Is er iets bekend over een evt verschil tussen je karakter in het dagelijks leven en in je dromen?

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de aan- of juist afwezigheid van karakterverschillen tijdens dromen en tijdens wakker zijn?

Zijn daar verschillen aan te tonen of juist niet?
Als je in werkelijkheid (alleen als voorbeeld) heel beleefd en timide bent, kunt je dan in je dromen een onbeschofte hork zijn? En zo ja is dat dan je "andere" kant? Of zijn dit soort mensen ook in hun dromen netjes en beleefd?

Of maakt het niks uit hoe je karakter is als je bij bewustzijn bent, en is in je dromen gewoon alles mogelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

In dromen kan alles. Alhoewel, ik heb niet het gevoel dat het in je dromen gaat om je karakter, maar je om je denken en voelen. Het geeft een glimp in je onderbewustzijn en dat heeft niets met je karakter te maken. Het onderbewustzijn daarentegen wel. Je karakter is wat je kenmerkt (je hebt bijvoorbeeld een opgewekt karakter). In het echt kun je erg opgewekt zijn maar in je droom heel moedeloos. Er kan dus zeker wel een verschil zijn, voor zover je een karakter hebt in je droom. Er zijn voor zover ik weet over dit onderwerp geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan.

Dromen prikkelen een gedeelte in je hersenen die emoties activeren. Hierdoor kan jij je op bepaalde manieren voelen en uiten tijdens dromen. Ook wordt het gedeelte wat in verband wordt gebracht met het korte termijn geheugen uitgeschakeld. Dus was jij de afgelopen dag heel vrolijk dan hoeft dit niet per se terug te komen in je dromen. Ik denk dat het karakter wat je hebt gewoon in dromen hetzelfde is maar dat bepaalde emoties meer worden gestimuleerd waardoor je op manieren reageert die in het dagelijks leven beter beheerst blijven. Verder zijn mij hier geen gegronde onderzoeken over bekend. Zo zullen onderzoeken over de inhoud van dromen niet gegrond zijn omdat deze niet objectief gebeuren met de huidige technologie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100