Hoe motiveer je om iets totaal zinloos te doen?

Zoiets als zandkorrels tellen niemand heeft er iets aan en je zult ook geen bedankjes krijgen. Is dit wel mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (13)

natuurlijk is het mogelijk. als jij zo levenloos bent om het te willen doen, ga je gang ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo gek dat ze het gewoon doen, zinloos of niet. En besides, als iemand alle zandkorrels van Scheveningen geteld heeft kan hij/zij daar natuurlijk wel leuke publiciteit uithalen. Maar ja, wie krijg je dan weer zo gek om ze allemaal na te tellen om te kijken of het aantal wel klopt???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bron de 16 elementen waardoor mensen intrinsiek gemotiveerd worden.

Voor het tellen van zandkorrels kan bijvoorbeeld curiosity datgene zijn wat je motiveert.
Maar ook indepence, iets doen wat niemand anders doet is een mogelijke motivator.
En als laatste zie ik tranquility als mogelijkheid. Misschien ontspant het je wel ontzettend om zandkorrels te tellen en is dit je reden om dit te doen.

Door bij taken te bepalen WAAROM je ze wilt doen, maak je het voor jezelf makkelijker toch door te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er veel geld tegenover zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dat soort dingen hoef je jezelf niet te motiveren. Want dingen zoals zandkorrels tellen doe je alleen uit pure verveling.

Voor andere dingen die jou zinloos lijken, maar die je wel MOET doen kun je jezelf motiveren door jezelf een beloning in het vooruitzicht te stellen.
Als ik eerst die rotklus heb gedaan ga ik daarna lekker ....... (vul zelf maar in met iets wat je graag doet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dan in een korreltje zand het hele universum aanwezig is. Dus tel het universum maar.
Wordt een wijs man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door er een spel van te maken. Of jezelf uit te dagen.
bv elke 5 min steeds meer zandkorrels proberen te tellen. Of na elke 100 korrels een gek dansje doen. Of na elke 1000 korrels jezelf op een biertje trakteren. Maak het voor jezelf tot een feestje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk ; wat denk je dat we hier het grootste deel van de tijd op GV doen ?? ;-)
Of het oplossen van een boekje vol puzzels, of computerspelletjes spelen ?? Of gewoon een uur lang nergens heen fietsen of wandelen ?
Helemaal nutteloos of zinloos zou ik al die dingen trouwens niet eens willen noemen ; vaak zit het nut hem al in de bezigheid, die buitengewoon ontspannend kan zijn. En dat is heerlijk ; ik kan er uren mee volmaken als ik de kans krijg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga het boek lezen,600 zinloze feiten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij er een sterke behoefte aan hebt is het niet meer zinloos, maar hooguit nutteloos.
Mijn vrouw wilde graag iets waarvan ik het nut niet in zag. Ze had echter mijn medewerking nodig om het plan uit te voeren.
Omdat ze wat dichtsloeg, vroeg ik haar waarom ze het wilde, ik kreeg van a tot z redenen die in mijn optiek beslist niet steekhoudend waren..
Toen ik haar zei dat ik op grond van haar redenen geen basis zag om het plan uit te voeren , zei ze opgewonden/kwaad, "maar IK wil het zo graag!!"
Dat was voor mij DE (enige) goede reden en we hebben samen haar wens vervuld.
Een nutteloos plan hoeft dus niet zinloos te zijn.
Als we dus zinloos zeggen , kan het zijn dat we nutteloos bedoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak er een wedstrijd van met prijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dictatoriale landen zijn ze hier sterk in, heb ik gehoord: mensen stenen laten sjouwen van A naar B en weer terug, kuilen graven en weer dichtgooien... wanneer je lang genoeg op iemand in praat (dwang, belofte, schuld, angst, devotie, alles bij elkaar) kun je diegene de gekste dingen laten doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op creatieve therapie leren wij bijvoorbeeld al om mensen door middel van (veel softere) tactieken te laten praten, zonder dat ze dit vooraf of zelfs achteraf hebben gewild.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie bepaalt of iets zinloos is?
Het goed om je te realiseren dat alles zinloos is, totdat 'iemand' besluit dat het zin heeft, of zinvol IS.
Als je alles wat je doet benaderd vanuit het gegeven dat het zinloos is, zul je alles doen vanuit je zelf.
Gek genoeg wordt alles dan ineens zinvol, want JIJ doet het!
Dus niet 'iets' is zinvol.. Hoe het gedaan wordt (door wie!) maakt het zinvol!
Je hebt geen motivatie nodig om zinvol te zijn... je bent het of je bent het niet!