Is er een machine die gedachten van mensen kan lezen?

Je kunt vaak aan het gedrag van iemand bepaalde gedachten veronderstellen. Psychologen maken er gebruik van. Maar is er een apparaat dat gedachten vrijwel foutloos kan lezen? Zo ja hoe heet het en wie heeft het uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee, zo'n apparaat is er niet. Wij moeten het op dit moment nog doen met de leugendetector. De resultaten van deze detector zijn echter omstreden. Een meer geavanceerd apparaat is nog niet ontwikkeld.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een team Duitse, Britse en Japanse wetenschappers claimt een stap dichterbij het uitlezen van intenties uit hersenactiviteit te zijn. Bij proefpersonen die moesten kiezen uit optellen of aftrekken in een rekensom, werd dat in zeventig procent van de gevallen correct voorspeld.

Bij het onderzoek, uitgevoerd onder leiding van het Max Planck Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften te Leipzig, werd een computerprogramma via multivariate analyse van hersenpatronen waarvan de bijbehorende intentie bekend was, getraind om correcte voorspellingen te kunnen doen over nieuwe gevallen. 'Er wordt aangenomen dat vrij geselecteerde plannen in het midden van de prefrontale cortex worden opgeslagen, terwijl dat met plannen met betrekking tot externe instructies aan het hersenoppervlak gebeurt', aldus onderzoeksleider John Dylan Haynes. 'Die hypothese hebben we kunnen bevestigen.'

Het uitlezen van willekeurige gedachten of intenties is hiermee overigens nog een flink end weg. Allereerst is zeventig procent weliswaar ruim boven gokniveau, maar in de buurt van zekerheid komt men nog niet. 'We hopen de score nog beter te krijgen door het programma langer te trainen', aldus Haynes. Daarnaast is het programma op de proefpersoon zelf getraind, en zegt het onderzoek dus niets over de mogelijkheid om met het via een gegeven persoon verkregen model iets te zeggen over de intenties van iemand anders. Niettemin zijn politiediensten erg geïnteresseerd in dit soort ontwikkelingen; er wordt aangenomen dat dergelijk onderzoek op de duur zal leiden tot zeer betrouwbare leugendetectors.
.

Toegevoegd na 44 seconden:
http://tweakers.net/nieuws/46291/vooruitgang-gemeld-in-het-lezen-van-gedachten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt er aan

geduld word hard aan gewerkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn welk degelijk onderweg naar een apparaat waarbij denken voldoende is om systemen aan te sturen, zoals bionische onderdelen.
Door wilskracht kunnen we dan een zenuwsignaal leren genereren die een systeem aanstuurt die opdrachten uitvoert.
De afstemming is heel belangrijk en zowel mens als machine moeten leren samenwerken.
Dus even inpluggen en mentaal al je essays wegschrijven lukt nog niet.
Dat zou handig zijn, ik kan veeel sneller denken dan tikken.
Het lezen van gemoedstoestanden schijnt al wel steeds beter te gaan en via een zeer fijnmazig soort EEG en/of FMRI kan men al dingen reproduceerbaar afleiden.
Ik denk dat binnenkort veel te verwachten is en dat de meesten van ons straks zo een apparaat heel gewoon vinden.
Kunnen we voortaan eerst de echte verkiezingsbeloften van bedrog onderscheiden VOORDAT we kiezen.
Als het echt mogelijjk is , zullen we daar zeker ethische protocollen voor moeten maken, anders krijg je Minority Report"" achtige dingen, dat mensen al veroordeeld worden voordat ze een misdrijf begaan, omdat dat in hun hoofd speelt.
Daar zitten we niet op te wachten.......