksmond word het inderdaad wel vaak zo genoemd. Het zou dan betekenen dat ik zelf zeer zwaar verslaafd zou zijn aan kauwgom kauwen. ik vind het lekker ik vind het fris en ben er zelfs zo erg aan toe dat ik grootverpakkingen haal bij de groothandel en bloed chagerijnig kan worden als ik ergens heen ga en ik vergeet een pakje in mijn tas te stoppen.
Ik wil zelfs snachts nog wel kauwen op kauwgom. maar dan wel altijd van het zelfde merk en de zelfde smaak en kleur. Aan andere kauwgom heb ik geen behoefte. Dit lijkt inderdaad een verslaving maar toch zitten er volgens het internet en de fabrikant geen verslavende middeltjes in verwerkt. Dus waarschijnlijk heb ik gewoon een enorme drang naar kauwgum. extreme behoefte misschien. Omdat ik het al zowat 20 jaar heb is het een gewoonte geworden voor mij. Mijn hersenen weten niet beter haha En ik denk dat je bij fanatieke internetters of gamers dus ook niet echt van een verslaving kan spreken maar gewoon van een enorme behoefte zeg maar . Die, vind ik ,wel degelijk de verschijnselen van verslaafd gedrag vertonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de-personalisatie!