IK denk heel erg. Ik moet meteen denken aan het onbewuste. Vandaaruit handelen we procentueel gezien zoveel meer als van uit ons bewuste.. schijnt. En dat in combinatie met het feit dat we gewoontedieren zijn die herkenning een feest vinden kan ik me zo voorstellen dat we in ons gedrag erg systematisch te werk gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gedrag is in hooge mate systematisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je eenmaal iets gedaan heb verlang je er soms naar terug en doe je het nog eens. In zoverre is het wel systematisch. Als je bijvoorbeeld in een onbekende stad bent en je komt daar later weer, dan zoek je de plaatsen en referentiepunten waar je bent geweest op omdat je deze in je geheugen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer gedrag voortkomt uit de gedachten-stroom (overtuigingen, manipulatie, de wens dit of dat te zijn en blokkades) is het geheel systematisch.

Gedrag voortkomend uit zelfkennis (Ik ben!) is natuurlijk en niet systematisch.
Natuurlijk en 'eigen' gedrag kenmerkt zich door een afwezigheid van angst ("wat als.. ") en hoop (" maar wat als ik ..").