Wanneer is liefde op het eerste gezicht mogelijk?

Is dit alleen mogelijk wanneer beide partners volledig met elkaar betrokken zijn en niet kunnen worden gestoord door derde en moet er ook van belang zijn dat beide niet in situatie zitten wat een stoor zender kan zijn?

Volgens mij is het namelijk best mogelijk maar moeten er dan heel veel factoren zijn weggeruimd.
En wat wordt er eigenlijk verstaan onder liefde op het eerste gezicht?

We kunnen in één seconde namelijk al zien of we ons aangetrokken voelen tot die persoon, innerlijk en uiterlijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Liefde op het eerste gezicht bestaat natuurlijk eigenlijk niet echt ; liefde vat je op voor een persoonlijkheid, een karakter, een totaalpakket van een mens, en op het eerste gezicht kun je die onmogelijk inschatten.
Wel is er regelmatig sprake van aantrekkingskracht of lúst op het eerste gezicht; niet zelden de eerste stap van verliefdheid die uiteindelijk kan leiden tot een echte liefde. Dan zie je iemand, en je denkt meteen : wow, daar zou ik morgenochtend wel naast wakker willen worden. Dat is natuurlijk puur uiterlijk en gevoel. Al kan iemand die je al een poosje van een afstandje hebt kunnen aanschouwen ook karaktertrekjes hebben getoond die je bevallen voor een wat gedegener oordeel, maar de vraag is of je dan nog van 'op het eerste gezicht' kunt spreken.

Er zijn echter wel degelijk mensen die na zo'n eerste blik ook inderdaad meer voor elkaar blijken te voelen en er een echte relatie uit kunnen laten groeien. Dat houdt de illusie dat er werkelijk liefde op het eerste gezicht heeft plaatsgevonden een beetje in stand. Maar liefde is in tegenstelling tot verliefdheid geen emotie die vanzelf komt en zich nauwelijks laat sturen ; liefde is een wisselwerking tussen partners, die langzaam groeit en waar je beiden aan moet werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Liefde op het eerste gezicht is de romantische gebeurtenis waarin twee volslagen vreemden elkaar in een oogopslag herkennen als hun levenspartner. Wie er dan verder bij betrokken is zal geen van beiden nog interesseren want ze hebben hun 'wederhelft' gevonden. Of het echt gebeurd en ook een lang en gelukkig samenleven inhoudt, weet ik niet. Het idee is mooi. Schijnt te voelen als een donderslag bij heldere hemel voor beiden, dat idee.
Het is niet hetzelfde als zich aangetrokken voelen tot iemand, dat kan bij meerdere personen en komt vaak voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan... Her-kennen kent geen tijd, dat gaat onmiddellijk...

Denken kost tijd, weten kost geen tijd... Her-kennen is weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefdheid op het eerste gezicht kan heel makkelijk, je ziet iemand en BAM, tot over je oren.
Echte diepe vertrouwde liefde moet groeien in mijn ogen. Dat kan heel snel gaan, maar ook lang duren.
En als je voor iemand valt, dan maken de personen om je heen en de situaties waar je in zit niet zoveel uit. Dat gevoel is heel moeilijk tegen te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, tuurlijk je kan meteen verliefd zijn op het uiterlijk, maar echte liefde begint pas als een persoon leerd kennen en weet hoe hij of zij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde op het eerste gezicht bestaat alleen in de efteling....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde op het eerste gezicht is waarschijnlijk verkeerd geinterpreteerde lust op het eerste gezicht.
Wake up bb, liefde is iets wat moet groeien en verliefdheid is idd lust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefdheid is een grote illusie! Maar je kan wel degelijk in een enkel moment 'de LIEFDE van je leven' herkennen. Er vindt dan een soort zielen-ontmoeting plaats. Vraag het maar eens aan mensen die het hebben meegemaakt.

Omstandigheden kunnen er echter wel voor zorgen dat je de liefde van je leven op dat moment niet(volledig) (h)erkent omdat je teveel afgeleidt kan worden door deze omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die in de eerste gezicht belangrijk is.
is die ook mogelijk.

zie vorige vraag.

http://www.goeievraag.nl/vraag/liefde-eerste-gezicht-belangrijk.20359
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel mensen die denken dat dit niet bestaat en toch.
Ik heb mijn vrouw ontmoet, nu 30 jaar geleden. Ongeveer 2 à 3 uur nadat we elkaar het eerste gezien hadden, waren we een koppel en dat zijn we nu nog altijd.
Ik vermoed dat dit vroeger meer voorkwam dan tegenwoordig, ik vermoed dat de mensen tegenwoordig te veel nadenken wanneer ze een relatie aangaan.